728 x 90

بیانیه مطبوعاتی کمیته پارلمانی انگلستان - مصونیت سران رژیم ایران را پایان دهید و در کنار قیام سراسری قرار بگیرید

پارلمان انگلستان
پارلمان انگلستان

روز چهارشنبه ۲۳آذر در سومین جلسه حمایت نمایندگان از قیام مردم ایران بیانیه مشترک ۲۰۶تن اعضای مجلس عوام و اعیان انگلستان اعلام و منتشر شد.

جلسات اول و دوم در ۲۵مهر و ۳آذر با حضور و سخنان خانم مریم رجوی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

بیانیه فراحزبی در حمایت از قیام مردم ایران و محکومیت سرکوب و اعدام قیام کنندگان، بر نقش حیاتی سازمان مجاهدین خلق ایران در سازماندهی و گسترش اعتراضات و تشکیل جبهه مقاومت در برابر سرکوب تأکید می‌کند. هم‌چنین تصریح می‌کند «مردم ایران یک آلترناتیو دموکراتیک دارند که اهداف آن در طرح ده ماده‌ای توسط خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) بیان شده است. این جایگزین سزاوار حمایت همه‌جانبه است». علاوه بر این، بیانیه فراحزبی از سازمان ملل متحد، کشورهای عضو آن و سایر مراجع بین‌المللی می‌خواهد حق مردم ایران برای دفاع از خود و سرنگونی دیکتاتوری مذهبی را به‌رسمیت بشناسند.

این بیانیه کشتار تظاهر کنندگان را قویاً محکوم کرده و خواستار اقدامات فوری برای توقف سرکوب جاری، از جمله ارجاع پرونده نقض حقوق‌بشر رژیم به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و حسابرسی مسئولان ارتکاب این جنایات، می‌باشد. به‌ویژه خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی.

سخنرانان کنفرانس پارلمانی لندن اعدام جوانان شورشگر قیامی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را محکوم کرده و خواستار اقدامات مؤثر و عملی جامعه بین‌المللی برای توقف اعدامها در ایران شدند.

سخنرانان بر ضرورت برقراری یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت که در برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی آمده است تأکید کردند.

سخنرانان به لیست‌گذاری مسخره رژیم آخوندی برای تحریم شماری از این نمایندگان اشاره کردند و گفتند این مایه افتخار است که در لیست رژیم ایران قرار گرفتیم

کمیته پارلمانی انگلستان برای آزادی ایران در یک بیانیه مطبوعاتی در لندن حمایت بیش از ۲۰۰عضو مجلس اعیان و عوام از قیام مردم ایران را اعلام کرد.

 

متن بیانیه مشترک ۲۰۶تن اعضای مجلسین اعیان و عوام انگلستان به این شرح است:

بیانیهٔ ایران

سپتامبر - دسامبر ۲۰۲۲

از قیام مردمی در ایران حمایت کنید

سرکوب خشونت‌بار اعتراضات را که توسط زنان و جوانان رهبری می‌شود محکوم کنید

مرگ در زیر بازداشت مهسا امینی، یک زن جوان ۲۲ساله از استان کردستان ایران که تحت بهانهٔ بدحجابی دستگیر شد و در نتیجهٔ ضرب‌وشتم توسط پلیس به‌قتل رسید، جرقهٔ شعله‌ور شدن دور جدیدی از قیام‌ها در ایران را زد.

از نیمهٔ سپتامبر اعتراضات و خیزش‌های ضدحکومتی به‌رهبری زنان و جوانان، سراسر ایران را فراگرفته است. دامنهٴ اعتراضات زنان و جوانان به‌بیش از ۲۸۰شهر در تمامی استانهای کشور گسترش پیدا کرده است. اعتراضات در تمامی دانشگاههای بزرگ کشور جریان دارد. تظاهر کنندگان با شعار مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور، خواهان سرنگونی دیکتاتوری مذهبی و غیرمنتخب حاکم هستند.

کانونهای شورشی و اپوزیسیون سازمان‌یافته رهبری‌شده توسط سازمان مجاهدین خلق ایران با ریسک‌پذیری جدی در سازمان‌دادن و تداوم این اعتراضات و مقاومت در برابر سرکوب نقش جدی ایفا می‌کنند.

نیروهای سرکوبگر رژیم گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند، مهمات جنگی علیه معترضان شلیک می‌کنند و اینترنت را قطع کرده‌اند. تاکنون دست‌کم ۷۰۰معترض کشته و بیش از ۳۰۰۰۰تن دیگر دستگیر شده‌اند.

با توجه به‌این حقایق، ما امضاکنندگان (بیانیه)، این فراخوان را به‌سازمان ملل متحد، کشورهای عضو آن و سایر سازمانهای بین‌المللی صادر می‌کنیم:

۱. چشم‌انداز تغییر رژیم در ایران هرگز به‌این اندازه در دسترس نبوده است. زمان آن است که حق مردم ایران برای دفاع از خود و سرنگونی این رژیم به‌رسمیت شناخته شود.

۲. کشتار تظاهر کنندگان در ایران را به‌شدت محکوم کنید و اقدامات فوری برای توقف این سرکوب انجام دهید. پروندهٴ جنایات این رژیم باید به‌شورای امنیت ملل‌متحد ارجاع شود و مسؤلان این جنایات به‌ویژه خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فعلی (بایستی) به‌دست عدالت سپرده شوند.

۳. دسترسی رایگان تمامی مردم ایران به‌اینترنت را فراهم کنید.

۴. مردم ایران یک آلترناتیو دموکراتیک دارند که اهداف آن در برنامهٔ ۱۰ماده‌یی اعلام‌شده توسط خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران شرح داده شده است. این جایگزین شایستهٴ حمایت همه‌جانبه است.

۵. هر گونه گفتگو یا رابطه با رژیم ایران یا ادامه روابط با آن باید به‌آزادی همهٔ دستگیر شدگان در جریان قیام اخیر مشروط شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8fa62eb8-0552-4963-a4ec-0c764e4e4a55"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات