728 x 90

کارشناس رژیم: در سال پیش رو کسری بودجه دولت بسیار محتمل است

تاثیر تحریمها بر صادرات و فروش نفت ایران
تاثیر تحریمها بر صادرات و فروش نفت ایران

احسان حسینی، کارشناس رژیم در حوزه انرژی گفت: در بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده که ایران روزانه یک و نیم میلیون بشکه به قیمت هر بشکه ۵۴دلار فروش دارد. در صورت افت صادرات به یک میلیون بشکه در روز، ما با کسری بودجه پنجاه هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شویم. زیرا در حال حاضر میزان صادرات نفتی ایران طبق آمارهای رسمی و غیررسمی در حال کاهش است.

وی افزود: در لایحه بودجه قیمت صادراتی ما تقریباًً ۵۴دلار در نظر گرفته شده، در حالی که اکنون قیمت نفت روی مرز ۵۰دلاری است.

حسینی اضافه کرد: این موضوع گمانه‌زنی‌ها پیرامون عدم تحقق صادرات ۱.۵میلیون بشکه‌یی نفت در روز را افزایش می‌دهد. ضمن آن که بخش عمده‌یی از این میزان صادرات فعلی به‌دلیل اعمال معافیتهای موقت آمریکا به برخی مشتریان ایران انجام می‌شود و بعد از گذشت ۶ماه، روی این معافیتها تجدیدنظرهایی خواهد شد که این مسأله می‌تواند حجم صادرات ما را باز هم کمتر کند.

لازم به ذکر است که محمد باقر نوبخت، معاون آخوند روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم پنجشنبه‌ شب ۲۷دیماه ۹۷ اعتراف کرد: کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم.

وی افزود: در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم به‌گونه‌یی که از ۲میلیون و ۴۱۰هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود، در حال حاضر به‌شدت فاصله گرفته‌ایم.

نوبخت همچنین گفت: فقط توانسته‌ایم در سال جاری ۲میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت صادر کنیم که نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه‌ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که این برای اولین بار است که یک کارگزار رسمی رژیم ایران به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور در چنین حجمی اعتراف می‌کند.

قابل ذکر است که روز ۱۶دیماه امیرحسین زمانی معاون وزارت نفت کابینه روحانی اعتراف کرد:‌ مشتریان نفت ایران حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از حدی که آمریکا مجاز دانسته، از ایران نفت بخرند.

وی افزود:‌ فشار و نفوذ مالی آمریکا به حدی است که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و بقیه کشورهایی که برای واردات نفت ایران از آمریکا معافیت گرفته‌اند حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از معافیتی که گرفته‌اند از ایران نفت خریداری کنند.

از زمان تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، قیمت جهانی نفت اندکی کاهش هم داشته است.

معاون وزیر نفت ایران حاضر نشده میزان دقیق صادرات نفت ایران را اعلام کند و صرفاً اعلام کرده "تلاش مجموعه نفت این است که با فروش حداکثری نفت، منابع کشور را تأمین کنند".

 

ایالات متحده آمریکا بهار امسال از توافق هسته‌یی با رژیم ایران موسوم به برجام خارج شد. با خروج آمریکا از برجام همه تحریمهای آمریکا که بر اساس این توافق رفع شده بود از جمله تحریمهای نفتی مجدداً از سرگرفته شده است.

زمانی‌نیا اعتراف کرد: ایران فرصت برجام را تا حدودی از دست داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/73bb66e8-e4ce-44b8-b1f2-43b095267425"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات