728 x 90

کارشناسان سازمان ملل حوثیها را مسئول حمله به فرودگاه عدن معرفی کردند

حمله شبه نظامیان حوثی به فرودگاه عدن
حمله شبه نظامیان حوثی به فرودگاه عدن

به گزارش خبرگزاری رویترز ۱۰فروردین، روز دوشنبه، دو دیپلمات آشنا به موضوع حمله به فرودگاه عدن گفتند تحقیق توسط یک تیم متخصص سازمان ملل نشان داد حوثیهای یمن مسئول حمله به فرودگاه عدن در ۳۰دسامبر بوده‌اند که در هنگام ورود اعضای دولت شناخته شده بین‌المللی این کشور صورت گرفت و حداقل ۲۲ کشته بر جای گذاشت.
دیپلماتها گفتند که کارشناسان، گزارش خود را روز جمعه در کمیته سازمان ملل که ناظر بر تحریم‌های مربوط به یمن است و پشت درهای بسته برگزار شد ارائه کردند. اما به‌گفته دیپلماتها روسیه مانع آزادی انتشار وسیعتر آن شد. آنها به‌دلیل حساسیت موضوع خواستار ناشناس ماندن شدند.
دیپلماتها در مورد این‌که چرا روسیه مانع انتشار این یافته‌ها شده توضیح بیشتری ندادند. نمایندگی روسیه در سازمان ملل بلافاصله به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.


رویترز نوشت: این گزارش در زمان حساسی منتشر می‌شود، که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا و سازمان ملل، حوثی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا یک ابتکار صلح شامل آتش‌بس را بپذیرند.

عربستان و دولت یمن این ابتکار را تأیید کرده‌اند اما حوثی‌ها می‌گویند که این کار به اندازه کافی پیش نمی‌رود...
دیپلماتها گفتند که هیأت تخصصی سازمان ملل متحد مشخص کرد که حوثی‌ها از ۲مکان که در آن زمان تحت کنترل این گروه بودند، یعنی فرودگاه تعز و یک ایستگاه پلیس در دامار، موشک‌هایی را به فرودگاه عدن پرتاب کردند. به گفته آنها، کارشناسان دریافتند که این موشکها همان موشک‌هایی است که قبلاً توسط حوثی‌ها استفاده می‌شده است.
این موشکها در حالی که اعضای دولت منصور هادی وارد فرودگاه عدن می‌شدند تا به یک کابینه جدید بپیوندند که به‌عنوان بخشی از تلاش عربستان برای پایان دادن به اختلافات بین متحدان یمنی بود در همین زمان این فرودگاه مورد حمله موشکی قرار گرفت. در این حمله دست کم ۲۲نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.
هیچ وزیر کابینه کشته نشد، اما کشته‌شدگان شامل مقامات دولتی و ۳کارمند صلیب‌سرخ بین‌المللی بودند.
به گفته دیپلماتها، در جریان جلسات توجیهی روز جمعه به کمیته تحریم‌ها، کارشناسان گفتند که پرتاب موشک از ۲مکان تحت کنترل حوثی‌ها هماهنگ شده است.
دیپلماتها گفتند، هنگامی که از آنها سؤال شد که آیا حزب دیگری می‌تواند مسئولیت داشته باشد، آنها پاسخ دادند که همه شواهد نشان می‌دهد که هیچ جناح دیگر یمنی توانایی و فن‌آوری انجام چنین حمله‌یی را ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8fa7edd0-c403-4e7c-92e8-a80b9dd29706"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات