728 x 90

گرسنگی دادن به فقرا؛ جراحی به‌سبک رئیسی

فقر در نظام آخوندی
فقر در نظام آخوندی

تورم خردادماه امسال هم‌چون زلزله‌ای مهیب، سفره مردم تهیدست و بینوای ایران را به کام کشید. پس از یک دهه شوربختی و مصیبت‌های اقتصادی که تولید و سرمایه‌گذاری و کسب و کار مردم را به‌باد داد، با آمدن رئیسی این روند شدت بیشتری به خود گرفت و حالا دیگر بحثی از رشد و توسعه نیست بلکه شاهد میلیون‌ها مردمی هستیم که نان شب ندارند. در این میان زباله‌گردی کهنسالان و کودکان، به‌سان خنجری روح و وجدان آدمی را زخمی می‌کند.

 

۲برابر شدن تورم برای فقیرترین فقیران

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد خردادماه سال جاری تورم ماهانه برای فقیرترین دهک جمعیتی کشور بیش از ۲برابر پردرآمدترین دهک بوده است. یعنی این‌که مستضعفان سابق و تهیدستان بعدی و اقشار آسیب‌پذیر فعلی هم از دست و زبان باند حاکم و مافیایی هم که بر سرمایه و ثروت جامعه چنگ انداخته است، در فشار و سختی طاقت‌فرسایی نسبت به دوره‌های پیشین هستند. دلیل آن هم واضح و مشخص است. جراحی سنگدلانه دژخیمی به‌نام آخوند رئیسی در حوزه معشیت و ارزاق عمومی سبب شد که قیمت کالاهای مورد نیاز گسترده‌ترین اقشار و طبقات مردم چنان افزایش پیدا کند که دیگر رمقی برای ادامه حیات برای کسی باقی نماند.

«بر اساس گزارش مرکز آمار قیمت کالاها و خدمات دهک اول از اردیبهشت تا خرداد حدود ۱۹.۵درصد افزایش یافته و این در حالی است که متوسط افزایش قیمت‌ها برای دهک دهم(ثروتمندترین دهک) چیزی کمتر از ۸.۴ است»(ایلنا ۷تیر ۱۴۰۱).

همین مرکز اعلام کرده است که «قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای ۱۰درصد اول کم‌درآمد کشور طی یک سال گذشته ۶۴درصد افزایش یافته و نرخ رشد قیمت‌ها برای پردرآمدترین دهک در همین مدت ۴۹درصد بوده است».

به عبارت دیگر فاصلهٔ طبقاتی حتی در قوت لایموت به پرتگاهی عمیق تبدیل شده است؛ پرتگاهی که بیرون آمدن از آن متصور نیست.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی که دهک اول فقیر مصرف می‌کند، در خردادماه به‌طور متوسط ۳۱درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت؛ در صورتی که نرخ تورم مواد غذایی برای دهک دهم ثروتمند در خرداد کمتر از ۲۲.۳درصد بوده است.

 

رکورد تاریخی شکاف طبقاتی

شکاف تورمی‌ دهک‌های پایین و بالای جامعه در دوره اخیر بی‌سابقه بوده است و جای هیچ انکاری را باقی نگذاشته است. همین آمار دست‌ساز مرکز حکومتی آمار هم از ۲.۳برابری نرخ تورم در بخش مواد غذایی به ضرر اقشار و طبقات فرودست جامعه خبر می‌دهد. دلیل آن هم روشن است. خوراکی‌ها و مواد غذایی سهم قابل توجهی از سبد مصرفی کم‌درآمدها را تشکیل می‌دهد، اما این سهم در هزینه‌های خانوار پردرآمد به نسبت خانوارهای کم‌درآمد کمتر است.

طبق بررسی‌های مرکز آمار از تابستان سال ۱۳۹۶ به این سو، تنها در آبان ۱۳۹۹ تورم ماهانه دهک اول ۸.۵درصد بوده است. اما در خرداد ۱۴۰۱ به ۱۹.۵درصد رسیده است و بهت کارشناسان و البته رنج طاقت‌فرسای طبقات پایین را سبب گردیده است. این رویداد تاریخی هم‌چنین از دهک دوم تا دهک نهم هم تکرار شده است و قابل مشاهده است. تورم ماهانه این دهک‌ها از ۱۰ تا ۱۸درصد ثبت شده است در حالی که تورم ماهانه دهک دهم فقط ۸درصد شده است در شرایطی که در مهر سال ۱۳۹۹ در محدوه ۱۰درصد بوده است.

 

دیگر چه می‌توان خرید؟!

با مشاهده قیمت مواد غذایی مورد مصرف مردم متوسط و پایین جامعه، این سؤال ذهن و ضمیر هر ناظری را مشغول می‌کند که با درآمدهای ناچیز و افزایش قیمت کالاها چه باید کرد؟ نگاهی به قیمت مواد غذایی بیانگر شدت وخامت معشیت مردم است.

«قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴هزار تومان، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی ۹۸هزار تومان، قیمت روغن ۸۱۰گرمی برای مصرف‌کننده ۶۹هزار و ۸۰۰تومان، روغن جامد حلب ۴.۵کیلوگرمی به ۴۰۰هزار تومان و روغن جامد ۱۶کیلوگرمی به یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان افزایش خواهد یافت. در محصولات لبنی نیز قیمت شیر پاستوریزه ۱.۵درصد چربی یک لیتری ۱۹هزار تومان، افزایش یافته است»(ممتاز نیوز ۷تیر ۱۴۰۱).

پرواضح است که افزایش تورم و بالارفتن شتابان قیمت مواد غذایی سبب پایین آمدن سطح رفاه میلیون‌ها تن از هموطنان خواهد شد و آنها را به سقوط معیشتی دچار خواهد کرد.

«پژوهش‌ها نشان می‌دهد روند افزایش فقر در دهه ۹۰ صعودی بوده است و از ۱۲.۵‌میلیون نفر در سال ۱۳۹۰ به حدود ۲۳‌میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده است. افزایش تورم در این دهک‌ها می‌تواند این آسیب را بیشتر کند»(دنیای اقتصاد ۷تیر ۱۴۰۱).

 

علل تورم‌های خودساخته

کار به‌جایی رسیده است که رسانه‌های باندهای متضاد رژیم آخوندی از بیان بخشی از فاجعه‌ای که خامنه‌ای و مهره‌های تحت‌امرش بوجود آورده‌اند، ابایی ندارند زیرا از آینده و سرنوشت خویش به وحشت افتاده‌اند.

اینان علل مختلفی را برای این افزایش حیرت‌آور قیمت‌ها ذکر می‌کنند که شامل حذف ارز ترجیحی، بن‌بست برجام و نبود یک برنامه روشن و علمی برای مهار تورم و البته هزینه‌های گزاف در حوزه‌های سیاست خارجی است.

***

این تحلیل‌ها فقط معلول را بیان می‌کنند و به‌ علت نمی‌پردازند؛ زیرا عامل اصلی این وضعیت یعنی نظام ولایت فقیه و عمود خیمهٔ آن را به‌در می‌برند و ایز‌گم‌می‌کنند. امروزه کمتر ایرانی است که نداند علل تورم و عامل فلاکت میهنمان در زمینه‌های مختلف همانا بیت مافیایی خامنه‌ای است و باید آن را نشانه گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0b2fce10-44a0-4e5a-bd7e-6e9bc1d50764"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات