728 x 90

گران شدن گوشت قرمز در ایران

یک فروشنده مرغ و ماهی:‌ یک عده می‌آن دنبال آشغال مرغ به اسم آشغال مرغ بعد که خدا شاهده می‌پرسی به اسم غذای حیوون، می‌گه برای حیوون می‌خوام اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که برای خودش می‌خواد.

یک قصاب: همه چی شده ۱۰برابر، حقوقا ثابت قدرت خرید نیست. ما خودمون که قصابیم نمی‌تونیم گوشت بخریم ببریم خونه.

یک هموطن: متأسفانه نسبت به درآمدم و حقوقم نمی‌تونم گوشت بخرم.

گرانی کالاهای اساسی زندگی را به کام مردم تلخ کرده است، گوشت یکی از کالاهای اساسی است که این روزها قیمت آن به‌شدت بالا رفته است. مردم برای خرید گوشت یخی در سرمای سخت، ساعتها در صف می‌ایستند، تا مقداری گوشت یخی ارزان به‌دست بیاورند.

روزنامهٔ حکومتی آرمان در این‌باره نوشت: گوشت و مرغ رفته‌رفته از سفره مردم حذف می‌شود.

قیمت گوشت تا ۱۲۰هزار تومان هم رسیده است یعنی یک کارگر با حداقل دستمزد تنها می‌تواند نزدیک به ۹.۵کیلو گوشت در ماه بخرد، در حالی که یک کارگر با حداقل دستمزد در کانادا می‌تواند ۱۰۰کیلو گوشت بخرد، چون قیمت هر کیلو گوشت در کانادا ۱۸دلار است و کمترین دستمزد، ۱۸۰۰دلار.

اما وزیر کشاورزی رژیم با وقاحت در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت گوشت این‌قدر گران است سر مردم منت می‌گذارد که خدا را شکر کنند که هست.

مجری: در حوزه‌ٔ گوشت و مرغ با افزایش قمیت مواجهیم... دلیل این‌همه افزایش قیمت چیه؟

حجتی: با این شرایطی که داریم اول باید خدا را شکر کنیم که هست ما بپذیریم که شرایط سختی داریم مملکت رو اداره می‌کنیم.

ایران کشوری بوده که همواره می‌توانست که میزان گوشت مصرفی خودش را تأمین کند،‌ اما چه اتفاقی افتاده که مردم برای گوشت یخی باید به‌صورت تحقیر‌آمیز ساعتها در صف بایستند؟

این‌ سؤال را وزیر کشاورزی روحانی به‌روشنی پاسخ می‌دهد، علت، مافیای قاچاقی است که بخشی از این رژیم است.

حجتی‌ گفت: ‌«در حال حاضر ۲میلیون دام از کشور قاچاق می‌شود، از غرب، شمال غرب و از بخش‌ جنوب کشور به کشورهای حاشیه‌ٔ خلیج‌فارس برده می‌شود».

حجتی: «یه مقدار قاچاق دام با توجه به این نرخ ارز به کشورهای دیگه شدت پیدا کرده».(شبکه خبر ۱۹بهمن ۹۷)

اما بر همگان روشن است که قاچاق ۲میلیون دام، در شرایطی که مرزها تحت کنترل نیروی انتظامی است، نمی‌تواند کار قاچاقچیان خرده‌پا باشد.

سؤال اینجاست؟ چطور نیروی انتظامی هر روز کولبری را که برای لقمه‌ای نان کالا جابه‌جا می‌کند را به گلوله می‌بندد و می‌کشد، یا هموطنی را به‌خاطر چند گالن سوخت به رگبار می‌بندد اما خروج ۲میلیون رأس دام از کشور را نمی‌بیند؟

واضح است که قاچاقچیان باید خودی باشند تا بتوانند این میزان دام را از کشور خارج کنند. اما وزیر کشاورزی آخوند روحانی اسمی از قاچاقچیان به میان نمی‌آورد، چون سرنخ این مافیا بدون شک به درون حاکمیت وصل است.

رئیس شورای تأمین دام کشور که متولی این کار است می‌گوید: «قاچاق نقش برجسته‌ای در سیر صعودی قیمت گوشت دارد».

اما رژیم مدعی است که با واردات کمبود گوشت را جبران می‌کند.

حجتی: «ما ناچار هستیم اونی که به ما برمی‌گرده از طریق افزایش واردات مسأله رو حل کنیم که این رو شدت بخشیدیم».(شبکه خبر رژیم ۱۹بهمن ۹۷)

اما جلال محمودزاده، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس رژیم، گفت:

«متأسفانه در واردات گوشت انحصار وجود دارد و واردات در اختیار چند شرکت قرار دارد که آنها هم اجازه نمی‌دهند که شرکتهای دیگر به این پروسه وارد شوند...

همین شرکتهای انحصاری، به‌ازای واردات گوشت به همین میزان دام زنده از کشور صادر کرده‌اند و منابع دامی کشور را خالی کرده‌اند. در واقع این شرکتها هم از واردات و هم از صادرات گوشت سود برده‌اند».

گودرزی، عضو دیگر مجلس ارتجاع، گفت: «رقمی معادل سه و نیم میلیارد دلار ارز گرفتند برای واردات کالا که هیچ کالایی وارد نکردند».

حسین راغفر، یک اقتصاددان رژیم هم درباره سرنوشت ۱۴میلیارد دلار اختصاص داده شده برای واردات کالاهای اساسی تصریح کرد که ۱۱میلیارد دلار آن «اصلا به کشور برنگشته» است، از مبالغ باقی‌مانده نیز بخشی به واردات «کالاهای دیگر» اختصاص پیدا کرده است و بخشی دیگر به واردات کالاهایی تخصیص پیدا کرده است که مجدداً صادر شده «و اصلاً وارد بازار ایران نشده و بلافاصله بارگیری شده و به کشورهای همسایه رفته» است.

این میزان یغماگری و دزدی در تاریخ نمونه ندارد و نتیجه‌ٔ آن خالی شدن سفره‌های مردم است که ماهها و سال‌ها رنگ گوشت را نمی‌بینند و جز با قطع کردن دست این دزدان، مردم به حق و حقوقشان نمی‌رسند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23b696ad-47c6-417a-862f-a54cd6d9276f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات