728 x 90

کلاف سردرگم برجام و تقلاهای «عجولانه»

برجام نافرجام
برجام نافرجام

مذاکرات رژیم و طرف حساب‌های برجامی تاکنون نتیجه‌یی جز تشدید جنگهای باندی در درون نظام نداشته و در حالی که آش مذاکرات را نخورده اما دهان تمامیت رژیم به‌شدت در حال سوختن است.

مذاکراتی که در رابطه با آن روحانی گفت: «شما می‌بینید در مسأله هسته‌یی چارچوب را ایشان اعلام کرده ایشان مشخص کرده و ما هم طبق همان چارچوب عمل می‌کنیم» (تلویزیون شبکه خبر - ۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

عباس عراقچی نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرد بدون این‌که بگوید تاکنون چه دستاوردی داشته است، اما باند مقابل می‌گوید هیچ دستاوردی نداشته و مذاکره برجامی را ترفند انتخاباتی باند روحانی و ظریف می‌داند. با شروع سال نو و سلسله‌ای از بحرانهای گریبانگیر حاکمیت و تضاد در رأس آن، مذاکرات وین هم روزبه‌روز شقه در درون آنرا بیشتر کرده است.

آخوندحسن روحانی تنها راه برای بیرون آمدن بن‌بست کنونی را آویختن به دامان غرب و احیای برجام در مذاکرات وین می‌داند: «همه باید بدانند بدون رابطه با دنیا نمی‌توان پیشرفت کرد و نمی‌توان کشور را ساخت» (سایت روحانی ۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

در مقابل مذاکره جویی باند روحانی و التماس و درخواست آنها برای لغو تحریم‌ها آخوند محمود نبویان عضو مجلس ارتجاع گفت: «آقای روحانی و آقای ظریف به این سؤال منطقی جواب بدهند، شما صادقانه به ملت ایران بگویید چند بار طرح گام‌به‌گام را آورده‌اید به شورای عالی امنیت ملی و رد شده چرا طرح گام‌به‌گام می‌آورید» (تلویزیون افق۲ اردیبهشت ۱۴۰۰).

یک مهره از باند خامنه‌ای در مصاحبه با تلویزیون حکومتی جام جم نسبت به لغو همه تحریم‌ها ابراز بدبینی کرد: «بعید می‌بینم تحریم‌ها لغو شود و اگر مرتبط با هسته‌یی لغو شود بابت همین موضوعات با لیبل دیگری از جمله بحث موشکی از جمله بحث یمن ادامه دارد» (جام جم ۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

در حالی که هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نیست سردمداران حاکمیت بسیاری از مشکلات را به آن ربط داده و این خود باعث بحران جدیدی شده است. آخوند احمد خاتمی امام جمعه خامنه‌ای گفت: «نمی‌شود انکار کرد که این گرانی‌ها از خروجی‌های این مذاکرات است» (تلویزیون شبکه یک ۳اردیبهشت ۱۴۰۰).

یکی از عناصر باند خامنه‌ای در مصاحبه با تلویزیون شبکه ۳ در مورد دریوزگی رژیم برای رفع بعضی از تحریم و پایین آمدن سطح انتظارات آن گفت: «‌ببینید سطح انتظارات ما به کجا رسیده که یک زمانی برجام نمی‌تواند این کار را خودش انجام بدهد حالا به جایی رسیدیم که می‌گوییم عیب ندارد همان برجام باشد همان تحریم‌های بعدش کنسل شود قبول» (تلویزیون شبکه سه ۳اردیبهشت ۱۴۰۰).

معنای حرف این مهره وابسته به باند خامنه‌ای این است به فرض این‌که آمریکا به‌عنوان طرف حساب برجام امتیازاتی بدهد و تحریم‌هایی را هم لغو کند، گشایشی ایجاد نمی‌شود، ضمن این‌که رژیم باید پای کوتاه‌آمدن از برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای‌اش بیاید، اضافه بر این‌که تحریم‌هایی با «لیبل» دیگر برقرار است.

 

در زمینه موضع پایین حکومت آخوندی در مذاکرات و نیاز دولت روحانی برای رسیدن به‌توافقی هر چند با دستاورد کم روزنامه رسالت وابسته به باند خامنه‌ای نوشت: «آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تلاش است تا به‌گونه‌یی فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند. این هدف‌گذاری آمریکا ناشی از آن است که این کشور احتمال می‌دهد برخی در ایران به‌دلیل نیاز کوتاه مدت و در پیش بودن انتخابات بار دیگر برمبنای قاعده خطرناک «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است» تصمیم‌گیری کنند. چنین نگاهی به مذاکره و تعجیل در به سرانجام رساندن آن به‌دلیل غفلتی که نسبت به ابعاد و جزئیات مهم رفع تحریم‌ها ایجاد می‌کند، دریچه انتفاع اقتصادی ایران از هر گونه نتیجه‌یی را تنگ‌تر خواهد کرد» (رسالت ۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

روزنامه ایران وابسته به دولت روحانی ضمن هشدار به شکل‌گیری بحرانهای اجتماعی و غیرقابل پیش‌بینی بودن آنها هشدار دارد «تبعات» این بحرانها «برای مجموعه نظام و کشور غیرقابل پیش‌بینی می‌باشد که باید نسبت به آن حساسیت صد چندانی به خرج داد و اجازه نداد تا اشتباهات گذشته پیرامون مذاکرات در کشور تکرار شود» (ایران ۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

آخوند روحانی نیز نیز بار دیگر به بی‌راه‌حلی در قبال تحریم‌ها اعتراف کرد و در رابطه با مذاکرات برجام و لغو تعدادی از تحریم‌های برجامی گفت: «راه دیگری ما نداریم باز هم ما بخواهیم مسایلمان را با دنیا حل بکنیم باز هم باید برگردیم به برجام و احیای برجام» (سایت روحانی ۶اردیبهشت ۱۴۰۰).

اما خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تقلاهای دولت روحانی و دریوزگی آن نزد کشورهای بزرگ جهان برای بازگشت آمریکا به برجام، و گرفتن امتیازاتی هر چند محدود را «عجولانه» نامید و در این رابطه نوشت: «دولت در آخرین روزهای خود وارد مذاکره‌ای حساس با قدرتهای به‌اصطلاح بزرگ در مورد فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان شده است. رصد روند مذاکرات شائبه تلاش دولت برای حصول «توافقی عجولانه» را به ذهن متبادر می‌کند» (تسنیم ۷اردیبهشت ۱۴۰۰).

 

بسیار واضح است که تلاش روحانی و توافق احتمالی عجولانه از سر لاعلاجی و بن‌بست است به این گمان واهی که این توافق می‌تواند نظام را از زیر تیغ نفرت عمومی در ببرد.

اما باید گفت زهی خیال باطل چرا که در شرایطی که جامعه در اوج نفرت از حاکمیت است هر اقدام آن به شعله‌ور شدن آتش بحرانهای اجتماعی و خیزش ارتش گرسنگان منجر می‌شود.

عباس عبدی از باند مغلوب نگرانی‌اش را از خیزش و قیام ارتش گرسنگان، آن هم در شرایطی که مذاکرات وین در جریان است و موعد خیمه‌شب‌بازی انتخابات ریاست‌جمهوری در راه است چنین ابراز می‌دارد: «اگر این حوضچه آرامش در سیاست وجود نداشته باشد، با متراکم شدن آب پشت سد و پر شدن مخزن آن و رسیدن به شب انتخابات این آب سرریز می‌شود و زیر سد را تخریب می‌کند و ممکن است موجب تخریب کل سد شود. هر چه میزان ورودی آب به پشت سد سیاست بیشتر باشد و سد به مرحله سرریز می‌رسد و میزان سرریز بیشتر و قدرت تخریبی آن افزون‌تر خواهد شد.

از این‌رو شاید لازم باشد که هیچ‌کس در بی‌توجهی به قدرت تخریبی این سونامی یا سرریز شدن این سد بلند، بی‌تفاوت نباشد و جانب احتیاط را رعایت کند» (روزنامه اعتماد ۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

اما واقعیت این است که کار از احتیاط گذشته و تراکم نفرت اجتماعی نسبت به حاکمیت آن‌چنان است که هر سد و مانعی را در هم خواهد شکست و دور نیست که مردم به ستوه آمده و جوانان شورشی به این امر مبارک نایل آیند و برای همیشه خاک ایران‌زمین را از لوث وجود حاکمیت جهل و جنایت آخوندی پاکسازی کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66b90953-a4e1-4a15-b5bc-c58d67921467"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات