728 x 90

کمک ۱۸میلیون یورویی اروپا به رژیم

بعد از خروج آمریکا از برجام، رژیم تلاش کرد که جسد برجام را با تنفس مصنوعی حضور اروپا زنده نگه‌دارد، در این خصوص خود خامنه‌ای هم تأکید کرد که مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود.(سایت دیپلوماسی ایرانی ۳۰تیر ۱۳۹۷)

این نشان می‌دهد که رژیم به برجام بسیار نیازمند است.

اما اروپا به‌رغم وعده‌هایش در عمل نتوانست کاری برای این رژیم انجام بدهد و بیشتر در موضع‌گیری سیاسی به دفاع از برجام پرداخت.

ظریف وزیر خارجه رژیم: «به‌نظر ما این اقدامات بیشتر حالت اعلام موضع داره تا این‌که عملیاتی بشود».(شبکه ۲ تلویزیون رژیم ۳۱مرداد ۹۷)

‌ با این‌که اروپا تعهدات مشخصی به رژیم داده بود اما در عمل قادر به اجرای آن نبوده و نیست:

موگرینی: «نخست حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ایران

دوم ادامه فروش نفت خام، گاز و معیانات و محصولات پتروشیمی و نقل و انتقالاتهای مرتبط.

سوم تبادلات بانکی کارآمد و مؤثر با ایران

چهارم ادامه همکاری در زمینه حمل‌ونقل دریایی هوایی جاده‌ای و ریلی با ایران».(شبکه ۲ تلویزیون رژیم ۳۱مرداد ۹۷)

برای همه روشن بود که اروپا توان ایستادن در مقابل تحریم‌‌های آمریکا را ندارد. در نهایت تعهدات اروپا به رژیم به یک بسته کمکی ۱۸میلیون یورویی تبدیل شد و کوه اروپا موش زایید. در این بسته ۸میلیون یورو برای بخش خصوصی، ۸میلیون یورو برای چالشهای محیط‌زیستی و ۲میلیون یورو برای مقابله با آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر است. یعنی به رژیم این اجازه را هم ندادند که این پول را هر جا خواست خرج کند.

البته آمریکا به این بسته ناچیز هم به‌شدت انتقاد کرد و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: "این کمک، ارسال یک پیام‌ اشتباه در زمان نامناسب است... پول بیشتر در دست‌های آیت‌الله‌ها در تهران به‌معنای در اختیار گذاشتن پول بیشتر برای اجرای عملیات تروریستی در بسیاری از کشورهای اروپایی است».

این بسته واکنش‌های بسیاری را در درون رژیم به‌وجود آورد، سایت حکومتی مشرق با درج میزان مبلغ قرارداد ۲۵میلیون یورویی یکی از بازیکنان ایرانی فوتبال که به برایتون پیوسته، توسری محکمی به جناح روحانی زد.(سایت حکومتی مشرق ۳شهریور ۹۷)

قاسم جاسمی، یکی از اعضای کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، طی مصاحبه‌یی در مورد کمک اتحادیه اروپا گفت: «کمک ۱۸میلیون یورویی اتحادیه اروپا رقم قابل‌توجهی نیست و انتظار این است که بسته ارزشمندتری از سوی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شود». وی افزود: «تاکنون اتحادیه اروپا اقدامی مناسب را برای حفظ برجام انجام نداده و عملکرد اروپایی‌ها برای حفظ برجام رضایت‌بخش نیست».(خبرگزاری مجلس ۴شهریور ۹۷)

یوسفی، دیگر کارشناس اقتصادی رژیم، گفت: «من متعجبم که چرا مسئولان ما واکنشی نشان نمی‌دهند؟‍!... آقای ظریف این بسته را امید به حفظ روابط می‌داند، این امید نیست، بلکه عین توهین است».(سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی ۴شهریور ۹۷)

واقعیت این است که این بسته یک تحقیر و توهین برای این رژیم است و به‌قول برخی از رسانه‌های رژیم یک آب‌نبات چوبی است.

نیازی به داشتن علم و سواد اقتصادی نیست که بدانی در این رژیم ۱۸میلیون یورو عددی محسوب نمی‌شود. جایی که اختلاس‌های چندهزار میلیاردی رخ می‌دهد این رقم یک لقمه هم محسوب نمی‌شود.

اطلاعات برایان هوک در زمینه‌ٔ هزینه‌‌های رژیم جالب توجه است:

برایان هوک: «ایران سالانه ۷۰۰میلیون دلار به حزب‌الله لبنان می‌دهد. ایران حداقل ۱۶میلیارد دلار خرج دست‌نشاندگانش در سوریه، عراق و یمن کرده است. ایران تاریخاً بیش از ۱۰۰میلیون دلار در سال به گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین داده است. ایران حداقل ۴ و ۶دهم میلیارد دلار اعتبار به سوریه داده است.(۶شهریور ۹۷)

آیا در مقابل این هزینه‌ها ۱۸میلیون عددی محسوب می‌شود؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82b39363-20b4-4a15-ab71-cfd2a13f45e5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات