728 x 90

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل: اعدام یک ورزشکار برای ترساندن مردم بود

حقوق بشر سازمان ملل متحد
حقوق بشر سازمان ملل متحد

روز دوشنبه ۲۴شهریور، ۵کارشناس حقوق‌بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌یی ضمن محکومیت اعدام نوید افکاری، با اشاره به برخی «نا آرامی‌های اجتماعی» در ایران، گفتند که رژیم ایران از «اعدام یک ورزشکار برای ترساندن مردم» استفاده کرده است.

در بیانیه‌یی که به امضای جاوید رحمان، اگنس کالامار، کلمنت نیالتسوسی وول، نیلز ملزر و ایرنه خان رسیده، اعدام نوید افکاری «خودسرانه» و «بی‌توجهی فاحش به حق حیات» توصیف شده و از جامعه بین‌الملل خواسته شده است که «به این اقدامات جمهوری اسلامی ایران شدیداً واکنش نشان دهد.»

این کارشناسان هم‌چنین با اشاره به ادعای مقام‌های قوه قضاییه رژیم ایران مبنی بر این‌که نوید افکاری یک مأمور امنیتی را به‌قتل رسانده، پرسیده‌اند که «اگر افکاری مرتکب قتل شده، چرا پنهانی و به موجب اعترافات اخذ شده زیر شکنجه، محاکمه شد؟»

بهیه نامجو، مادر نوید افکاری، روز ۹شهریور در یک فایل ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت نوید افکاری و دو برادر دیگرش که در بازداشت هستند، به‌شدت شکنجه شده‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف کنند.

پیش از این نوید افکاری در نامه‌یی که از زندان ارسال کرده بود، توضیح داده بود که مأموران علاوه بر کتک زدن او باباتون و چوب، روی صورتش پلاستیک کشیده و او را «تا مرز خفگی و مرگ پیش» برده‌اند.

نوید افکاری در آخرین فایل صوتی که از زندان ارسال کرده، چند ساعت پیش از اجرای «حکم اعدام» گفته بود که پزشکی قانونی ۱۰ الی ۱۵مورد آسیب‌هایی که به بدن او وارد شده را ثبت کرده است. با این حال مقام‌های پزشکی قانونی شیراز مدعی شده‌اند که هیچ آسیبی به نوید افکاری وارد نشده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fdd7532f-bb25-43fe-b081-c72e83c066a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات