728 x 90

کنفرانس بین‌المللی ۸ مارس - روز جهانی زن (۶) – سخنرانی ۱۴تن از اعضای پارلمان انگلستان، پارلمانترها و شخصیتهای سیاسی و مدافعان حقوق زنان از کشورهای مختلف

کنفرانس بین‌المللی ۸ مارس - روز جهانی زن
کنفرانس بین‌المللی ۸ مارس - روز جهانی زن

کنفرانس بین‌المللی ۸مارس – روز جهانی زن

با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی

ارتباط اشرف۳ با ۱۵۰۰نقطه در ۳۴کشور

کریستیان ویکفورد – نماینده پارلمان انگلستان

خواهم ابتدا این را بگویم که بارها در مجلس عوام درباره ایران صحبت کرده‌ام. مردم ایران بیش از هر کسی دیگر، در معرض جو بسیار خطرناک سمی در خاورمیانه هستند که رژیم ایران ایجاد کرده است. .

اکنون، شما نه تنها در پارلمان انگلستان، بلکه در سراسر غرب و سراسر کره زمین و به‌ویژه در خاورمیانه طرفداران قدرتمندی دارید. بنابراین اگر کاری وجود داشته باشد که ما به‌عنوان نمایندگان مجلس بتوانیم انجام دهیم، این کار را خواهیم کرد. ما همه جا با اقدامات نادرست رژیم ایران رژیم مقابله می‌کنیم. از جمله با تروریسم مورد حمایت رژیم ایران، زیرا این تقریباً موضوع اصلی است.

ما هم‌چنان پیام های پشتیبانی قوی را برای همه کسانی که به آن نیاز دارند ارسال خواهیم کرد. پیام کاملاً واضح است. صدای خود را به همه جهان ببرید. بگذارید بدانند وضعیت زنان ایران چگونه است و بگذارید بدانند شما خواستار چه ایران آزاد و سعادتمندی هستید که به جامعه جهانی باز می‌گردد.

در هفته‌های اخیر، من در مجلس در مورد خطرات داعش به‌عنوان عامل بی‌ثبات کننده در خاورمیانه صحبت کردم. اما آنها می‌توانند چنین نقشی را بازی کنند چون توسط رژیم ایران حمایت مالی می‌شوند. زیرا توسط رژیم حمایت مالی می‌شوند. ما می‌بینیم که سپاه نه تنها در وطن شما، بلکه در سرتاسر خاورمیانه و در سراسر جهان مرتکب اعمال وحشیانه می‌شود. سخنرانان قبل از من در مورد لزوم تحریم رژیم گفتند. من معتقدم که ما باید بیشتر پیش برویم. باید بگوییم دیگر بس است و ما به اقدامات جدی احتیاج داریم ما نیاز داریم که از مردمی که خواستار ایرانی آزاد هستند حمایت کنیم. بنابراین شما من را دارید زیرا من می‌خواهم که پیشرفت و شکوفایی زنان ایران را در هر زمینه یی بینیم.

بنابراین شما در این کارزار از پشتیبانی ما برخوردار هستید. و ما تا زمانی که موفق شوید به این حمایت ادامه می‌دهیم. شما مصمم و مقاوم هستید.

اسقف اعظم روان ویلیامز - اسقف پیشین کانتربری

این یک لذت و امتیاز بسیار بزرگ است که می‌توانم در این جلسه سخنرانی کنم و حضور خانم رجوی را در اینجا با ما، داشته باشیم.

هر جامعه‌ای که در آن توانمندیها و ظرفیتهای زنان به‌طور سیستماتیک انکار شود یا مورد ستم قرار گیرد نظامی است که باید نگرانی زیادی در جامعه جهانی ایجاد کند. ما می‌دانیم که این یکی از مشکلات بزرگی است که جامعه ایران تحت حاکمیت رژیم کنونی با آن روبه‌روست. این واقعاً حیرت‌انگیز است که زنان در صفوف مقدم اعتراض و مقاومت در ایران بوده‌اند این واقعیت که زنان در مقاومت در برابر استبداد نقشی برجسته و شجاعانه دارند تمام داستان را بازگو می‌کند. داستان سرکوب و نارضایتی از سویی و امید و اعتماد به‌نفس از سوی دیگر. از این رو در مناسبت امروز (روز زن) صرفاً در مورد تاریخ سرکوب صحبت نمی‌کنیم. بلکه از تجدید امید می‌گوئیم. امید به آینده ایرانی آزاد. آینده‌ای برای مردم ایران که در آن زنان می‌توانند نقش کامل و مناسب خود را در توسعه جامعه‌ای پایدار و بردبار و عادلانه ایفا کنند. هنگامی که به این موارد فکر می‌کنیم، مهم است که بگوییم این گفتمان درباره حقوق زنان نوعی دستور کار غربی نیست، یا نوعی تحمیل خارجی به جامعه ایران نیست. نگرانی در مورد حقوق و کرامت زنان از عمیق‌ترین ریشه‌های مشترک در تمدن یهودی، مسلمان و مسیحی برخوردار است که وضعیت کنونی جهان ما را شکل داده است. حقوق زنان در ارزشهای مشترکی که برای همه ما مهم است ریشه دارد. بنابراین ما به این امید دیدار می‌کنیم. امید به آینده‌ای که در آن دیدگاه مشترکی که در سنتهای بزرگ مذهبی و فرهنگی منطقه ریشه دارد شکوفا شود.

آینده‌ای که زنان واقعاً بتوانند سهم خود را ایفا کنند. با اطمینان و امید به آینده‌ای عادلانه، دلسوزانه و دموکراتیک، به شما درود می‌فرستم و به مردم ایران در مورد دعاهای مستمر خود و پشتیبانی مستمر خود از آینده‌یی شکوفا اطمینان می‌دهم.

ریتا زوسموت – رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان

خانم رجوی، رئیس‌جمهور عزیز

شرکت‌کنندگان محترم در کنفرانس

دوستان عزیزم در اشرف۳

من بسیار خوشحالم که در روز جهانی زن، در این کنفرانس جهانی زنان با شما صحبت می‌کنم، زیرا همه ما امید به جنبش رهایی‌بخش جهانی زنان داریم.

وقتی امروز اینجا صحبت می‌کنم، به‌ویژه در جمع زنان و مردان ایرانی مایلم یک بار دیگر به زنانی اشاره کنم که درکی از مقاومت دارند و نه تنها به‌خاطر عزمشان برای مقاومت بلکه به‌خاطر عزمشان در آزادیخواهی انسانی، دست از تلاش برنمیدارند. کسانی که همبستگی جمعی را درک می‌کنند و انسانهای نیازمند را تنها نمی‌گذارند.

در اینجا من مریم رجوی زندی در جایگاه رهبری می‌پردازم. او در عین‌حال که یک شخصیت هدایت‌گر هست، همزمان چیزی شبیه یک فرشته محافظ هم هست. فردی سرشار از ابتکار و خلاقیت. این را ما اخیراً در وضعیت کرونا – در حالی‌که بسیاری مبتلا شده و زندگی‌شان در معرض تهدید بود، تجربه کردیم. ما به چنین الگوهایی نیاز داریم. الگوهایی که بتوانیم از آنها پیروی کنیم. ما کشورهایی داریم که موانع زیادی را از سر راه برداشته‌اند و کشورهای دیگری که الآن در میانه راه برای کنار زدن موانع هستند.

معنی مقاومت و مقاومت کردن چیست؟ یعنی این‌که انسان‌هایی مصمم هستند – و امروز در اینجا – زنانی مصمم هستند که به شرایط کهنه و ضدانسانی تن ندهند، بلکه آن شرایط را تغییر دهند. به‌طور مسالمت‌آمیز در راستای برابری، عدالت و مشارکت یکسان. بدون سهمیه بندی، بلکه با سهم یکسان و برابر ۵۰٪. آنگاه ما می‌دانیم که این مقاومت در پی چیست. در پی آینده‌ای بهتر.

۸ مارس فقط یک بزرگداشت نیست، بلکه روزی است برای فراخوان به ساختن آینده با پیش‌شرط‌هایی متفاوت از آنچه که در حال حاضر وجود دارند. آینده‌ای عاری از حذف دیگران، عاری از تحقیقر، سرکوب و آزار و اذیت. آینده‌ای متکی به مشارکت زنان و مردان حقوق برابر و آینده‌ای که در یک همیاری ساخته شود و همه از آن بهره‌مند شوند.

خانم رجوی، یا اینجا بهتر است بگویم خواهر مریم، چنان خواهری است که خواهران زیادی را شیفته شخصیت خود کرده است. در او کسی را می‌یابید که حضور دارد، وارد عمل می‌شود، می‌سازد و محافظت می‌کند.

مریم زنان را تشویق می‌کند و برحذر می‌دارد از این‌که بگویند: ما ناتوان هستیم. هیچ زنی ناتوان نیست. ما قوی و توانمندیم. و ما از پس کارهایی برمی آییم که مردان تاکنون آنرا فقط در توانایی خود می‌دیدند.

و ما جهانی را دوباره و دوباره در بحرانها، در جنگها و شرایط وخیم متقاعد می‌کنیم که زنان از پس هر کاری برمی آیند.

مقاومتی که در ابتدا از آن صحبت کردم، هنوز هم ما را به چالش می‌کشد، که نگوئیم در این مورد نمی‌توان کاری کرد. این عبارت را دیگر نباید بر زبان راند. بلکه ما از کسانی پیروی می‌کنیم که مدام خانم رجوی را ندا می‌دهند و می‌گویند: ما قوی هستیم. ما می‌توانیم و باید آن را بخواهیم و ما نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم و او به این انرژی زیاد که من اکنون آن را به‌سادگی «نیروی انسانی» می‌نامم، اعتقاد دارد.

من در اشرف ۱، بدفعات شرایط ناامید کننده‌ای را تجربه کردم. اما این مراحل تردید و ناامیدی همواره مراحل یک رشد جدید هم هستند. مراحلی نه فقط برای مهار بحرانها بلکه برای نشان دادن این‌که می‌توان طور دیگری بود، یک نوع آزاد شدن، یک خلاقیت که ما بیشتر فقط آن را به یک جنسیت اختصاص می‌دهیم. در حالی که از خلاقیت یکدیگر بهره می‌بریم، اما زنان را انکار می‌کنیم، امری که از آنها به دور است.

من نمی‌خواهم پیام خودم را بدون اشاره به آلبانی تمام کنم.

[بهنگام انتقال مجاهدین به آلبانی] هر کس می‌توانست این فکر را بکند که آلبانیاییها خودشان باندازه کافی مشکل دارند. اما ما شاهد این هستیم که تقریباً فقط کسانی که خودشان مشکل دارند عمدتاً آمادگی برای کمک به دیگران را دارند بسا بیشتر از کسانی که در رفاه به‌سر می‌برند حضور در آلبانی اولین قدم در راه آزادی کامل میهن‌تان – ایران - می‌باشد و بنابراین می‌خواهم به شما بگویم: موفق باشید.

سر آلن میل - عضو افتخاری شورای اروپا از انگلستان

افتخار بزرگی است که امروز برای شرکت در روز جهانی زن دعوت شده‌ام. واقعاً خارق‌العاده است که زنان ایران در ۱۲ماه گذشته با وجود با این همه ظلم همیشه در خط مقدم جامعه ایران بوده‌اند. از معلم و خانه‌دار تا دانشمند، پزشک و پرستار. درست در خط مقدم ملتی که از دست دادن حداقل ۲۰۰، ۰۰۰تن از ساکنانش را بر اثر کرونا تجربه کرده است. در چنین شرایط وخیمی زنان با بیشترین فشارها روبه‌رو بوده‌اند. در ایران ما ملتی را داریم که نسبت به جمعیت، احتمالاً یکی از ثروتمندترین ملتهای جهان است اما اقتصادش اکنون کاملاً درهم ریخته و فروپاشیده است.

زنان در جنبش مقاومت و در واقع در جامعه نیز، در خط مقدم بوده‌اند. بنابراین من ادای احترام می‌گذارم، به آن زنانی که در این مبارزه خوب جنگیدند و هم‌چنان به آنها احترام خواهم گذاشت. تنها چیزی که می‌توانم امیدوار باشم این است که جوامع در جهان، جامعه بین‌المللی، همان پاسخی را بدهند که زنان شجاع ایرانی نشان داده‌اند.

من هم‌چنین می‌خواهم در این زمان نسبت به خانم رجوی ادای احترام کن. خانم رجوی در تلاش برای گردآوری نیروهای مخالف برای ایجاد یک ایران جدید، آزاد و صلح‌آمیز کاری باور نکردنی انجام داده است، برای زنان ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم که همه ما ایران به‌زودی آزاد را ببینیم.

پروفسور سارا چندلر – حقوقدان برجسته انگلستان

روز جهانی زن، نمادی از همبستگی زنان در سراسر جهان است که برای برابری و حقوق‌بشر برای همه ایستادگی می‌کنند. سوابق زن‌ستیزی رژیم ایران طولانی و ریشه‌های آن در یک رژیم وحشی و ظالم، عمیق و نهادینه است. ماهیت این نهادینه سازی نفی حقوق اساسی زنان در قانون و در عمل است. زنان حق ندارند بدون اجازه پدر و شوهران مهمترین تصمیمات زندگی خود مانند تحصیل، کار، ترک خانه یا مسافرت را بگیرند. حتی انتخاب لباس‌شخصی آنها در ایران حق زن نیست.

ازدواج زود هنگام اجباری، کودک آزاری، خشونت خانگی و قتلهای ناموسی از دیگر موارد این تبعیض است.

دون محافظت و عدالت برای قربانیان تجاوز و خشونت علیه زنان، تقسیم جامعه ایران به ستمگران و ستمدیدگان ادامه خواهد یافت.

اما پیام من در مورد امید و توانمندی است. برای بیش از ۴۰میلیون زن ایران، و برای همه ما، قدرت و شجاعت شما در برابر تبعیض مداوم الگو است. ما شجاعت شما را حفظ می‌کنیم، فداکاری شما را گرامی می‌داریم و از مبارزه شما برای دموکراسی و حقوق‌بشر به هر شکلی که بتوانیم پشتیبانی خواهیم کرد. ممکن است دور باشیم اما همه ما بخشی از یک شبکه جهانی هستیم که در کنار شما ایستاده‌ایم.

استراون استیونسون- رئیس کارزار تغییر برای ایران

این یک افتخار بزرگ برای من است که امروز در این کنفرانس در کنار همه شما هستم و از اسکاتلند به‌ویژه برای خواهران و برادرانم و اشرفیها و خواهران و برادرانم در ایران سلام می‌رسانم.

برابری جنسیتی امروز در ایران به این شکل است: به‌دار آویختن یک زن ۲۳ساله در زندان در ۲۲فوریه، تعداد زنان اعدام شده توسط رژیم ایران را، همان‌طور که امروز نیز شنیده‌ایم، حداقل ۱۱۴نفر در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی است، کسی که گفته می‌شد میانه‌رو است.

ایران اکنون از لحاظ جمعیتی در اعدامها و هم‌چنین در اعدام زنان و بزهکاران نوجوان رکوردار جهان است. از زمان روی کار آمدن روحانی در سال۲۰۱۳ بیش از چهار هزار و سیصد نفر اعدام شده‌اند، و در واقع تعداد زنان اعدام شده‌اند بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده است. . زیرا واقعیت این است که بیشتر این اعدامها به‌صورت مخفی و بدون شاهد صورت می‌گیرد. شما می‌دانید، این مانند این است که کل جمعیت یک شهر کوچک تحت رئیس‌جمهور به‌اصطلاح میانه‌رو از بین رفته است، زنان جوان ایرانی به‌طور فزاینده‌ای درگیر مخالفت روزافزون با رژیم فاسد آخوندها هستند.

آنها در حال پیوستن به واحدهای مقاومت هستند که در هر شهر و شهرستان در ایران در حال ظهور هستند، در قیامهای سراسری که اتفاق افتاده است، دهها هزار معلم زن شجاع، کادر پزشکی، پرستار، دانشجو، کارگر کارخانه و حتی حقوق‌بگیران در خیابان‌ها خواستار پایان ماجراجوئیهای نظامی رژیم در کل خاورمیانه شده‌اند. اعتراضات گسترده حتی در هنگام شیوع بیماری همه‌گیر ادامه دارد. صدها زن در میان کشته‌شدگان و هزاران نفر توسط سپاه، گشتاپو رژیم دستگیر شده‌اند.

امروز زنان ایرانی در خط مقدم مقاومت در برابر استبداد مذهبی، در جنبش اصلی اپوزیسیون دموکراتیک و سازمان مجاهدین خلق ایران تحت هدایت خانم مریم رجوی پیش قدم هستند. زنانی شجاع که اکنون به‌طور مرتب به برادران خود می‌پیوندند تا خواستار تغییر رژیم و پایان دادن به زن‌ستیزی و سرکوب رژیم باشند. رژیمی که نه تنها مردم ایران را در چهار دهه گذشته، بلکه بخش وسیعی از خاورمیانه را نیز به وحشت انداخته است.

زنان ایران دیگر آماده سکوت نیستند. آنها شنیده خواهند شد و فریاد آنها برای آزادی و دموکراسی در سراسر جهان طنین‌انداز خواهد شد.

لیندا لی -رئیس پیشین کانون وکلای انگلستان و ولز

امروز ما دست‌آوردهای زنان را جشن گرفته و آگاهی در ایجاد برابری زنان در سراسر جهان را گسترش می‌دهیم.

اما امروز، فکر من با خواهرانم در ایران و تلاش مداوم آنها برای برابری در برابر آزار و اذیت است.

فکر می‌کنم وقتی به اشرف در آلبانی سفر کردم در ۲۰۱۹ و زمانی که دیوار افتخار موزه سال‌های مبارزه برای آزادی را به یاد می‌آورم، چهره زنانی به‌خاطرم می‌آیند که جان خود را برای کشورشان فدا کردند. این غم و اندوه واقعی را با خود به خانه آوردم، فداکاری آن زنان که آینده خود را برای آزادی زنان دیگر گذاشتند، آزادی که شاید ما قدرش را نمی‌دانیم.

زنان ایران هم‌چنان مبارزه برای آزادی را رهبری می‌کنند و به‌خاطر آن مبارزه هم‌چنان رنج می‌برند و جان خود را فدا می‌کنند.

ما باید خواستار پایان دادن به بی‌عدالتی در ایران باشیم و ایران را تبدیل به یک کشور دموکراتیک کنیم.

زمان پذیرش برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم رجوی فرا رسیده است. برنامه که پاسخی است برای انتقال به دموکراسی و عدالت.

سرانجام، به خواهرانم در ایران، به شما درود می‌فرستم و به شجاعت شما درود می‌فرستم که برای همه ما نوری درخشان است.

کریستینا ریس – نویسنده و تحلیلگر از انگلستان

گرمترین سلامها و امیدهای پرشورم را برای شما می‌فرستم که امروز با طرح این مسائل تغییرات بیشتری برای همیشه ایجاد خواهید کرد.

چیزی که پاندمی ویروس کوید به ما یادآوری کرده این است که همه ما به هم وصل هستیم. آنچه در یک‌طرف جهان اتفاق می‌افتد بر آنچه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد تأثیر می‌گذارد. این حقیقت از نظر معنوی نیز درست است. وقتی یک نفر رنج می‌برد همه ما رنج می‌بریم، وقتی یک نفر افتخار می‌یابد همه ما خوشحالیم.

ما باید جوامعی را بسازیم که مردم بتوانند شکوفا شوند و از امنیت برخوردار باشند. جایی که هیچ‌کس تسلط بر دیگران ندارد.

ما منتظر روزی هستیم که یک ایران آزاد و دموکراتیک وجود داشته باشد.

هلن ویلیامز - مدافع حقوق زنان- انگلستان

باعث افتخار است که در بین جمع چنین برجسته‌یی در این کنفرانس شرکت می‌کنم.

متأسفانه امروز کشور بزرگ ایران در خط مقدم نابرابری جنسیتی قرار گرفته است. اما امروز در روز زن ما به زنان ایران یادآوری می‌کنیم که مبارزه آنها فقط متعلق به خودشان نیست بلکه مبارزه مشترک همه ما است که به حقوق‌بشر اهمیت می‌دهیم. کنفرانس امروز با حضور زنان و مردانی که نظرگاههای سیاسی و احزاب گوناگون را نمایندگی می‌کنند با ملیتهای مختلف و زمینه‌ها و حرفه‌های متنوع انعکاسی از همین اقدام مشترک برای ارتقا حقوق‌بشر و برابری است.

هر رژیمی که زن‌ستیزی را افزایش دهد محکوم به شکست است. این یک حقیقت تاریخی است. هم‌چنین ما امروز از سخنرانان این را شنیدیم که با وجود این‌که زنان و جوانان مقدم‌ترین قربانیان رژیم ایران هستند اما آنها در خط مقدم فراخوان برای تغییر قرار دارند. مریم رجوی امید زنان ایران را نمایندگی می‌کنند. من مطمئن هستم که روز آزادی زنان ایران فرا خواهد رسید. روزی که زنان حقوقی برابر با مردان خواهند داشت و می‌توانند کشور خود را رهبری کنند. انگلستان باید از زنان شجاع ایران حمایت کند تا این روز هر چه زودتر فرا رسد. ما باید قاطعانه از مبارزه زنان ایران برای برابری و یک ایران آزاد و دموکراتیک حمایت کنیم.

وال کوربت از انگلستان

رئیس‌جمهور منتخب، خانم رجوی، اعضای پارلمان، سخنرانان برجسته و به‌ویژه زنان مقاومت ایران در اشرف در آلبانی که در این کنفرانس به‌صورت آنلاین و از طریق تلویزیون ماهواره‌ای حضور دارید. بسیار سپاسگزارم که از من برای دعوت در سخنرانی در روز جهانی زن امسال تشکر می‌کنید.

امروز، من بار دیگر خواستار تغییر رژیم در ایران می‌شوم تا ایران بتواند کشوری باشد که به تنوع فرهنگی احترام بگذارد، برابری جنسیتی را ارتقا دهد و زنان را به جایگاه شایسته خود در جامعه تشویق کند.

اوضاع زنان در ایران هم‌چنان خطرناک است وقتی که آخوندها تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور را سرکوب می‌کنند.

زنان در صف اول این اعتراضات قرار دارند زیرا آنها خواهان آزادی و خلاصی از تبعیض و محدویتها هستند.

بنابراین امروز، این پیام را از زنان آزاده جهان به زنان ایران می‌فرستم: ما شما را به‌عنوان خواهران خود می‌دانیم، شما شجاع‌ترین شجاعان هستید. و ما از ادامه مبارزه شما حمایت می‌کنیم. وقتی خانم رجوی رئیس‌جمهور هست، زنان ایرانی به‌عنوان شهروند برابر در کنار مردان خواهند ایستاد. خطاب به همه شما در ایران یا آلبانی: بدانید که ما شما را به‌عنوان خواهران خود در نظر می‌گیریم. ما عشقمان را نثار تان می‌کنیم و از حق شما حمایت می‌کنیم تا صدای‌تان شنیده شود.

سرانجام، من افتخار می‌کنم که مشارکت فراحزبی نمایندگان پارلمان و دوستان در کمیته بریتانیایی ایران آزاد (British Committee for Iran Freedom) برای حمایت از زنان ایرانی، ادامه دارد. من افتخار می‌کنم که شما میراث همسر فقید من، لرد رابین کوربت، که کمیته را تأسیس کرد. برای حمایت از مردم ایران و شورای ملی مقاومت برای تحقق یک ایران آزاد و دموکراتیک ادامه می‌دهید.

تردیدی ندارم که همان‌طور که رابین هنگامی که سخنان خود را پایان داد، می‌گفت، و من نیز خواهم گفت: ایران آزاد خواهد شد.

زینت میرهاشمی – سردبیر نشریه نبرد خلق، عضو کمیته مرکزی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران

درود بر همه شما. من صحبت‌های امروزم را با این سؤال شروع می‌کنم: می‌توانید حدس بزنید که حقوق سیاسی اجتماعی زنان و قانون اساسی مدنی و جزایی در ایران به کدام قرن مربوط می‌شود؟ اگر براین باور هستیم که حقوق زنان حقوق‌بشر هست و حقوق بشر جهان‌شمول هست و اگر بر این باور هستیم که بیانیه جهانی حقوق‌بشر برای همه انسانهای روی کره زمین نوشته شده؛ باید گفت متأسفانه وضعیت زنان در ایران با این مقوله‌ها که برشمردم سازگاری ندارد. وضعیت زنان در ایران را می‌توان از دو منظر نگاه کرد

یک‌سو ما با زنانی اگاه، شورشگر، چالشگر و فعال در همه زمینه‌های گروه انسانی روبه‌رو هستیم و از طرفی دیگر با حکومتی قرون وسطیی درگیر هستیم که با تحمیل مناسبات برده‌داری بر زنان و با نهادینه کردن خصومت و تبعیض جنسیتی راه پیشرفت را بر زنان بسته است. اگر در دوران برده‌داری برده‌ها را با غل و زنجیر به هم می‌بستند و بیگاری می‌کشیدند. در قرن بیست و یکم در ایران زنان را در شکل مدرن برده داری، با قانون زنجیر کردند. چه کسی می‌تواند تصور کند که زنان در ایران به وسیله مردان خود سلاخی می‌شوند؛ سرشان با تبر قطع می‌شود و قاتلان بر اساس ماده ۶۳۰ قوانین کیفری جمهوری اسلامی به‌دلیل دفاع از ناموس مجازات نمی‌شوند. هم‌چنین در ماده ۲۲۰قانون مجازات جمهوری اسلامی اگر قاتل پدریا جد پدری دختر باشد از قصاص یعنی مجازات معاف می‌شوند. ما در قوانین موجود حتی یک مورد، تأکید می‌کنم حتی یک مورد در خور، به نفع زنان نمی‌بینیم. گروه‌های ارتجاعی مثل طالبان، داعش، القائده، همه اینها به رفتار وحشیانه نسبت به زنان مشغول هستند اما باور کنید که همان خشونتهای داعش و طالبان در ایران اما به نام قانون و اوامر حکومتی اجرا می‌شود. دیگاه طالبان و داعش از آموزش و پرورش، از کتابهای درسی تا دانشگاه در ایران اعمال می‌شود. از قتلهای ناموسی، کودک همسری، اسیدپاشی به زنان، سنگسار، چند همسری و بی‌شمار زنجیرها ی بردگی که بگذریم، نا هنجاریهای اجتماعی مثل فقر و بی‌کاریها ی زیاد، آسیبها ی زیادی بر اکثریت زنان رسانده. پاسخ من در سؤالی به که در ابتدا مطرح کردم چنین است:

رژیم ایران زنان را در شرایط قرنهای میانی هزاره اول به بند کشیده است.

در این فرصت کم به بخشی از مشکلات زنان در ایران اشاره کردم. اما خوب قسمت دیگر نیز باید دید. اراده زنان برای تغییر که در مقاوت و شورش علیه وضع موجود جاری است.

در جلوی صف تظاهرات و اعتراض، زنانی را می‌بینیم که وضع موجود را بر نمی‌تابند. مقاومت زنان را می‌توان در قامت مادران داغدار زیباترین فرزندان آفتاب و باد، مادران شهدای خیزشهای سال۸۸، دی ۹۶و آبان ۹۸و مادران قتل‌عام شدگان دهه شصت دید. شمارشان آن‌قدر زیاد است که فرصت نام بردن از آنان متأسفانه نیست. زنان را می‌توان در جنبش دادخواهی قتل‌عام شدگان نا پدید شدگان قهری و در تشکل‌های مستقل علیه اعدام دید. پیکار زنان را می‌توان در بیشمار زنان در نیروهای مقاومت در اشرف سه و در صف زنان مبارز و سوسیالیست دید. از میان دست کم ۱۵۰۰ شهید قیام و قیام یک هفته‌یی ۹۸زنان بسیاری هستند که علیه ظلم و بیداد طغیان و شورش کردند.

در پایان روز جهانی زن را به هم چالشگران حقوق زن و به همه مدافعان آزادی و برابری شاد باش می‌گویم.

سارا خوش کلام - سازمان خه‌بات کردستان ایران

درود دوستان گرامی. زنان نستوه و انقلابی. پیشاپیش به‌مناسبت ۸مارس روز جهانی زن صمیمانه‌ترین تبریکات را به شما تقدیم می‌داریم و آزادی و رهایی زنان جهان، ایران و به‌خصوص کردستان را از ظلم و ستم خواستاریم.

روز ۸مارس، روز بزرگداشت زنان مبارز و جان فدایی است که در صفوف اول مبارزاتی برای زندگی و جهانی بهتر و فارغ از هر گونه تبعیض و در راستای اهداف انسانی مبارزه کرده‌اند. روز جهانی زنان روز ویژه‌یی در تاریخ مبارزات برابر خواهی زنان است. روز تجدید پیمان زنان و مردان آزادیخواه و رسیدن به رهایی زنان از ستم و سرکوب است. تاریخ مبارزات حق‌طلبانهٔ زنان در کردستان ایران در گذشته و در تاریخ نوین محسوس می‌باشد و به‌خصوص ۴دهه مبارزه علیه رژیم آخوندی در صدر مبارزات اقشار جامعه کردستان بوده و زنان همگام با مردان برای احقاق حقوق ملی، آزادی ایران و مبارزه علیه رژیم سرکوبگر تلاش نمود‌ه‌اند.

نهاد زنان خه‌بات در این روز بزرگ با تمامی نهادهای زنان که هدفشان سرنگونی رژیم آخوندی و احقاق حقوق اقشار مردم است تا پیروزی نهایی با اراده‌یی محکم در این میدان می‌مانیم و مانند همیشه با پشتیبانی و حمایت از زنان کردستان به مبارزات خود ادامه می‌دهیم. به این مناسبت صمیمانه‌ترین تبریکات را به زنان کشورمان تقدیم می‌کنیم و به تمامی زنان مبارز که علیه رژیم آخوندی مبارزه می‌کنند و تمام تلاششان در راستای برابری و زندگی بهتر برای انسان‌ها است. درود می‌فرستیم.

سازمان خه‌بات کردستان ایران

فرزانه حسینی - انجمن زنان پیشتاز علیه بنیادگرایی

دوستان عزیز و سخنرانان گرامی،

از زنان تحت حاکمیت رژیم در ایران، با وجود پشتکار و فداکاریهای عظیمی که انجام داده‌اند، حق داشتن زندگی سعادتمند سلب شده است.

حق یک زندگی سعادتمند به مادربزرگم داده نشد. او برای سال‌ها و روزها ی متوالی پشت دیوارهای زندان اوین می‌ایستاد و و منتظر اخبار وضعیت فرزندان زندانیش بود. سرانجام به او با تمسخر گفته شد که فرزندانش اعدام شده‌اند و جسد یکی از آنها نیز به خانواده بر نمی‌گردد.

حق یکی زندگی سعادتمند از عمه من گرفته شد، وقتیکه پس از دهه‌ها مقاومت در برابر رژیم وحشی آخوندها، دستان او توسط عوامل رژیم بسته شده و در کشتار ۹شهریور ۹۲ در اردوگاه اشرف به‌قتل رسید. او البته برای من الهام‌بخش هست، همراه با سایر زنان مجاهد مانند خودش.

گسیو شاکری - هنرمند مبارز

با درود به زنان مجاهد و آزادیخواه. زنان زندانی سیاسی. زنان شورشی. مادران شجاع و مبارز و همیشه در صحنه. هزاران زن اشرفی و به مریم عزیزم. امروز و در اینجا یک بار دیگر یادآوری می‌کنم و با صدای بلند می‌گویم تا آخر برای سرنگونی رژیم جنایتکار زن‌ستیز جمهوری اسلامی ایستاده و نابرابری و ظلم و ستم و قساوتی که در بیش از ۴دهه بر زنان و مردم میهمنمان تحمیل شده، نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

ای جانیان وحشت‌تان از حضور ما زنان در میدان مبارزه بسیار به‌جاست. زیرا که این ما زنان هستیم که با همبستگی، شما جنایتکاران ضدبشر، ضدزن و ضدآزادی و برابری را سرنگون می‌کنیم. بله این ما زنان شورشی هستیم که پای نابودی شما ایستاده‌ایم و خواب را از چشمانتان ربوده‌ایم. سرنگونی شما اولین قدم برای رسیدن به آزادی و برابری است.

حالا ترانه‌یی رو براتون می‌خونم که صدای یک نسل بیداره که توی دلهای همیشه تبدار برای آزادی و برابری می‌طپد.

پایان

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/284dd647-9567-477b-b82a-c4e89e136f4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات