728 x 90

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موقعیت دشوار رژیم

آژانس بین‌المللی انرژی  اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روز سه‌شنبه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رژیم آخوندی هشدار داد یا با آژانس همکاری کند یا با بحران جدی روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل آژانس در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت: «‌ایران اگر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند ریسک به‌وجود آمدن بحران جدیدی را می‌پذیرد. آن هم پس از این‌که در پاسخگویی به سؤالهایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای اخیرش در ۳ سایت و جلوگیری از دسترسی بازرسان به دو سایت، شکست‌خورده است».

مورد بازخواست قرار گرفتن رژیم توسط آژانس بین‌المللی اتمی طبعاً رابطه آن با این نهاد بین‌المللی و رابطه‌اش را با کشورهای ذیربط در قرارداد برجام با مشکلات جدیدی مواجه خواهد کرد.

پس از انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اشاره این گزارش به تخطی رژیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به حاکمیت آخوندی هشدار داد.

در رابطه با موضع‌گیری رئیس‌جمهور فرانسه خبرگزاری رویترز می‌نویسد: «رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه از ایران خواست تا فوراً و کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند...

در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «رئیس‌جمهور از ایران می‌خواهد که موکداً تعهدات و وظایف خود را در رابطه با راستی‌آزمایی را انجام دهد و از تهران می‌خواهد که فوراً و کاملاً با آژانس همکاری کند». (خبرگزاری رویترز ۱۳ اسفند ۹۸ )

 

شورای حکام سازمان بین‌المللی اتمی انرژی اتمی نیز روز ۹مارس ۲۰۲۰ جلسه خواهد داشت و در صورت محکومیت رژیم توسط شورا، این احتمال وجود دارد که پرونده به شورای امنیت برود.

در رابطه با وضعیت پرونده رژیم پس از گزارش مدیر کل آژانس، فواد ایزدی، یکی از کارشناسان حکومتی از باند خامنه‌ای، می‌گوید: «ممکن است پرونده ایران را به شورای حکام و بعد به شورای امنیت سازمان‌ملل بفرستند و بخواهند تحریم جدیدی اعمال کنند که آن تحریم جدید در عمل این تحریم‌هایی را که قرار است تا چند ماه دیگر در حوزه تسلیحاتی لغو شود، دوباره تمدید کند».(روزنامه فرهیختگان ۱۵ اسفند ۹۸ )

این در شرایطی است که پیش از این کشورهای فرانسه، انگلستان و آلمان سه کشور اروپایی امضا کننده برجام مکانیسم ماشه را در دستور کار خود قرا دادند.

فعال شدن مکانیسم ماشه نیز راه را برای برقرار شدن تحریم‌های بین‌المللی که در جریان قرارداد برجام لغو شد را هموارمی‌کند.

 

در زمینه ضرورت فعال شدن مکانیسم ماشه سناتور تد کروز کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «من به‌طور خصوصی و علنی از رئیس‌جمهور خواسته‌ام که دو کار را انجام دهد. اول فشار حداکثری را اعمال کند و هفت معافیت رژیم ایران را لغو کند که سه مورد آن لغو شده است.. دوم این‌که مکانیزم ماشه را فعال کند تا همه تحریم‌های سازمان ملل و همه تحریم‌های کشورهای دیگر علیه رژیم ایران بازگردند».

وی هم‌چنین گفت: «مهمترین تصمیم سیاست خارجی دولت آمریکا در سه سال و نیم گذشته، خارج شدن از توافقنامه اتمی اوباما با رژیم ایران بود که طبق آن معافیتهای تحریمی برای آخوندها گذاشتیم تا نتوانند میلیونها بشکه نفت بفروشند و پول تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی را تهیه کنند. رئیس‌جمهور آمریکا به این معافیت هم پایان داد».(سخنرانی سناتور تد کروز در کنفرانس آپیک ۱۳ اسفند ۹۸ )

سناتور جیم ریچ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم گفت: «گزارش دیروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیدبان اتمی سازمان ملل باید دلیلی به سازمان ملل برای چکاندن تحریم‌های ماشه بدهد. هیچ دلیلی برای اعتماد به ایران و جایزه دادن به‌خاطر رفتار بد و خطرناک آن وجود ندارد».(سایت واشنگتن فری بیکن ۱۴ اسفند ۹۸ )

این در شرایطی است که با قرار گرفتن حاکمیت آخوندی در لیست سیاه FATF شرایط برای این حاکمیت سخت‌تر شده است.

 

در هراس از شرایط دشوار پیش روی رژیم پس از این گزارش کاظم غریب آبادی، نماینده رژیم در سازمانهای بین‌المللی در وین، آنرا «بدعتی خطرناک در آژانس» نامید و به کشورهای دیگر هشدار داد: « چنان‌چه کشورها مقابل این‌گونه توطئه‌ها اقدام اساسی نداشته باشند حاکمیت ملی آنها مخدوش می‌شود».!(تلویزیون شبکه خبر ۱۴ اسفند ۹۸ )

واضح است که این مهره حاکمیت آخوندی هراسان از مسیر خطرناکی است که پیش روی رژیم است، اما برای این‌که رد گم کند داعیه دلسوزی «حاکمیت ملی» کشورهای دیگر را دارد، در صورتی که این حاکمیت لرزان آخوندی است که ممکن است در معرض یک تهدید جدی دیگر توسط جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.

 

واقعیت این است گزارش جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت رژیم در زمینه برنامه اتمیش را بیش‌ از‌ پیش پیچیده می‌کند و آنرا در معرض بن‌بست جدی‌تر قرار می‌دهد.

به این وضعیت بحرانی فواد ایزدی، از مهره‌های باند خامنه‌ای، اینچنین اعتراف می‌کند: «امروز دیگر روشن شده که شما به آژانس امتیاز بدهید یا ندهید فشارهای آمریکا علیه ما کمتر که نمی‌شود هیچ، بیشتر هم می‌شود. تجربه برجام این بود. ما در حالی که به آمریکا و آژانس امتیاز دادیم، امروز با تحریم‌هایی مواجهیم که بدتر از قبل از برجام است».(روزنامه فرهیختگان ۱۵ اسفند ۹۸ )

اگر رژیم بخواهد رابطه با این کشورها را عادی بکند باید امتیازات بیشتری به آنها بدهد و از بسیاری از داعیه‌هایش در منطقه دست بردارد و جام‌زهر بنوشد، امری که برای آن به‌غایت دشوار و خطرناک است.

 

اگرهم به سیاست‌های کنونی ادامه بدهد در شرایطی که اقتصادش به بن‌بست رسیده و در شرایطی که بحرانهای مختلفی گریبانگیر آن است قطعاً نمی‌تواند از پس تبعات تحریم‌های دیگر برآید و این تحریم‌ها به پروسه اضمحلال و سرنگونی آن کمک می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/39b28001-aac3-46a2-95e9-83c9c9325c11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات