728 x 90

کرونا؛ زنان سرپرست خانوار و محرومیت مضاعف

زنان سرپرست خانوار و کرونا
زنان سرپرست خانوار و کرونا

یکی از اقشار محروم و زحمتکشی که مورد ستم مضاعف حاکمیت آخوندی قرار دارند، زنان سرپرست‌خانوار هستند که به‌گفته یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع تعداد آنها بالغ بر ۵میلیون نفر است.

این زنان محروم‌ترین زنان جامعه هستند که بسیاری از طریق کارگری و دستفروشی امرار معاش می‌کنند و درآمد بخشی از‌ آنها نیز از طریق تفکیک زباله است که کفاف زندگی بخور و نمیر را هم نمی‌کند.

زنان زباله‌گرد، ارمغان حکومت آخوندی

زنان زباله‌گرد، ارمغان حکومت آخوندی

 

در اغلب کشورها سازمانهای امور اجتماعی مربوط به بیماران و از کارافتادگان با پرداخت حقوق ماهانه، معیشت این قشر آسیب‌پذیر را تأمین می‌کنند، اما در نظام ولایت فقیه وضعیت فلاکت‌بار معیشتی این زنان آن‌چنان تأسف انگیز است که رسانه‌ها و مهره‌های حکومتی نیز به ناگزیر برای آنها اشک تمساح می‌ریزند و از زندگی فلاکت‌بار آنها و خانواده‌های تحت تکفلشان گزارش تهیه می‌کنند.

 

در این رابطه روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان «زنان سرپرست خانوار سرپرست ندارند!» می‌نویسد: «بسیاری از نهاد‌های تخصصی حوزه زنان و خانواده هم‌چون معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری یا فراکسیون زنان مجلس، انگار هیچ درکی از مسأله زنان سرپرست خانوار ندارند که می‌توان از سخنرانی‌ها، اظهارنظر‌ها و به‌طور ویژه تصمیم‌گیریهایشان متوجه شد. آمار رسمی می‌گوید ۳میلیون و ۶۰۰هزار نفر هستند، اما بعید نیست اینجا هم آمار غیر‌ رسمی وجود داشته باشد؛ آماری که همیشه از آمار‌های رسمی بیشتر است».(روزنامه جوان ۸اردیبهشت ۹۹)

 

روضه‌خوانی این رسانه وابسته به سپاه پاسداران در شرایطی است که سپاه پاسداران از طریق قرارگاه ضد خاتم‌الانبیا و سایر نهادهای اقتصادی وابسته به خود بر بسیاری از اموال و دارایی‌های مردم ایران چنگ انداخته و فقر اکثریت مردم از جمله فقر زنان سرپرست خانوار آن روی سکه غارتگری و چپاول آنها در نظام ولایت است.

وضعیت معیشت زندگی این زنان و افراد تحت تکفل آنها در دوره بحران بیماری کرونا بیش‌ از‌ پیش با بحران مواجه است و آنها یکی از آسیب‌پذیر اقشار جامعه در جریان این بحران هستند.

 

در این رابطه روزنامه جهان صنعت در مطلبی با عنوان «دولت سرگردان بین نان و جان» در زمینه وضعیت زندگی زنان سرپرست خانوار می‌نویسد: «در حال حاضر بحران گسترش ویروس کرونا در کشور نیروی کار ایران، حاشیه‌نشینان، بیکاران، دستفروشان، زنان سرپرست خانوار و دیگر اقشار آسیب‌پذیر جامعه که پیش از کرونا و در سایه تحریم‌ها با بحران اقتصادی غیرقابل تصوری رو‌به‌رو بودند را سرگردان بین «جان و نان» کرده است».(جهان صنعت ۲۵فروردین ۹۹)

روزنامه جوان ارگان سپاه پاسداران در مورد وضعیت اقتصادی زنان خانوار در جریان بحران بیماری کرونا می‌نویسد «یکی از مهم‌ترین اقشار که از بیماری کرونا ضربه اقتصادی دیده‌اند زنان خانوار است. زنان سرپرست خانوار که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کارند به تنهایی باید از عهده زندگی‌شان بر آیند در این شرایط بسیار آسیب‌پذیرند.

بکارگیری زنان در کارگاه‌های زیرزمینی

بکارگیری زنان در کارگاه‌های زیرزمینی

 

واقعیت این است که هیچ‌گاه ساختار‌های اصلی جامعه کارگاههای زیرزمینی که کارگران را استثمار می‌کنند و بدون هیچ‌گونه حقوقی آنها را به کار می‌گیرند، شناسایی نکرده‌اند و این مسأله موجب می‌شود در بحرانهای اینچنینی این افراد بیش‌ از‌ پیش آسیب ببینند».(جوان ۲۵فروردین ۹۹)

خبرگزاری ایرنا هم در گزارشی با عنوان «صدای زنان نان‌آور خانه را بشنویم» می‌نویسد: «کرونا از همان ابتدای ظهور نشان داد که تبعات اجتماعی گسترده‌یی را همراه خود دارد و این تبعات البته هر چه زمان به جلوتر می‌رود پیچیده‌تر و وسیع‌تر می‌شود و اثرات آن بر معیشت خانواده‌ها تبعات اجتماعی و روانی این ویروس را شدت بیشتری می‌بخشد. شدت این تبعات در طیف مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روانی آن هر چند تمام اقشار و افراد را در سطوح مختلف درگیر می‌کند یکی از این طیف گسترده زنان سرپرست خانوار هستند که در دوران خانه‌نشینی همان اندک درآمدهای آنها به صفر رسیده است و در عین‌حال پس اندازی برای خود ندارند تا بتوانند روزگار بگذرانند... اقشار آسیب‌پذیر و از جمله زنان سرپرست خانوار با در خانه ماندن برای در مصون بودن از ویروس کرونا به‌شدت آسیب دیده‌اند و در این شرایط هیچ‌گونه امیدی برای آینده خود متصور نیستند».(ایرنا ۲۹فروردین ۹۹)

رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی خبر از زنانه شدن فقر می‌دهند و زنانه شدن فقر اصطلاح رایج در میان نوشته‌های آنان است.

زنانی که به اعتراف علی ربیعی سخنگوی دولت آخوند حسن روحانی تعدد آنها ۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر است که از این تعداد تنها ۲۰۰هزار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.(خبرگزاری تسنیم ۱۰خرداد ۹۷)

پیش از او طیبه سیاوشی عضو مجلس ارتجاع آمار زنان سرپرست خانوار را متغیر و تا ۵میلیون نفر اعلام کرد.(خبرگزاری مجلس ۱۶مرداد ۹۶)

 

با توجه به این‌که چند سال از ارایه این آمارها توسط سخنگوی دولت روحانی و این عضو مجلس آخوندی می‌گذرد و با توجه به گسترش فقر در میان مردم، در شرایط کنونی قطعاً آمار آنها بسیار بیشتر است و در جریان بحران کرونا در چند ماهه اخیر نیز زنان بیشتری به جرگه زنان سرپرست خانوار پیوسته‌اند.

دیدن صحنه‌های جمع‌آوری غذا توسط زنان از میان سطلهای زباله که امروز به وفور وجود دارد، خود نماد دیگری از فقر و فاقه‌ای است که این قشر محروم و آسیب‌پذیر گرفتار آن هستند.

وقتی اقلیت به‌گفته قالیباف ۴درصدی همه سرمایه این مملکت را در اختیار دارند به‌طور طبیعی آن روی سکه‌اش این میزان فقر حیرت‌انگیز است.

زنان سرپرست خانوار قربانیان چپاول و ستم آخوندی، در حالی در چنبره‌ای از مشکلات گرفتارند که از هیچ نظام حمایتی برخوردار نیستند.

 

مردم ایران در قیامهای سالهای اخیر خود به‌خصوص آبان ۹۸ نشان دادند که به تنها راه‌حل پایان دادن به این ستم عظیم اشراف دارند. آنها با فریاد و خون خود اعلام کردند که تمامیت این نظام فاسد باید برود و تردیدی نیست که این خواسته با مقاومت پیشتاز و جوانان شورشی محقق خواهند کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5ab2f7a0-1b55-4994-a439-9a568206e389"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات