728 x 90

کمپین گسترده علیه شرکت رئیسی در سازمان ملل

به رئیسی ویزا ندهید...
به رئیسی ویزا ندهید...

هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانهٔ سازمان ملل در ۱۳سپتامبر ۲۰۲۲ در شرایطی برگزار می‌شود که پاندمی کرونا در بسیاری از کشورهای جهان مهار شده است. شرکت رهبران جهان و سخنرانی آنها به‌صورت مستقیم در این اجلاس ضروری است. در سال۲۰۲۰ این اجلاس به‌دلیل همه‌گیری کرونا برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل به‌صورتی غیرمتعارف برگزار شد. به‌جای سخنرانی، از رؤسای جمهور هر کشور، یک پیام ویدئویی در اجلاس سازمان ملل پخش شد. در سال۲۰۲۱ رهبران جهان این اختیار را داشتند که از دو گزینهٔ شرکت مستقیم در اجلاس یا ارسال پیام ویدئویی، یکی را انتخاب کنند. ابراهیم رئیسی، دولت سوگلی خامنه‌ای به فرستادن پیام ویدئویی اکتفا کرد.

 

تنگناهای ابراهیم رئیسی

گزینهٔ ارسال پیام ویدئویی، نشان داد که جلاد ۶۷ از دو فاکتور تعیین‌کننده متأثر است و در انتخاب این گزینه، چندان آزادی عمل ندارد.

۱ـ فعالیت‌های مقاومت ایران، حول پرونده حمید نوری در دادگاه استکهلم و پیشرفت جنبش دادخواهی، افکار عمومی را علیه ابراهیم رئیسی بسیج کرده بود. جلاد۶۷ در هراس از این موضوع و پیامدهای احتمالی حقوقی آن برای او، نشستن در پاستور و ارسال پیام ویدئویی را به حضور در اجلاس ترجیح داد.

۲ـ اشرف‌نشانان و ایرانیان آزاده، دست به پراتیک‌های گسترده‌یی زدند تا از حضور رئیس جمهور نظام قتل‌عام در سازمان ملل جلوگیری نمایند. برآیند این فعالیت‌ها سبب شد تا چند سناتور آمریکایی از بایدن بخواهند که به رئیسی ویزا ندهد. جلاد۶۷ که وضعیت را برای شرکت در اجلاس مساعد نمی‌دید، کرونا را بهانه کرد و به نیویورک نرفت. این در حالی بود که او در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای در تاجیکستان شرکت کرد و کرونا مانع او نبود.

 

ثبت شکایت در دادگاه فدرال آمریکا علیه رئیسی

جلاد ۶۷ امسال در حالی می‌خواهد در اجلاس سازمان ملل شرکت کند که در فهرست تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار دارد و از زمان پا گذاشتن به ساختمان پاستور به هیچ کشور غربی و اروپایی سفر نکرده است. در جریان دادگاه حمید نوری، بارها اسم او به‌عنوان عضو مؤثر هیأت مرگ، در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ مطرح شد. او از متهمان اصلی نقض حقوق‌بشر، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است.

از هم‌اکنون شرکت بحث‌آمیز این جنایتکار دست‌اندرکار قتل‌عام، در این اجلاس با تنشها و تکانه‌های بسیاری در درون حاکمیت دینی مواجه است. علاوه بر آن مقاومت ایران پراتیک‌ها و اقدامات مختلفی را در این زمینه پیش برده است؛ از مهمترین آنها باید از ثبت شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا علیه رئیسی نام برد. این شکایت بر اساس قانون ATS (شکایت خارجیان Alien Tort Statute) و قانون TVPA (حفاظت از قربانیان شکنجه Torture Victim Protection Act) صورت گرفته است. طی آن گروهی از زندانیان سیاسی شاهدان قتل‌عام ۱۳۶۷و خانواده‌های شهیدان مجاهد علیه جلاد ۶۷ به‌خاطر جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی اعلام جرم کردند.

 

کنفرانس مطبوعاتی شکایت فدرال علیه ابراهیم رئیسی به‌دلیل نقش در قتل‌عام ۶۷

برای روشنگری حول شکایت زندانیان سیاسی و خانوادهٔ شهیدان قتل‌عام، در روز ۳شهریور ۱۴۰۱ کنفرانسی در محل دفتر شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا کنفرانسی برگزار شد. در این کنفرانس مایکل موکیزی، دادستان کل و وزیر پیشین دادگستری آمریکا گفت:

«در ۲۰۱۹ تحریم‌هایی علیه رئیسی صادر شد. در سال۲۰۲۱ وزارت‌خارجه محدودیت‌های مهاجرتی علیه رئیسی تعیین نمود. امروز فرصت داریم که ثبت شکایت را انجام دهیم. اگر رئیسی به آمریکا بیاید در حوزهٔ صلاحیت دادگاه آمریکا قرار خواهد گرفت. کنگره به دادگاه آمریکا این حق را اعطا کرده است. ثبت دعاوی، به شاکیان اجازه می‌دهد که جنایت‌کاران در موقعیت سیاسی را تعقیب کنند».

پروفسور اشنیبام، حقوقدان برجستهٔ آمریکایی و وکیل مجاهدین نیز گفت: «این دادگاه درباره یک رخداد متمرکز تشکیل می‌شود. این پرونده توسط بسیاری از شاکیان ثبت شده است. قانون شکنجهٔ بیگانگان و قانون ۱۹۹۱ به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد که گواهی و شهادت بدهند. شاکیان به‌طور غیابی حق دارند شکایت کنند».

 

نامهٔ ۵۲عضو مجلس نمایندگان آمریکا

کمپین علیه شرکت رئیسی در اجلاس سازمان ملل ادامه دارد. به گزارش فاکس نیوز ۸سپتامبر ۲۰۲۲

«یک گروه دو حزبی از قانونگذاران مجلس نمایندگان به رهبری یانگ کیم، نمایندهٔ جمهوریخواه از ایالت کالیفرینا، از بایدن خواست که «ویزای ورود» لازم برای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراهش برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی آتی سازمان ملل در نیویورک را به‌دلیل سابقه رئیس‌جمهور خارجی در حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر رد کند».

 

نامهٔ سرگشادهٔ بیش از ۵۰۰ دانشمند، دانشگاهی و متخصص

نامهٔ سرگشادهٔ بیش از ۵۰۰تن از دانشمندان، دانشگاهیان و متخصصان برجستهٔ ایرانی مقیم آمریکا به رئیس جمهور ایالات متحده، یکی از فرازهای مهم این کمیپن است. در این نامه به محاکمهٔ ابراهیم رئیسی به‌خاطر نقش مستقیم در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ و رد درخواست ویزای او برای سفر به نیوریورک فراخوان داده شده است. این نامه در واشنگتن تایمز منعکس شده است.

 

این کارزاری است که بی‌وقفه و شتابناک ادامه دارد. اکنون حلقهٔ محاصره بر گرداگرد جلاد ۶۷ روزبه‌روز و ساعت به ساعت تنگ‌تر می‌شود. خون جوشان ۳۰هزار گل سرخ سربدار اکنون دامنهٔ جنبش دادخواهی را از متن جامعهٔ ایران و مزار بی‌نشان خاوران به سازمان ملل گسترش داده و آن را جهانی کرده است.

پیام این کارزار پیروزمند این است: «بجنگ تا بجنگیم». نتیجهٔ این جنگ با هر فراز و نشیب، در نهایت به نفع مردم و مقاومت ایران است. به‌قول سردار خیابانی: «نیروهای میرا از صحنه حذف خواهند شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/459e7d07-79c9-48df-b33e-e7b5b46f294b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات