728 x 90

کمپانی عظیم انرژی وینترشال آلمان فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرد

توقف فعالیت های کمپانی انرژی وینترشال آلمان در ایران
توقف فعالیت های کمپانی انرژی وینترشال آلمان در ایران

یک مقام کمپانی عظیم انرژی وینترشال آلمان گفت این شرکت به‌دلیل تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرد.

وی در کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی ابوظبی به خبرنگاران گفت «ما به‌دلیل تحریمهای اعمال شده توسط آمریکا مجبور به توقف فعالیتهای خود در ایران شده‌ایم،»...

 

بیشتر بخوانید

خروج شرکتهای آلمانی از ایران

اتاق بازرگانی آلمان از خروج شرکتهای آلمانی از ایران خبر داد.

مارتین وانس‌لبن، رئیس اتاق بازرگانی آلمان تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران را علت خروج بسیاری از شرکتهای آلمانی از این کشور دانست.

وی به رویترز گفت مشکل اصلی فعالیتهای این شرکتها در ایران نقل و انتقالات مالی هستند: «هر چند طبق قوانین اتحادیه اروپا معاملات تجاری با ایران هم‌چنان مجاز به‌شمار می‌روند، اما حل و فصل معاملات جدید و همچنین معاملات موجود، دیگر از طریق بانکها امکان‌پذیر نیست.»

میزان صادرات آلمان به ایران در سال گذشته ۱۶درصد افزایش داشت، اما به‌گفته رئیس اتاق بازرگانی آلمان آمار کنونی حاکی از "کاهش قابل‌ توجه" این میزان هستند.

همچنین در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۸حجم صادرات آلمان به ایران چهار درصد کاهش داشته است.

دو سوم شرکتهای آلمانی ایران را ترک کرده‌اند

 

دو سوم از شرکتهای آلمانی به‌دلیل ترس از مجازاتهای ناشی از نادیده گرفتن تحریمها و خصوصاً اوضاع به‌شدت نابسامان اقتصادی ایران، ایران را ترک کرده و مابقی نیز چشم‌انداز روشنی برای ادامه کار ندارند.

این در حالی است که پس از توافق هسته‌یی با رژیم ایران، توجه بسیاری از شرکتهای آلمانی به فعالیت اقتصادی در آن کشور جلب شد.

شرکتهای واقع در شرق ایالت بایرن که در ایران فعالیت می‌کنند و صادرات یکی از شاخصهای منطقه شرق ایالت بایرن بهشمار می‌آید مورد توجه خبرنگار روزنامه دویچه وله قرار گرفته و در مقاله‌یی می‌نویسد.

 

هجوم شرکتهای آلمانی به ایران بعد از برجام

پس از توافق هسته‌یی با رژیم ایران بیش از ۱۱۹شرکت آلمانی از این ایالت به ایران سفر کرده و حتی ۱۲شرکت از این مجموعه در همین مدت در ایران نمایندگی ایجاد کردند یا دفتر زده‌اند.

اما اکنون بخش زیادی از این شرکتها به کار و فعالیت خود در ایران خاتمه داده‌اند. تصمیمی زیان‌بار که در مقایسه با زیان احتمالی ناشی از مجازات‌های آمریکا کم‌هزینه‌تر است.

داگمار فون بون‌اشتاین، نماینده شرکتهای آلمانی در تهران در ارزیابی خود می‌گوید: مشکل فعالیت تنها به شرکتهای ایالت بایرن محدود نمی‌شود، دو سوم شرکتهای آلمانی ظرف ماه‌های گذشته، به فعالیت خود در ایران خاتمه داده‌اند.

در ضمن مابقی شرکتهای آلمانی که هنوز در ایران حضور دارند نیز دورنمای روشنی برای ادامه کار در ایران نمی‌بینند. تنها علت ماندن آنها در ایران این است که می‌دانند خروج از ایران و ویران کردن پل همکاری اقتصادی با ایران، امکان بازگشت مجدد آنها را کاهش می‌دهد.

 

ترس شرکتهای آلمانی از مجازاتهای آمریکا

شرکتهای آلمانی که در ایران فعالیت می‌کنند بر دو دسته‌اند. شرکتهایی که به‌ موازات همکاری با رژیم ایران در بازارهای آمریکا نیز حضور دارند و شرکتهایی که به‌علت عدم فعالیت در آمریکا منطقاً نمی‌بایست از مجازات‌های تعیین شده برای همکاری با ایران واهمه داشته باشند.

مارکوس هوبر، کارشناس بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی آلمان می‌گوید که بسیاری از شرکتهای آلمانی نمی‌توانند از بازارهای آمریکا چشم‌پوشی کنند. از این رو برای این دسته از شرکتها امکان دیگری نمی‌ماند مگر صرف‌نظر کردن از همکاریهای محدود اقتصادی خود با ایران

وی همچنین می‌گوید حتی اگر مهر سفر به ایران در پاسپورت شاغلان این شرکتهای آلمانی بخورد، می‌تواند برای آنها به هنگام سفر به آمریکا دردسرساز شود.

بنظر هوبر شرکتهایی که با آمریکا مناسبات بازرگانی و همکاری اقتصادی ندارند نیز نمی‌توانند آسوده به فعالیت خود در ایران ادامه دهند. مشکل بزرگ این دسته از شرکتها، موضوع تراکنش‌های مالی است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3de37ca7-4bdf-4bd8-87d7-9bbdbd470b8c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات