728 x 90

کلفتی نان از آن حاکمان و رنج مضاعف سهم محرومان

حقوق ما ریالی ، هزینه‌ها دلاری
حقوق ما ریالی ، هزینه‌ها دلاری

بودجه سال آینده که روز ۲۱آذر توسط آخوندی رئیسی به مجلس ارتجاع داده شد، هنوز نهایی نشده، از نظر ناظران دو چیز را کاملاً مشخص کرده است. یکی رو به مردم که باید منتظر گرانی و تورم بیشتر باشند و دوم هم تشدید قیامها و اعتراضات است. این روزها به هر یک از رسانه‌های حکومتی نگاه کنید وجهی از این دو موضوع را خواهید دید.

سال ۱۴۰۱هنوز نیامده، خبر شوم تورم و گرانی و فشار هر چه بیشتر بر اقشار محروم از بودجه ارائه شده به گوش می‌رسد و مشخصاً حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از بودجه سال بعد بسیاری ناقوس‌ها را به صدا درآورده است.

تلویزیون شبکه ۲ رژیم ۲۱آذر:

«گزارشگر: کمبود دارو مشکل این روزهای بسیاری از بیماران است

یک هموطن: آمپول را می‌گرفتم ۱۴۰هزار تومان پارسال تو اسفندماه، بعد دو سه ماه نیاوردند دارو را بعد از دو سه ماه آمدیم دارو را بگیریم گفتند یک میلیون و ۱۴۰هزار تومان.

ادامه گزارش: اما انگار کمبود دارو تنها مشکل داروخانه‌هاست در بازارهای غیرمجاز مثل ناصرخسرو هیچ دارویی کمیاب نیست».

«انقباضی برای مردم، انبساطی برای نهادها» واقعیت نهفته در بودجه آخوند‌ساخته ۱۴۰۱ است که روزنامه حکومتی همدلی در دعوای باندی آنرا برملا کرده و از افزایش ۵۶درصدی بودجه صدا و سیما خبر داده و نوشته است: «حیف‌ومیل منابع کشور در روزهایی که خبرها حکایت از حذف برخی هزینه‌های کمکی از جمله وام ازدواج و افزایش جریمه تخلفات رانندگی دارد، نکته تلخ لایحه بودجه سال آینده است».

در شبکه‌های اجتماعی اما مردم برخلاف کلی‌گوییهای رسانه‌های حکومتی دست روی سهم دو نیم برابری سپاه از بودجه و کاهش بودجه‌های عمرانی گذاشته و تأکید کرده‌اند که طبق معمول مفت خوری و نازکی کار همراه با کلفتی نان از آن حاکمان و رنج مضاعف و فقر و گرانی بر اساس بودجه‌نویسی آخوند جلاد رئیسی سهم محرومان است.

 

در این میان ابراز وحشت از سلسلهٔ قیامها که حرف اول و آخرشان مرگ بر خامنه‌ای است یک‌بارهٔ تمام باندهای غالب و مغلوب را از پیامدهای بودجه آخوند رئیسی به وحشت واداشته است.

روزنامه حکومتی مستقل ۲۲آذر از قول کامران ندری اقتصاددان حکومتی نوشت: «برای اولین بار کمترین توجه به وضعیت رفاهی خانوار در برنامه مالی کشور شده است و قطعاً دولت آقای رئیسی با مشکلاتی مواجه خواهد بود. به‌طور قطع وضعیت درآمدی مردم در بودجه سال۱۴۰۱ باعث نارضایتی اقشار مختلف جامعه خواهد شد».

روزنامه سیاست روز از باند خامنه‌ای هم که کارش سرخ نشان دادن چهرهٔ نظام است روز ۲۲آذر با ابراز وحشت از پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نوشت: «نگرانی از این بابت است که این اقدام تا چه اندازه تورم را بالا می‌برد... در واقع دولت باید زمینه تصمیمی را که گرفته آماده کند و آنگاه دست به اقدام بزند در غیراین صورت تبعات حذف دلار ۴۲۰۰تومانی سنگین خواهد بود».

در ادامه هم سربسته اوجگیری قیام را به نظام گوشزد کرده و افزوده است: «اگر قرار باشد با اجرای حذف دلار ۴۲۰۰تومانی کشور شاهد افزایش قیمتها و تورم شود، غیرقابل تحمل خواهد بود حتی اگر به یارانه هر نفر ۲۵۰هزار تومان افزوده شود».

 

هم‌چنین روزنامه‌های حکومتی ستاره صبح ۲۲آذر هشدار راغفر اقتصاددان حکومتی را انعکاس داده و نوشته است: « اگر این بودجه بخواهد توسط مجلس تصویب شود بی‌سابقه‌ترین تورم را در کشور رقم خواهد زد و به‌دنبال آن نابسانیهای اجتماعی را عمیق‌تر خواهد کرد» .

ناظران حکومتی با اشاره به سکوت بودجه ۱۴۰۱ در رابطه با مطالبات مردم در قیامهای آب در خوزستان و اصفهان و هم‌چنین اعتراضات سراسری معلمان و سایر اقشار بپا خاسته، این بودجهٔ را بنزین بر آتش خشم مردم توصیف کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e0397538-4e8e-4d76-ae90-9841b375231b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات