728 x 90

کرونا و ندانم‌کاریهای رژیم از منظر رسانه‌های حکومتی

روزنامه های حکومتی
روزنامه های حکومتی

این روزها روزنامه‌های حکومتی سراسر آکنده از نگرانی‌ها و ندانم‌کاریهای رژیم ایران در رویارویی با فاجعه عالمگیر کروناست و به مقامات ریز و درشت نظام هشدار می‌دهند و از پساکرونا می‌ترسانند که اگر مشکلات حل ناشده سرباز کند، خود را در اعتراضات اجتماعی در مداری بالاتر از اعتراضات گسترده آبانماه ۹۸ بارز می‌نماید.

روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه آورده‌اند:

آرمان: آمار رسمی، از عدم‌ مشارکت نزدیک به ۶۰‌درصد واجدان شرایط در انتخابات دوم اسفندماه گذشته حکایت می‌کند؛ اگر این رخداد معطوف به رخداد ناگوار آبان‌ماه ارزیابی شود و با التفات به بدقوارگی طبقاتی مد‌نظر متفکران علوم انسانی مورد واکاوی قرار گیرد و از طرفی پیامدهای ناشی از ورود کووید۱۹ بر اقتصاد و سیاست کشور مورد التفات باشد، آنگاه می‌توان مدعی شد که ویروس خطرناک به گسترش فزاینده طبقه خطرناک خواهد انجامید. اتفاقی که می‌تواند بر مناسبات مختلف سیاسی، اجتماعی، امنیتی و... در کشور تاثیرات بنیادین داشته باشد.

 

رسالت: دولت بارها تصمیم در قرنطینه ماندن و نماندن، به سفر رفتن و نرفتن را نقض نموده و یا تزلزل ایجاد کرده و در چنین شرایط سخت و بحرانی، تصمیمات در حد توصیه اعلام شده است...

و آن‌قدر جنگ و گریز با این بحران، همراه با تزلزل و فراز و نشیب و عقب‌نشینی و پیشرفت همراه می‌باشد که ممکن است در صورت عدم کشف واکسن و داروی درمان در کوتاه‌مدت، سال‌ها کشور درگیر آن باشد... بدیهی است که اثرات این‌گونه رفتارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در جامعه پدیدار می‌شود و شاهد برخی گسست‌های روابط اجتماعی هستیم. اعتماد عمومی و هنجارها دچار خدشه شده و سرمایه اجتماعی روزبه‌روز کاهنده‌تر می‌شود.

 

ستاره صبح: قاسم محبعلی مقام سابق وزارت‌خارجه: از آنجایی‌که افکار عمومی جهانی و بسیاری از دولتها علاقه‌مند هستند در این شرایط مبارزه با بحران کرونا در اولویت باشد و جدل‌های سیاسی، بر این بحران انسانی سایه نیندازد، باید از این فرصت استفاده کرد و از آمریکا خواست تا اقداماتی را در عمل برای نشان‌ دادن حسن‌نیت خود انجام دهد. ایران هم باید تابوی مذاکره با آمریکا را بشکند و از ابزار دیپلماسی به نفع سلامت مردم استفاده کند.

 

جهان صنعت: اوضاع اقتصادی در ایران بسیار ناامید‌کننده است و بحران کرونا نیز می‌تواند این وضعیت را سخت و بغرنج‌تر کند. حال دلیلی که بیش از همه فرصت‌ساز بودن بحران کرونا برای ایران را توجیه می‌کند، مخاطراتی است که کرونا برای ایران ایجاد کرده است، چرا که حمایت‌های دولت در ایران برای حل بحران کرونا در حد انتظار نیست، تاب‌آوری مردم ایران هم در خانه ماندن کاهش یافته است، از یارانه‌های کرونایی خبری نیست، کرونا نیز هم‌چنان در کمین است و به جهت عدم رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یا همان هوشمند دولت، قربانی می‌گیرد، تحت این شرایط هیچ نیازی به تداوم تنش در پساکرونا که عصر همکاریهای بین‌المللی است، نیست و ایران باید با در نظر گرفتن شرایط فعلی خود، از ظرفیت‌های کرونا برای بهبود وضعیت خود استفاده کند.

 

آرمان: در رابطه با امکانپذیر نبودن پیش‌بینی زمان دقیق فروکش‌ کردن اپیدمی گفته است:

هشدار نسبت به حفظ فاصله اجتماعی و یا فاصله‌گذاری هوشمند در حالی داده می‌شود که نه حفظ فاصله در وسایل نقلیه عمومی در شهرهای بزرگ ممکن است، نه حفظ فاصله در محیط‌های کاری. در این میان نبود حداقل تأمین اجتماعی از سوی دولت نیز به بخش‌های بزرگی از مردم اجازه نمی‌دهد در خانه بمانند. آنها باید برای گذران زندگی و نگرانی از اخراج سر کار بروند.

 

جوان: شترسواری کرونا دولا دولا نمی‌شود! اگر کار علمی می‌کنید، باید به تصمیم متخصصان پایبند باشید و ستاد کرونا در تصمیم، استقلال داشته باشد و البته ستاد کرونا هم باید با بهره‌گیری از متخصصان بی‌طرف در حوزه اقتصاد، امنیت و جامعه‌شناسی، تصمیمی را به دولت پیشنهاد بدهد که جامع همه دغدغه‌های ملی باشد.

در حال حاضر به‌نظر می‌رسد باز شدن کشور و به‌ویژه پایتخت و آغاز فعالیت کسب و کار‌ها مورد رضایت وزیر بهداشت و ستاد کرونا نیست. ستاد هشدار می‌دهد و دولت رویه دیگری دارد.

 

وطن امروز: بیژن سلیمانپور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم در سالن کرامت استانداری بیان کرد: تخت‌های بیمارستانی قم در روزهای اخیر با افزایش تقریبی بیماران مبتلا به کرونا روبه‌رو شده و در صورت ‌غفلت ممکن است موج دوم این بیماری در قم آغاز شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/25c61d35-aed1-44b5-93cd-36852c5d6321"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات