728 x 90

کشتی توفان‌زده نظام در گرداب بحرانها

سال ۹۸، سال بحرانها
سال ۹۸، سال بحرانها

در حالی‌که برملا شدن جرایم سالیان رژیم و سپاه ضدمردمی در تخریب محیط‌زیست و جنگلها مراتع و زیرساختهای شهری و راههای مواصلاتی، جنگ و جدال درونی رژیم را در هراس از خشم مردم به‌ویژه هموطنان سیل‌زده تشدید کرده و باندهای مختلف هر کدام دیگری را مقصر قلمداد می‌کنند، تنگ‌تر شدن حلقهٔ انزوای جهانی و منطقه‌ای رژیم نیز به جنگ گرگها بر سر دوراهی مرگ یا خودکشی و بر سر بحران بی‌علاج اقتصادی دامن زده است.

 

بمب در زمین نظام

پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس ارتجاع، تنگناها و آشفتگی اوضاع رژیم را بدتر از دوران جنگ ضدمیهنی دانست و به شقهٔ درونی حاکمیت در بحران بی‌راه‌حلی اشاره کرد و گفت: «آمریکاییها در دوره جدید تحریمها زرنگ‌تر شده و تنگناها را بیش‌تر کرده‌اند، افزون بر این‌ مشکلات مالی و بانکی نیز در شرایط کنونی وجود داشته و دعوایی در داخل کشور ایجاد شده بر سر این موضوع که آیا باید اف.ای.تی.اف را بپذیریم یا خیر».

وی در مورد شقهٔ درونی در اثر بحران بی‌راه‌حلی افزود: «در حال حاضر به‌صورت مداوم یک‌دیگر را بر سر موضوعات مختلف محکوم می‌کنیم غافل از این‌که این محکوم کردنها همان بمبی است که نیروی خارجی در زمین نظام انداخته و حتی شماری را مجروح کرده است».(خبرگزاری ایسنا ۹فروردین ۹۸)

 

سال ۹۸، سال داغ

مهدی مطهرنیا، یک کارشناس حکومتی، با اشاره به این بحرانها هشدار داده است: «حالا دولت با چنین وضعیتی وارد سال ۹۸ شده است. سالی که بسیار داغ خواهد بود. زیرا از یک‌سو با محاصره منطقه‌ای و تلاش قدرتهای خارجی برای تضعیف جمهوری اسلامی شدت پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده است؛ لذا این‌ها می‌توانند راه دولت را بیشتر از این باریک و حتی مسدود کند».(سایت فرارو ۲فروردین ۹۸)

حمید میرمعینی، یک تحلیل‌گر اقتصادی بازار بورس رژیم، می‌گوید: «اتفاقاتی که طی یک سال گذشته رخ داد به هیچ عنوان نوید روز‌های بهتر برای تولید یا به‌طور کلی اقتصاد کشور نبود. به همین دلیل است که می‌گویم سال گذشته با وجود نقدینگی که به بازار سرمایه سرازیر شد، نتوانستیم از آن بهره ببریم و در نهایت هم یا خارج شد یا زمین‌گیر؛ بنابراین با توجه به این‌که هنوز هیچ برنامه‌ای از سوی مسئولان برای این بازار ارائه نشده است، خیلی نباید به شرایط آن در سال ۹۸ امیدوار بود». وی در ادامه خروج از بحران اقتصادی را به‌صورت سربسته موکول به عقب‌نشینی در عرصهٔ سیاسی کرد و گفت: «با توجه به آینده مبهم و اطلاعات ناکافی از وضعیت، نمی‌توان یک تحلیل مناسب و درست از بازار سرمایه طی سال ۹۸ ارائه کرد. به‌خصوص این‌که آنچه در سال ۹۸ می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، در عرصه سیاسی خلاصه می‌شود. یعنی این سیاستمداران هستند که می‌توانند پالس‌های مثبت یا منفی به این بازار ارسال کنند و آن را دست‌خوش تغییرات کنند».(سایت فرارو ۳فروردین ۹۸)

 

اروپا آماده پرداخت بها نیست

سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی ۷فروردین ۹۸ با اشاره به تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها از سوی اروپا، چشم‌انداز گشایش سیاسی را تیره ارزیابی کرده و می‌نویسد: «در پایان یک سال پرفرازونشیب در روابط ایران و اروپا که تلاش برای حفظ برجام ترجیع‌بند آن بوده و در حالی که مقامات ایرانی خاطرنشان کرده‌اند که اروپایی‌ها آماده پرداختن بها و هزینه لازم برای حفظ برجام نبوده‌اند، اکنون در آغاز سال ۹۸ این پرسش مهم بیش از گذشته خودنمایی می‌کند که آیا کشورهای اروپایی هزینه لازم برای حفظ برجام و تأمین منافع امنیتی خود را پرداخت خواهند کرد».

 

سیل بزرگ در اقتصاد

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی رژیم نیز نوشت: «سال ۹۸ با سیل طبیعت آغاز شد، اما سیل بزرگتر در اقتصادمان خواهد افتاد. تورم طغیان خواهد کرد و رشد اقتصادی به زیر آب خواهد رفت. فشار نقدینگی نرخ ارز را چو تخته پاره‌ای بر آبهای متلاطم خواهد انداخت و آن را از ساحل امن خواهد کند». وی با کنایه به اقدامات نمایشی سران حکومتی در مناطق سیل‌زده افزود: «اما با این سیل کسی عکس یادگاری نخواهد گرفت».(حساب توئیتری ۸فروردین ۹۸)

 

بحران اف.ای.تی.اف

یکی از بحرانها موضوع پذیرش اف.ای.تی.اف از طرف حکومت آخوندی است، گروه اقدام مالی و س۳کشور اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلستان» از رژیم خواسته‌اند به لوایح اف.ای.تی.اف گردن بگذارد.

در قطعنامه شورای امنیت ملل ‌متحد در مقابله با تأمین مالی تروریسم نیز از تمام دولتها خواسته شده تا استانداردهای اف.ای.تی.اف درباره مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم، گسترش تسلیحاتی را بپذیرند و یادداشتهای تفسیری آن را اجرا کنند.

در این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت می‌کند تا به تحقیقات مالی در موارد مربوط به تروریسم و یافتن راه‌هایی برای رسیدگی به چالشها در جهت دریافت شواهد تأمین اعتبارات تروریستی اقدام کنند.

حاکمیت آخوندی که بانک‌دار تروریسم و دست‌اندرکار پیشبرد امر تروریسم در جهان و به‌ویژه منطقه و دست‌اندرکار حمایت مالی و پولشویی برای آنها است، با صدور این قطعنامه توسط شورای امنیت ملل متحد، بیش از گذشته در بحران بی‌راه‌حلی اف.ای.تی.اف گیرافتاده است و اف.ای.تی.اف برای آن باتلاقی شده است که بیرون آمدن از آن سخت است. تنها زمانی از این باتلاق بیرون می‌آید که به شروط جامعه بین‌المللی تن بدهد که آن هم راه به زهرخور شدن آن می‌برد.

 

شوخی تلخ اروپا

نمونه بارز بی‌راه‌حلی در زمینه تحریم‌ها و روابط بین‌المللی سخنان خامنه‌ای در روز اول فروردین در مشهد است که در سرگیجه از بحرانهای گریبانگیر رژیم و با ناامیدی کامل می‌گوید: «به‌کلی باید از کمک و همراهی غربی‌ها چشم بپوشیم، منتظر آنها نباید باشیم. برای خاطر این‌که غربی‌ها نشان دادند که نمی‌توان از آنها انتظار کمک داشت، انتظار توطئه میشه داشت نمی‌توانید به آنها هیچ امیدی داشته باشیم. در همین قضیه اخیر، در قضیه برجام، وظیفه اروپایی‌ها چی بود. علاوه بر این‌که در مقابل آمریکا نایستادند، خودشان هم در عین این‌که هی به ما تأکید کردند و می‌کنند که مبادا از برجام خارج بشید، خودشان عملاً از برجام خارج شدند. این کانال مالی هم که اخیراً هی گفته می‌شود که کانال مالی درست کردند، این به شوخی شبیه‌تر است، البته شوخی تلخی است. در آخرین مسأله بین‌المللی ما باز اروپایی‌ها مثل گذشته از پشت خنجر زدند، به ما خیانت کردند، از اینها توقع نمی‌شود داشت، هیچ توقعی نمیشه داشت.(شبکه خبر رژیم ۱فروردین ۹۸)

 

نفرت مردم از نظام

مشکل حاکمیت آخوندی در مقابله با مشکلات فوق آنجا مضاعف می‌شود که در بدترین موقعیت با مردم قرار گرفته است و مردم خواستار سرنگونی آن هستند. طی ۲سال گذشته به‌خصوص از جریان قیام دیماه ۹۶ روزانه در سراسر کشور علیه سیاست‌های ضدمردمی و غارتگرانه آن قیام و اعتراض ادامه داشته است. و به همین دلیل

بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی سال ۹۸ را سالی «سخت»، «داغ»، «پرتنش» و... پیش‌بینی کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a7dd817-c21b-4646-b49f-78c99571d370"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات