728 x 90

کاسه خالی گدایی «نگاه به شرق»

کاسه گدایی...
کاسه گدایی...

خامنه‌ای در روز ۲۹بهمن ۹۶ در دیدار با مزدورانش در تبریز موضوع «ترجیح شرق بر غرب» را مطرح کرد و در این رابطه گفت: «در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت‌های امروز ماست».

متعاقباً خامنه‌ای علی‌اکبر ولایتی مباشر و مشاورش را در تیر ماه ۹۷ روانه مسکو و پکن کرد، کیهان خامنه‌ای نیز این سفر را در راستای «استراتژی نگاه به شرق» خامنه‌ای توصیف کرد و نوشت: «سفر ولایتی به روسیه و به‌دنبال آن چین، در حقیقت تودهنی ایران به آمریکا و اروپا و جریان غرب‌گرا در داخل کشور است» (روزنامه کیهان ۲۱تیر ۹۷).

خامنه‌ای بار دیگر در۲۵ مهر ۹۷ به صحنه آمد و گفت: « «باید نگاه‌مان به شرق باشد نه به غرب. ضمن این‌که نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد».

 

بر اساس این استراتژی بود که دولت روحانی و علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع و کارچاق‌کن آن زمان خامنه‌ای در رابطه با چین، زمینه عقد قرارداد خائنانه ۲۵ساله را فراهم کردند (قراردادی که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های حکومتی آنرا ترکمانچای نامیدند) و سرانجام این قرارداد ننگین امضا شد.

رئیسی جلاد نیز در اولین سفر خارجی‌اش به مسکو شتافت، سفری که طی آن پوتین رئیس‌جمهور روسیه هیچ‌یک از پروتکل‌های متعارف در دیدار با رؤسای جمهور را رعایت نکرد، طوری که رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی اذعان کردند پوتین رئیسی را تحقیرکرد.

اما با این وجود رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای خصوصاً امام جمعه‌های خامنه‌ای این سفر را در بوق کرده و نمازخواندن رئیسی جلاد در کرملین را نمادی از حسن رابطه با روسیه و دستاورد نگاه به شرق خامنه‌ای تلقی کردند.

در روزهای اول جنگ اوکراین نیز خامنه‌ای و رئیسی که فکر می‌کردند روسیه به گونه‌یی برق‌آسا می‌تواند اوکراین را اشغال کند، از اقدام روسیه حمایت و آنرا توجیه کردند.

 

اما پس از این‌که نیروهای روسی در مقابل مقاومت مردمی در اوکراین متوقف شدند و مشخص شد که از اشغال برق‌آسای این کشور هم خبری نیست، و امکان دارد مقاومت مردمی و حمایت جهانی از مردم سرنوشت جنگ را به گونه‌یی دیگر رقم بزند، رئیسی جلاد تلاش کرد فضاحت نگاه به شرق و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین را توجیه کند.

او در جلسه خبرگان آخوندی گفت: «عده‌یی ما را متهم به نگاه تک بعدی به شرق می‌کنند و می‌گویند، امروز دولت چشم به شرق دوخته است. این سخن صحیحی نیست» (تلویزیون شبکه دو ۱۷اسفند ۱۴۰۰).

آخوند جلاد پیش از این نیز در استان گلستان گفت: «بعضی‌ها می‌خواهند تفسیر کنند که این نگاه به شرق است من می‌خواهم عرض بکنم که حرف تام این است که ما باید نگاه متوازنی داشته باشیم» (تلویزیون شبکه گلستان اسفند۱۳ اسفند ۱۴۰۰).

در روزهای اخیر نیز وزیر خارجه روسیه برای توافق برجام شرط گذاشت و آنرا مشروط به معافیت مراودات تجاری‌اش با رژیم و مصونیت آن از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه کرد.

 

در واکنش به درخواست تضمین روسیه ابوطالبی یکی از عناصر باند مغلوب و مشاور سیاسی سابق روحانی نوشت: «شرق گرایی افراطی در کشور رونقی ویژه گرفته، و تعادل سیاست خارجی را برهم زده است؛ ادعای ناصحیحِ داشتن روابط استراتژیک با روسیه هم شرایطی را پدید آورده که افراط‌گرایی در سیاست نامتعادل نگاه به شرق، ایران را درگیر بحرانی تازه و منفعت طلبی بازیگری دیگر کند» (سایت انتخاب ۱۵اسفند ۱۴۰۰).

روزنامه آرمان وابسته به باند مغلوب نیز با عنوان «روسیه از «آن طرف میز» به «این طرف میز» پرید»، نوشت: «ایران باید به‌لحاظ دیپلماتیک اعتراض می‌کرد چون این کار طبیعی نیست و باج‌خواهی تلقی می‌شود ضمن این‌که سنگ‌اندازی در روند حل پرونده هسته‌یی محسوب می‌شود. هیچ‌کدام از اعضا برای خودشان امتیازی طلب نکرده‌اند» (آرمان ۱۹اسفند ۱۴۰۰).

البته این یک وجه بن‌بست سیاست نگاه به شرق خامنه‌ای و تکیه‌اش به روسیه است، یک وجه دیگر آن موقعیت کنونی روسیه در حمله به اوکراین است، که با یک مقاومت سرسخت مردمی مواجه شده و موقعیت قبلی خود را از دست داده است.

در چنین شرایطی که سیاست نگاه به شرق نظام به بن‌بست رسیده است، رئیسی مدعی است که دولت در گل مانده‌اش نگاه به شرق ندارد بلکه رویه «متوازنی» دارد!

اما این موضع‌گیری آخوند جلاد نمی‌تواند افکار عمومی و مردم ایران را بفریبد و گزافه‌گویی‌های پیشین ولی‌فقیه و دولت خودش در زمینه نگاه به شرق و وطن‌فروشی در این رابطه را به فراموشی بسپارد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/953ba42e-ae34-45f4-9c79-318dc641f65e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات