728 x 90

کنگره آمریکا: بررسی لایحه دو حزبی برای تحریمهای حقوق بشری علیه رژیم ایران

کنگره آمریکا - بررسی لایحه تحریمهای حقوق بشری علیه رژیم ایران
کنگره آمریکا - بررسی لایحه تحریمهای حقوق بشری علیه رژیم ایران

کنگرهٴ آمریکا:

اجلاس مجلس نمایندگان

لایحهٴ لازم‌الاجرای دو حزبی 4744

برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی

به‌خاطر نقض جدی حقوق بشر

 

محکومیت سرکوب قیام‌کنندگان و موج اعدام‌ها

فراخوان به‌حسابرسی از رژیم آخوندی

به‌خاطر قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67

 

روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت، در اجلاس مجلس نمایندگان آمریکا لایحهٴ دو حزبی «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری» برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت آخوندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این لایحه دوحزبی که به‌دنبال قیام سراسری مردم ایران در دی‌ماه گذشته توسط مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٴ امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شده و از 46حامی مشترک از اعضای هر دو حزب برخوردار است، در 24اسفند سال 96 در کمیتهٴ خارجی مجلس نمایندگان باتفاق آرا تصویب شد.

علاوه بر مایکل مک‌کال، حامیان اولیهٴ این لایحه اد رویس رئیس کمیتهٴ خارجی، الیوت انگل رئیس دموکراتها در این کمیته و تد دویچ رئیس دموکراتها در زیرکمیتهٴ خاورمیانه هستند.

لایحهٴ لازم‌الاجرای 4744شامل  الحاقیه‌یی  پیرامون قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67 است که توسط قاضی تد پو نمایندهٴ ارشد و رئیس زیرکمیتهٴ ضدتروریسم مجلس نمایندگان ارائه شده است.

این نخستین‌بار است که قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67و لزوم تحقیقات بین‌المللی دربارهٴ آن، در یک لایحهٴ الزام‌آور کنگرهٴ آمریکا به‌ثبت می‌رسد.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان، نمایندگان ارشد هر دو حزب ضمن استقبال از ارائهٴ لایحه 4744، آن‌را برای حسابرسی از رژیم آخوندی به‌خاطر جنایات فاحشش علیه مردم ایران ضروری دانستند.

در این جلسه اد رویس رئیس کمیتهٴ خارجی، الیوت انگل رئیس دموکراتها در این کمیته و قاضی تد پو رئیس زیرکمیتهٴ تروریسم، قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67را به‌عنوان یکی از جنایات بزرگ رژیم آخوندی، محکوم کردند.

اد رویس در سخنان خود اعمال سرکوبگرانهٴ رژیم آخوندی علیه قیام‌کنندگان، موج اعدامها و سایر جنایات رژیم آخوندی را محکوم کرد و دربارهٴ قتل‌عام 30هزار زندانی سیاسی در سال 67، گفت:

ادرویس رئیس کمیتهٴ خارجی در کنگره آمریکا:

بسیاری از ما اعدام‌های جمعی بی‌رحمانه‌یی را به یاد داریم که طی یک مدت 4ماهه در سال 1988صورت گرفت. اضافه می‌کنم که اگر شما کسی ایرانیانی را بشناسید که از ایران گریخته‌اند، اشراف دارید که طی آن مدت که به سال 1988رسید، بیش از 30هزار دانشجو و جوانان حرفه‌یی جان خود را در نتیجه (آن اعدام‌ها) از دست دادند. می‌دانیم که زندانیان سیاسی در آنجا تجربه دردناکی را پشت سر گذاشتند، در زندان اوین و زندانهای دیگر، بسیاری از طریق حلق‌آویز و بسیاری با تیرباران اعدام شدند. آنها حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند و این سرنوشتی بود که نصیبشان شد.

رئیس کمیتهٴ خارجی مجلس نمایندگان در سخنان خود به قیام سراسری مردم ایران در دی‌ماه سال 96 اشاره کرد، و گفت: «در ماه ژانویه مجلس نمایندگان تقریباً باتفاق آرا از مردم ایران در اعتراضات مشروعشان علیه رژیم بسیار سرکوبگر (حاکم) حمایت کرد... در آن زمان شاهد آن بودیم که دهها هزار ایرانی به خیابانها آمدند... همان‌طور که انتظار می‌رفت، رژیم ایران به سرعت برای سرکوب تظاهرات دست به اقدام زد و شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد... قطعنامه 676این خشونت بی‌رحمانه را محکوم کرد... و به تحریم‌های هدفمند برای حسابرسی از رژیم فراخوان داد. حال امروز ما برای محقق‌کردن این فراخوان، اقدام کنیم».

اد رویس افزود: «سالیان است که رژیم (حاکم بر) تهران به‌طور سیستماتیک هر گونه مخالفتی را در داخل ایران سرکوب کرده است. (این رژیم) به‌طور مستمر از تاکتیک‌های بی‌رحمانه از جمله شکنجه و اعدام‌های جمعی استفاده می‌کند و تلاش دارد خشونت و ایدئولوژی افراطی (خود را) به خارج نیز صادر کند».

اد رویس در ادامه سخنانش بی‌عملی دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داد و در پایان گفت: «خوشحالم که ما از حمایت قوی دو حزبی برای (لایحهٴ تحریم‌ها) برخورداریم... زمان آن از خیلی وقت پیش گذشته است که رژیم (ایران) به‌خاطر حملاتش به (مردم) ایران و نیز (شهروندان) آمریکایی، با عواقب آن مواجه شود».

در ادامه این جلسه، الیوت انگل رئیس دموکراتها در کمیتهٴ خارجی با تأکید بر حمایت کامل خود از لایحهٴ 4744، گفت: «پیش‌تر در سال جاری، ما در همین‌جا همبستگی خود را با معترضان در ایران ابراز کردیم که در پی یک آینده بهتر برای کشور خود و برای نسل بعدی بودند... (ایران) کشوری است که تحت (حکومت) آخوندها و سوءمدیریت اقتصادی توسط سران (رژیم حاکم)، درد و رنج بسیاری را متحمل شده است... در اعتراضات (دی‌ماه 96)... بسیاری از معترضان در خیابانها کشته شدند و از ارتباط با دنیای بیرون منع شدند».

سخنران بعدی جلسه کنگره مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٴ امنیت داخلی و ارائه‌دهندهٴ لایحهٴ تحریم‌های حقوق بشری رژیم بود؛ وی گفت: «لایحهٴ من... برای حسابرسی از رژیم ایران، به‌خاطر نقض‌های حقوق بشری ادامه‌دار آن است... رژیم ایران به ارتکاب نقض‌های فاحش حقوق بشری علیه مردم ادامه می‌دهد... آنها از منابع... کشور برای گسترش نفوذ بی‌ثبات‌کنندهٴ خود و حمایتشان از تروریسم استفاده می‌کنند... و به بازداشت و زندانی‌کردن غیرقانونی شهروندان (آمریکایی)... ادامه می‌دهند. این غیرقابل قبول است».

مایک مک‌کال، تأکید کرد: «این لایحه یک پیام روشن به مردم ایران است که ما از تلاش آنها برای دستیابی به آزادی حمایت می‌کنیم؛ (این لایحه) نقض‌های حقوق بشری رژیم (ایران) را برجسته می‌کند و مقامهای (این رژیم) را که مسئول فساد، سانسور و انحراف (اموال) مردم ایران هستند، هدف قرار می‌دهد... (لایحه) از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد با متحدان بین‌المللی ما در راستای ایجاد یک استراتژی به‌منظور پایان دادن به این رفتار غیرانسانی کار کند و مقام‌هایی را که در این جنایتها دست دارند، تحریم می‌کند... این لایحه همچنین مقام‌هایی را که (شهروندان) آمریکایی را به گروگان می‌گیرد، تحریم می‌کند...».

تد دویچ رئیس دموکراتها در زیرکمیتهٴ خاورمیانه و شمال آفریقا در سخنان خود رژیم آخوندی را یک حکومت «یاغی» نامید، و تأکید کرد: «لایحهٴ حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری پیام روشنی را به (این رژیم) و به بقیهٴ جهان می‌فرستد مبنی بر این‌که کنگره و کشور ما نادیده‌گرفتن فاحش پایه‌یی‌ترین حقوق انسانی را تحمل نخواهد کرد...».

پس از آن ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیتهٴ خاورمیانه و شمال آفریقا به سخنرانی پرداخت، و گفت: «رژیم ایران مسئول شماری از پست‌ترین نقض‌های حقوق بشری ممکن است. این رژیم همچنین به‌خاطر تاکتیک‌های گروگان‌گیری‌اش بدنام است و امید دارد که با گروگان‌گیری، امتیازات مالی یا سیاسی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی بگیرد...».

قاضی تد پو رئیس زیرکمیتهٴ ضدتروریسم در سخنرانی خود، گفت:«رژیم ایران حکومت شمارهٴ یک حامی تروریسم در تمام جهان است. آنها حتی علیه مردم (ایران) دست به اعمال تروریستی می‌زنند... آخوندهای (حاکم بر) ایران در میان بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند. امسال ما بار دیگر شاهد سرکوبگری آنها بودیم؛ آنها به سرکوب بی‌رحمانهٴ مخالفت مردم (ایران) ادامه می‌دهند... هر چند توجه بین‌المللی کاهش یافته، ولی مردم ایران هم‌چنان در خیابانها هستند و حقوق خودشان را طلب می‌کنند؛ خواسته‌هایی هم‌چون طلب فرصت‌های اقتصادی، دسترسی به آب، آزادی مذهبی یا برابری جنسیتی. در پاسخ به آنها، رژیم چندین تن را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده آن هم مانند موارد متعدد قبلی و بدون مجازات از سوی جهان بیرون. این برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست و کافی است به قتل‌عام 1988نگاه کنیم که طی آن 30هزار تن از زندانیان سیاسی ایران به‌طور سیستماتیک توسط این رژیم به‌قتل رسیدند. این اعدام‌های جمعی وحشیانه از طریق حلق‌آویز در ملأعام و تیرباران صورت گرفت و نوجوانان و زنان باردار را در بر می‌گرفت که حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند؛ از جمله بسیاری از سازمان مجاهدین خلق ایران که امروز گروه پیشتاز اپوزیسیون ایران است. این عمل به قدری وحشتناک بود که جانشین وقت خمینی، آن‌را «بزرگ‌ترین جنایت صورت‌گرفته در دوران (حکومت) جمهوری اسلامی» نامید «که تاریخ به‌خاطر آن، ما را محکوم خواهد کرد». بله، تاریخ اکنون این رژیم را به‌خاطر این کشتارها محکوم می‌کند. این لایحه، آن محکومیت را محقق می‌کند و فراخوان به تحقیقات دربارهٴ این جنایت علیه بشریت می‌دهد. همچنین از دولت خواهان کار با شرکای بین‌المللی برای تحقیقات حول موارد عمدهٴ دیگر نقض حقوق بشر، مانند کشته‌شدن چندین تن دیگر در سال‌های 1999، 2009 و 2017 و تحریم مسئولان آن می‌شود. در تمامی این پرونده‌ها، به خانواده‌های کسانی که توسط رژیم کشته شدند، هرگز گفته نشد که بر سر اجساد عزیزانشان چه آمده است؟ آقای رئیس امروز روز حساب برای رژیم ایران است...».

در پایان جلسه مربوط به لایحهٴ 4744، الیوت انگل بار دیگر سخنرانی کرد، و گفت: «آقای تد پو به قتل‌عام سال 1988 اشاره کرد که وحشتناک بوده و موارد بسا، بسا بیشتری نیز صورت گرفته است. دستان این رژیم بی‌رحم به خون آغشته است و مهم است که ایالات متحده پیرامون آن موضعگیری کند».

اد رویس نیز در سخنان پایانی خود، گفت: «از رئیس مک‌کال و عضو ارشد انگل به‌خاطر رهبری دو حزبی‌شان برای حسابرسی از (رژیم) ایران تشکر می‌کنم. حسابرسی از آنها به‌خاطر بی‌رحمی‌شان... در قتل‌عام 1988 و بی‌رحمی در قبال رفتار با اقلیت‌های مذهبی...».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f00f1d7c-27f8-48d0-9c73-798ed79a6a87"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات