728 x 90

کودکان زباله‌گرد؛ فجیع‌ترین نوع استثمار!

کودکان زباله‌گرد
کودکان زباله‌گرد

بکارگیری کودکان برای جمع‌آوری و تفکیک زباله توسط پیمانکاران وابسته به رژیم و سرمایه‌داران حکومتی در تهران و کلان‌شهرها، به یک امر عادی تبدیل شده است.

واقعیتی مشهود که هر از چند گاهی رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی مجبور می‌شوند به آن اعتراف کنند.

دلیل اصلی برای استثمار این کودکان توسط پیمانکاران حکومتی این است که از یک طرف حقوق روزانه آنها ۷۰درصد کمتر از حقوق سایر کارگران است و از طرف دیگر آنها هیچ آشنایی به حقوق خود هم به‌عنوان یک کودک و هم به‌عنوان یک کارگر حتی با همان حقوق پایه بخورونمیر کارگران معمول را ندارند. لذا سرمایه‌داران و پیمانکاران حکومتی با دست باز و بدون هیج محذوریت و محدودیتی آنان را استثمار می‌کنند.

زباله‌ها توسط این کودکان جمع‌آوری شده و توسط همین کودکان نیز به کارگاههای تفکیک زباله در اطراف شهرها منتقل می‌شود و باز هم توسط آنها تفکیک شده و نهایتاً پیمانکاران آن‌را به فروش می‌رسانند.

آش استثمار از این کودکان آن‌چنان شور است که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی با صراحت از «استثمار کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران شهرداری» گزارش می‌دهند.

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۸ایلنا خرداد ۹۷ از قول الهام افتخاری، عضو شورای قلابی شهر تهران، می‌نویسد: «در شهرداری -که برنامه گذر از یک سازمان خدماتی به سوی یک نهاد اجتماعی را انتخاب کرده است- زمینه‌های آشکاری وجود دارد که بستر استثمار و سودجویی از کودکان در مشاغل سخت به‌ویژه جمع‌آوری پسماند فراهم شده است».

این مهره حکومتی در توضیح این وضعیت و توضیح وضعیت زیست این کودکان می‌گوید: «پیمانکاران شهرداری، کودکان زباله‌گرد را به کار می‌گیرند و از آنان به‌عنوان نیروی کار ارزان سوءاستفاده می‌کنند. این کودکان در کارگاههای تفکیک پسماند می‌خوابند و جای خواب آنها جدا نیست. همه می‌دانیم بچه‌هایی که در این شرایط زندگی و کار می‌کنند در معرض چه آسیب‌هایی قرار می‌گیرند. محل زندگی و کار این کودکان در گاراژهای پر از زباله است. گاراژهایی در سیطره حشرات موذی و بوی ناخوشایند نافذی که از فاصله‌ٔ دور هم به مشام می‌رسد. محل‌هایی در شکل غیربهداشتی‌ و غیرانسانی‌ که به بستری خطرناک برای آزارهای روحی، جسمی و جنسی این کودکان تبدیل می‌شود...».

در یزد نیز بکارگیری کودکان در امر جمع‌آوری و تفکیک زباله توسط شهرداری به همان میزان غيرانسانی است که در شهرداری رژیم در تهران است.

یکی از معلمین یزد در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا می‌گوید: «در روزهای پایانی هر سال شاهد به‌کارگیری دانش‌آموزان توسط پیمانکاران شهری بوده‌ام. آنها با به‌کارگیری کودکان می‌کوشند سود خود را بالا ببرند؛ این در حالی انجام می‌شود که اکثریت این کودکان و دانش‌آموزان از خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد هستند و دستمزد چند برابر زیر خط فقرِ والدین کارگر آنها باعث می‌شود آنها برای کمک به درآمد خانواده تن به این استثمار بدهند و یگانه فرصت کودکی خود را در کنار اتوبانها و خیابانها در میان دود و هیاهو سپری کنند».(خبرگزاری ایلنا ۱۸فروردین ۹۷)

استثمار کودکان و بکارگیری آنها برای جمع‌آوری زباله و تفکیک آن در شهرداریهای رژیم در شرایطی است در جهان آمار کودکان کار رو به کاهش است، اما در ایران تحت حاکمیت آخوندها وضعیت برعکس و استثمار آنها رو به افزایش است.

استثمار فجیعی که با سوء‌استفاده از وضعیت بد معیشتی خانوداه‌های آنها که آن نیز محصول نظام پلید آخوندی است، در مورد این کودکان معصوم اعمال می‌شود.

کودکانی که به اعتراف رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی ناگزیرند در کنار کارگاههای تفکیک زباله شبانه‌روزشان را بگذارنند و در معرض بسیاری از بیماری و حتی تهدیدهای اجتماعی قرار داشته باشند.

سایت حکومتی افکار نیوز ۱۱بهمن ۹۶ در گزارشی در همین رابطه می‌نویسد: «در حال حاضر کودکان بسیاری در محل دپوی زباله‌های شهرداری به‌عنوان نیروی کار ارزان در اختیار پیمانکاران شهرداری هستند... کودکان ۵ساله تا نوجوانان ۱۵ساله در خدمت پیمانکاران شهرداری کار می‌کنند».

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۴اردیبهشت ۹۷ نیز در زمینه استثمار کودکان زباله‌گرد می‌نویسد: «انواع مختلفی از کودک کار در ایران شناسایی شده است از دستفروشی گرفته تا کار در مرغداری و کوره آجرپزی. هر کدام از انواع کار کودک دشواریهای خاص خود را داشته و بیگاری محسوب می‌شود، اما یکی از سخت‌ترین انواع کار کودک، زباله‌گردی و تفکیک زباله است».

به گزارش این رسانه حکومتی «کارگاههایی که پیمانکاران شهرداری برای تفکیک زباله استفاده می‌کنند در حاشیه شهر و بدون ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی هستند و کودکان زباله‌گرد در آن در معرض انواع بیماریهای عفونی قرار دارند».

ملاحظه می‌شود که شهرداریهای رژیم در تهران و کلان‌شهرها، به بهانه بکارگیری پیمانکار برای جمع‌آوری زباله، با تشکیل شبکه‌های مافیایی، کودکان کار را به بیگاری گرفته و با وادار کردن آنها در امر تفکیک زباله، آنان را فراتر از حد طاقت انسانی، استثمار می‌کنند.

تردیدی نیست که این جنایت نیز مانند سایر جنایات رژیم آخوندی در حق مردم و کودکان ایرانی از جانب مردم ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. خیزشها و اعتصابات و اعتراضات گسترده و سراسری اقشار مختلف مردم که این روزها جریان دارد، نویدبخش تحقق همین واقعیت است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd0521b8-e0fd-4544-9cb4-db000526f38c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات