728 x 90

کنفرانس تورنتو بازتاب صدای مردم ایران

سخن روز
سخن روز

کنفرانس و راهپیمایی هموطنانمان در تورنتوی کانادا به‌مناسبت سالگرد انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران، در سرمای ۷درجه زیر صفر، گرمای قیام سراسری و عزم آتشین شورشگران برای آزادی را هزاران کیلومتر دور از وطن ولی به عشق وطن شعله‌ور ساخت.

در این کنفرانس که روز شنبه ۱۵بهمن با عنوان «انقلاب دموکراتیک ایران، قیامی برای آزادی و دموکراسی» در ارتباط با مجاهدین در اشرف۳ بر گزارشد، شخصیتهایی هم‌چون رئیس سابق سنای کانادا و وزرای پیشین خارجه و خزانه‌داری و مهاجرت این کشور، شماری از نمایندگان پارلمان کانادا، نمایندگان انجمن‌ها و جوامع ایرانیان و هم‌چنین سناتور رابرت توریسلی و لینکلن بلومفیلد معاون پیشین وزیر خارجه از آمریکا سخنرانی کردند.

 

جان برد، وزیر خارجهٔ پیشین کانادا، که نخستین سخنرانی کنفرانس بود و اعضای برجسته پارلمان کانادا او را به‌دلیل ابتکار عملش در قطع رابطه با دیکتاتوری آخوندی و بستن سفارت رژیم در کانادا، «بهترین وزیر خارجه» خطاب می‌کردند، در سخنانش گفت: یکی از زیباترین روزهای زندگی سیاسی من زمانی بود که به‌عنوان وزیر خارجه، سفارت و تمامی نمایندگی‌های رژیم ایران در کانادا را بستیم.

جان برد دربارهٔ قیام سراسری و انقلاب دموکراتیک مردم ایران گفت: من از میلیونها ایرانی که به‌خیابان‌ها آمدند تا این رژیم فاشیستی را سرنگون کنند، انگیزه گرفتم. آنها یک پیام روشن برای آخوندها دارند: زمان آن است که بروید.

جان برد افزود: قیام مردم ایران یک ریشهٔ تاریخی و پیشینه‌یی ۴۰ساله دارد؛ ریشه‌هایی با ۱۲۰هزار شهید و اعدام ۳۰هزار زندانی سیاسی به‌خاطر ایستادگی بر مواضع مجاهدین.

خانم آنا رابرتس نمایندهٔ پارلمان کانادا گفت: «ما باید اعلام کنیم که رژیم ایران یک رژیم تروریستی است».

سفیر بلومفیلد هم گفت: «می‌گویند در رژیم ایران یک گروه مدره وجود دارد. این دروغ است. روحانی از حزب‌الله حمایت می‌کرد و ظریف خودش گفت که سفارتخانه‌های ما تحت کنترل سپاه پاسداران است».

دیوید میتس ـ وکیل برجسته حقوق‌بشر در کانادا با اشاره به‌سیاهه طولانی جنایات رژیم از قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی تا ساقط کردن عمدی هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت: «رژیم ایران علیه بشریت اعلان جنگ کرده است. جنایتهای این رژیم علیه بشریت است... پیگرد قضایی علیه سران رژیم باید تداوم یابد تا آنان در برابر عدالت قرار بگیرند».

جیمز بزن نماینده پارلمان کانادا گفت: رژیم ایران جنایتهای زیادی مرتکب شده از جمله قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی. دولت کانادا باید اقدامات قاطعی علیه این رژیم انجام دهد.

یکی از نقاط اشتراک سخنرانها، تأکید آنها بر لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی بود.

دیو اپ نماینده پارلمان کانادا یادآوری کرد که در ژوئن ۲۰۱۸ دولت ما رأی به‌لیست‌گذاری سپاه پاسداران داد و دولت کنونی باید این سیاست را ادامه دهد.

جودی اسکرو ـ وزیر مهاجرت کانادا (۲۰۰۵) و رئیس کمیتهٴ تجارت بین‌المللی پارلمان کانادا قیام کنونی را «یک لحظه سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر ایران» خواند و گفت. «ایرانیها روشن ساختند آنها بین انتخاب بد و بدتر، یعنی بین دیکتاتوری کنونی و دیکتاتوری قبلی، مخیر نیستند، بلکه خواهان یک جمهوری دموکراتیک هستند و با شعار نه سلطنت نه رهبری، دموکراسی برابری» این را روشن کرده‌اند.

دربارهٔ مجاهدین و رهبری مقاومت، تونی کلمنت وزیر سابق خزانه‌داری کانادا به‌دیدار خود از اشرف۳ اشاره کرد و گفت: «ساکنان اشرف۳ مبارزان فوق‌العاده‌یی هستند. به‌طور مستمر برای آزادی، برای آن‌که مردم ایران به‌یک زندگی آزاد دست پیدا کنند. آنها یکدل و هماهنگ تلاش می‌کنند».

خانم اسکرو تأکید کرد: ما نمایندگان پارلمان کانادا، به‌محکوم کردن رژیم ایران و سرکوبگری آن علیه معترضان ادامه می‌دهیم. همه مسئولان جنایت و نقض حقوق‌بشر در رژیم ملاها را مورد حسابرسی قرار خواهیم داد.

دن مویز نماینده دیگر پارلمان کانادا نیز گفت: کانون‌های‌شورشی در ایران و در خیابان‌ها به اعتراض برخاسته‌اند و ما از آنها حمایت می‌کنیم».

دربارهٔ آلترناتیو و تبلیغات رژیم و متحدان آن، سناتور توریسلی گفت: می‌گویند آلترناتیوی وجود ندارد. اما آلترناتیو وجود دارد؛ به‌همین سالن بنگرید. توریسلی افزود: از همان دههٔ ۸۰میلادی، گروهی توانمند وجود داشته، شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق. این همان آلترناتیو است... ایران اکنون توانمندی لازم و رهبری شایسته برای رسیدن به‌آزادی را دارد؛ خانم مریم رجوی! که در لحظه لحظهٔ این سال‌ها جنبش را رهبری کرده است.

دربارهٔ دروغپردازیها و شیطان‌سازیهای رژیم علیه مجاهدین، لینکلن بلومفیلد معاون پیشن وزیر خارجه آمریکا، به‌تضاد ریشه‌یی بین مجاهدین و خمینی اشاره کرد و گفت: «دو اسلام وجود دارد. یکی اسلام مبتنی بر دیکتاتوری و استبداد و دیگری اسلام مبتنی بر آزادی و این دو از روز اول با هم در کشاکش بوده‌اند. وی پس از تأکید بر این‌که مجاهدین تهدید شماره یک رژیم هستند، افزود: «می‌گویند مجاهدین در ایران حمایتی ندارند، اما نمی‌گویند اگر کسی از مجاهدین حمایت کند، اعدام می‌شود مثل ۳۰هزار نفری که در زندانها قتل‌عام شدند».

درباره پیام کنفرانس تورنتو، خانم مریم رجوی در سخنرانی خود خطاب به‌حاضران گفت: «این اجتماع دو پیام اساسی دارد: هم بازتاب صدای مردم ایران است که می‌گوید قیام و انقلاب تا سرنگونی ادامه دارد؛ هم ابراز آمادگی ایرانیان دور از وطن است». این هر دو پیام هم در سخنان سخنرانی‌های شخصیت‌های خارجی و هم در راه‌پیمایی با شکوه هموطنانمان در تورنتو بازتابی خیره‌کننده یافت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ffd8a8fe-5e50-4b5e-9190-85a4e1f9977b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات