728 x 90

کرونا در ایران - در ایران آمار مرگ افرادی که واکسن زده‌اند، دهها برابر استاندارد جهانی است

آماده کردن قبر برای قربانیان کرونا - عکس از آرشیو
آماده کردن قبر برای قربانیان کرونا - عکس از آرشیو

این خبر به روز می‌شود.

مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت رژیم درباره افزایش مبتلایان به کرونا و مرگ و میر افرادی که واکسن زده‌اند، هشدار داده است. این هشدار نشان‌دهنده شکست کامل برنامه واکسیناسیون در کشور است.
آمار مرگ افرادی که واکسن زده‌اند به‌ویژه شهروندان بالای ۶۰سال، دهها برابر استاندارد جهانی است. مرکز اطلاعات وزارت بهداشت با بررسی این وضعیت در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرده است: «فاصله‌بندی نامنظم بین دوزهای اول و دوم و بی‌توجهی به نوع واکسن استفاده شده درباره افراد عامل افزایش مرگ است».
در گزارش تحلیلی این مرکز آمده: «تاکنون بیش از ۹۱هزار نفر از کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از دو هفته به کووید-۱۹مبتلا شده و به بیمارستانها مراجعه کرده‌اند. میانگین سن این افراد بین ۶۰ تا ۹۰سال است». از بین بستری‌شدگان حدود هشت هزار و ۵۰۰نفر فوت کرده‌اند. افراد فوت‌شده بعد از دریافت دوز اول که به کرونا مبتلا شدند بیشتر در سنین ۷۰ و ۸۰سال بوده‌اند. بر اساس این گزارش، در میان افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرد‌ه‌اند و گفته می‌شود کامل واکسینه‌شده‌اند، حدود ۲۳هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.
در چند روز گذشته با ثبت فوتیهای بالای ۶۰۰نفر در روز بر اثر ابتلا به کرونا، رکورد بالاترین رقم فوتیهای ناشی از این بیماری را در ایران شکسته شد.


اعلام این تعداد از افراد جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا در ایران در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند از شمار فوتی‌های ناشی از کرونا بکاهند.
وزارت بهداشت رژیم آخوندی اعلام کرده است تاکنون ۱۶میلیون و ۴۹هزار و ۴۵نفر دُز نخست واکسن کرونا و ۵میلیون و ۶۳هزار و ۵۱۹نفر نیز دُز دوم این واکسن را تزریق کرده‌اند.
این در حالی است که گمرک ایران اعلام کرد تاکنون ۲۴.۵ میلیون دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است. طبق این آمار بیشترین واکسن وارداتی سینوفارم چین است که تاکنون ۱۷میلیون و ۹۱۰هزار دُز در ۲۰ محموله وارد ایران شده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، میزان تلفات ناشی از موج پنجم کرونا در ایران بیشتر از موج‌های گذشته بوده است.
علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی تجمیعی و تحلیلی میزان بستریها و فوتی‌های کرونا در ایران را پس از تزریق واکسن به وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت برخی شاخص‌ها نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی از کشورهای به‌مراتب بالاتر است.
طبق این گزارش از ۲میلیون و ۷۴۹هزار و ۳۵۶نفر جمعیت واکسینه شده، ۱۶هزار و ۷۸۴نفر دو هفته پس از دریافت دُز دوم واکسن بستری شده‌اند و نسبت افراد بستری شده با تزریق دو دُز واکسن به کل افراد واکسینه شده ۰.۰۰۶۱ درصد بوده است. در واقع از هر صد نفر که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند ۰.۶ درصد بستری شده‌اند. این گزارش تأکید می‌کند که این شاخص نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی برخی کشورها به‌مراتب بالاتر به‌نظر می‌رسد.
در این گزارش هم‌چنین اشاره شده است که از بین دریافت کننده نوبت دوم واکسن که بستری شده‌اند تعداد ۲۴۹۰نفر فوت کرده‌اند که از بین آنها نتیجه تست ۱۴۱۱نفر مثبت، ۶۸۲نفر منفی و ۳۹۷نفر نامشخص بود. طبق این گزارش ۲۰۷۲نفر که تاریخ شروع بستری آنها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بوده، فوت شده‌اند.
این گزارش باز تأکید می‌کند که طبق مطالعات بین‌المللی ادعا می‌شود احتمال تشدید بیماری و مرگ افراد دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بسیار ناچیز است.
بر اساس این گزارش با در نظر گرفتن جمعیت دو میلیون و ۷۴۹هزار و ۳۵۶نفر که که تا آن زمان حداقل دو هفته از دریافت نوبت دوم آنها گذشته است، نرخ فوت افرادی که بیش از دو هفته از نوبت دوم واکسن آنها گذشته است ۷۵۳نفر در هر یک میلیون نفر بوده است. شاخص اعلام شده در برخی کشورها کمتر از ۱۰نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است.
این گزارش تأکید می‌کند که امکان تحلیل بر اساس واکسن تزریق شده نیز وجود دارد.
این گزارش در بخش پایانی خود به مدت زمان سپری شده از تزریق نوبت‌های مختلف هر برند اشاره می‌کند که متفاوت بوده است.
به نظر می‌رسد اشاره این گزارش به واکسن آسترازنکا باشد که می‌تواند فاصله تزریق بین دو دُز آن تا سه ماه نیز باشد اما سایر واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شوند فاصله یک ماهه را معمولاً رعایت می‌کنند. طبق این گزارش «این شاخص‌ها در حال تغییر و تحول هستند. مثلا تقدم و تاخر ورود ویروس دلتا به کشورها و میزان کارآیی هر نوع واکسن در برابر آن می‌تواند بر نتایج اثرگذار باشد». در نکات انتهایی این گزارش تأکید شده است «خیز پنجم با موج مبتلایان کرونای دلتا در مقطع زمانی اتفاق افتاد که از نوبت اول یا دوم بعضی برندها چند هفته می‌گذرد در حالی که بعضی برندهای دیگر هم‌چنان در حال تزریق هستند».


روزانه ۲۲۰هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت رژیم گفت: تخمین زده می‌شود تا حدود ۲۲۰هزار نفر از مردم روزانه به کرونا مبتلا می‌شوند. وی این تخمین را با توجه به افرادی مطرح کرد که تست کرونا نمی‌دهند. در حالی‌که طبق آمار رسمی در این روزها به‌طور میانگین حدود ۴۰هزار ابتلای جدید به کرونا گزارش می‌شود.
وی تأکید کرد که در حال حاضر روند ابتلا و بستریها در ۱۴استان ثبات پیدا کرده است و مقداری رو به کاهش است. وی با این حال گفت که شمار فوتی‌ها تا سه هفته آینده صعودی خواهد بود.
با این حال سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی کرونا گفت که ویروس کرونا در آینده جهش‌های متعدد خواهد داشت و احتمالاً ویروس‌های آینده واکسن را هم زیر سؤال خواهد برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14888043-0cd9-4059-910b-83d6ab9fa1d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات