728 x 90

کرونای ولایت و تجارت ننگین واکسن

نصب قبرهای ۴طبقه برای افزایش امکان دفن متوفیان در بهشت زهرا
نصب قبرهای ۴طبقه برای افزایش امکان دفن متوفیان در بهشت زهرا

رژیم آخوندی از همان ابتدای ورود کرونا به کشور به‌گفته خامنه‌ای آنرا «فرصت» و «نعمت» دانست و با سیاست کلان تلفات سعی کرد که با این بحران در برابر خشم و خیزش مردم سد ببندد و چند صباح دیگری برای بقای خودش زمان بخرد.

در راستای این سایت ضدمردمی و ضدانسانی انواع و اقسام ترفندها را بکار برد از جمله این‌که در دوماهه اول شیوع بیماری به‌دلیل برگزاری نمایشات ۲۲بهمن و انتخابات مجلس و سایر سیاست‌های ضدمردمی، شیوع بیماری و گسترش آنرا به مردم اطلاع‌رسانی نکرد.

بسیاری از دولتها در همان مرحله اولیه بحران در کشورشان سیاست قرنطینه کردن مناطق آلوده را اتخاذ کردند، نظام آخوندی از این سیاست سر باز زد و مقامات دولت روحانی به‌گونه‌یی بلاهت‌بار موضوع قرنطینه را رد کردند و بعضاً قرنطینه را مربوط قرون وسطی دانستند.

پس از این‌که واکسن بیماری کشف شد علی خامنه‌ای به بهانه این‌که واکسن‌ها ساخت کشورهای غربی است ورود واکسنهای معتبر به کشور را ممنوع اعلام کرد.

اما پس از کارزار بزرگ مردمی و خواست آنها برای خرید و تزریق واکسن، رژیم مجبور شد میزان محدودی واکسن از چین و روسیه را وارد کند، و در زمینه واکسیناسیون عمومی مردم نیز سیاست قطره‌چکانی در پیش بگیرد.

اما دولت ضدمردمی همین مقدار واکسن محدود را هم وسیله درآمد و اخاذی از مردم کرده است، و در حال حاضر مقداری از این میزان کم را نیز وارد بازار آزاد کرده و توسط دلال‌هایش به فروش می‌رساند. به نهادها و عناصر حکومتی هم اجازه داده است که از خارج واکسن تهیه کرده و در بازار آزاد به مردم بفروشند.

در این رابطه آخوند حسن روحانی گفت: «هر شرکت خصوصی، بیمارستان، هر مؤسسه، هر فردی که می‌تواند که از هر جا واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان وارد کند با ارز نیمایی با هر مقدار این کار را انجام دهد» (خبرگزاری ایرنا ۲۵فروردین۱۴۰۰).

پیش از این نیز در اولین جلسه هیأت دولت در سال۱۴۰۰ نیز از تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در موضوع وارد کردن واکسن توسط بخش خصوصی خبر داد.

مدیرکل دارو وزارت بهداشت هم گفت شاید افرادی باشند که در این اولویت‌بندی‌ها جایی نداشته باشند و بخواهند واکسن را زودتر تزریق کنند؛ از این‌رو ما به شرکتها گفتیم تا واکسن را وارد کنند تا بعد به شکل پولی در داروخانه‌ها به فروش برسد (خبرگزاری ایلنا ۳۰فروردین۱۴۰۰).

پولی شدن واکسن برای مردم در حالی است که رژیم اولین حکومتی است که واکسن کرونا را به مردم خود می‌فروشد و تاکنون هیچ کشوری این کار را نکرده است.

 

سیاست قطره چکانی واکسیناسیون عمومی مردم و موضوع فروش واکسن با قیمت‌های گزاف در بازار آزاد، طوری مورد نفرت عموم مردم قرار گرفته است که رسانه‌های هر دو باند نیز از ترس خروش و خشم مردم ناچار شده‌اند که سنگ مردم را به سینه بزنند و در این رابطه به دولت روحانی هشدار بدهند.

روزنامهٔ حکومتی آفتاب یزد با عنوان «بازار آشفته یا آشفته‌بازار» به دولت روحانی هشدار داد: «از آزردگی بیشتر مردم خودداری کنید اجازه ندهید خشم جامعه بیشتر از این غلیان کند و به شیب تند غیرقابل کنترل برسد. موضوع واکسن را هر چه زودتر حل نمایید. تعلل عمدی در ورود و تزریق واکسن و بالارفتن ساعتی آمار از دست رفتگان، آثار بسیار دشواری در افکار عمومی و انعکاس جهانی خواهد داشت. این بازار آشفته سریعاً ساماندهی شده و به مسیر عادی و طبیعی معمول هدایت شود استیضاح این و آن دردی از مردم دوا نکرده و بر آلام آنها خواهد افزود» (آفتاب یزد ۲ اردیبهشت۱۴۰۰).

 

روزنامه حکومتی آرمان نیز موضوع خرید و فروش واکسن و پولی شدن برای مردم فقیر را با عنوان «واکسن پولی و مرگ فقر با کرونا» مورد بررسی قرار داده است «... همه این عوامل تنها یک پیام دارد، پیامی که همراه با تناقض‌گویی در رابطه با واکسن کرونا است که با تأخیر در واکسیناسیون عمومی در فاز یک و دو، اکنون به اوج خود رسیده و مردمی که در طول یک سال گذشته از این وضعیت خسته شده‌اند، هیچ امیدی به آینده و رویای واکسیناسیون ۸۰میلیون نفری ندارند. هنوز که قیمت واکسن کرونای نرسیده در کشور از «رایگان» بودن به ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان رسید، بدون شک در صورت عرضه در داروخانه‌ها و مراکز بهداشت، بازار سیاه بزرگی با ۱۰ تا ۱۰۰برابر افزایش قیمت به راه خواهد افتاد» (آرمان ۲ اردیبهشت۱۴۰۰).

واقعیت این است که وقتی پای نهادهای حکومتی به وارد کردن واکسن بازشود، هم‌چنانکه در امر بسیاری از کالاهای وارداتی اقدام به احتکار کالا کرده‌اند تا قیمت آن در بازار بالا برود و سود بیشتری به جیب بزنند، قطعاً در این زمینه نیز به این شگرد ضدمردمی متوسل می‌شوند و دمار از روزگار مردم درمی‌آورند.

 

طبعاً وقتی که قیمت واکسن در بازار آزاد تا چندین برابر و به‌قول مقاله‌نویس آرمان ۱۰ و ۱۰۰برابر افزایش پیدا کند حساب اکثریت مردم فقیر بسیار مشخص است که مطلقاً امکان تهیه واکسن ندارند.

این در شرایطی است که به اذعان روزنامه شرق وابسته به باند روحانی یارانه ارز نیمایی مورد ادعای روحانی برای وارد کردن واکسن نیز به اقشار مرفه وابسته به حاکمیت تعلق می‌گیرد: «چرا یارانه ارز نیمایی به دهک‌های بالای جامعه که توان خریداری خدمات واکسن از بخش خصوصی را دارند تعلق می‌گیرد اما دهک‌های پایین از آن بی‌بهره می‌مانند» (شرق ۲ اردیبهشت۱۴۰۰).

ضمنا برخلاف بسیاری از دولتها که سیاست واکسینه کردن مردمشان را با شفافیت پیش می‌برند، نظام آخوندی از همان روز اول که واکسن کرونا کشف شد، با وعده وعیدهای دروغین و پوشالی در زمینه تولید واکسن، از واکسیناسیون عمومی مردم سرباز زد، اکنون نیز با پولی کردن واکسنهای تهیه شده روزبه‌روز بر عمق این زخم می‌افزاید.

 

آری، حاکمیت منحوس ولایت فقیه با پیشبرد انواع سیاست‌های ضدمردمی در جریان بحران کرونا، عملاً میدان را برای شیوع و گسترش این بیماری منحوس در وحشت از خیزش مردم باز گذاشت.

طوری که در شرایط حاضر ابعاد مرگبار موج چهارم این بیماری به حدی است که در درون خود رژیم از آن به‌عنوان سونامی کرونا نام می‌برند. سونامی که باعث رکورد فوتی‌ها در گورستان بهشت زهرا طی ۵۰سال گذشته شده و به‌گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا «در طول تاریخ ۵۰ساله بهشت زهرا این شرایط هرگز تکرار نشده است» (خبرگزاری ایرنا ۲۴فروردین۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7bd1692b-7015-4799-96ee-216d9d1c8688"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات