728 x 90

کادر درمانی زیر فشار کرونا و سیاست‌های ضدانسانی

فشار روی کادر پزشکی
فشار روی کادر پزشکی

موضوعات تلخ و دردناک در ایران که البته در بین کشورهای جهان منحصر به‌فرد است، آمار مبتلایان کادر درمانی بیمارستانها به بیماری کرونا و هم‌چنین تعداد فوت‌شدگان در این رابطه است.

یک عضو مجلس آخوندی به‌نام حسینعلی شهریاری آمار این فاجعه را بیشتر از پزشکان کشته شده در جنگ ضدمیهنی با عراق ذکر کرد: «تعداد شهدایی که در حوزه بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا از دست می‌دهیم بیشتر از پزشکان ما در جبهه و جنگ است». (سایت الف ۲۲فروردین ۹۹)

خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲ اردیبهشت۹۹ نوشت: «۱۰۷نفر از کارکنان بخشهای مختلف بهداشتی، درمانی و ستادی حوزه سلامت استان کرمانشاه به کرونا مبتلا شدند».

این آمار بیانگر بلایی است که در فاجعه کرونا آخوندها بر سر کادر درمانی کشور در آورده‌اند.

سؤال این است آیا این میزان تلفات در میان پزشکان و پرستاران یک موضوع عادی است و در سایر کشورهایی که با کرونا درگیر هستند، وضعیت به همین صورت است؟

مقایسه تلفات کرونا در جهان

بررسی میزان مرگ و میر کادر درمان مقابله با کرونا نشان می‌دهد که متوسط درصد تلفات در این کشورها نسبت تعداد کل تلفات بیش از ۲درصد تا ۲و ۴دهم درصد هست

در حالی‌که این عدد در ایتالیا با بیشترین میزان تلفات، کمتر از یک درصد و حدود ۶۴/۰ ٪ درصد از تعداد کل است. در آمریکا شانزده صدم درصد در انگلیس ۲۳صدم درصد و در فرانسه یازده صدم درصد است.

سایت خبرآنلاین در زمینه شرایط سخت کار پرستاران و جان‌فرسا بودن وضعیت کاری آنها و هم‌چنین در رابطه با آمار کادر درمانی که جان خود را از دست داده‌اند می‌نویسد: «پرستاری شغلی سخت و جان‌فرساست. ساعت‌های طولانی شیفت و سرپا ایستادن، مراقبت از جان افراد و رسیدگی به آنها و شاهد همیشگی مرگ و زندگی، سلامت و بیمار بودن، کار هر کسی نیست اما بحران ماه‌های اخیر، سختی‌های شغل پرستاری را هر چه که بود، چندین برابر کرد و باری سخت‌تر از قبل روی دوش کادر درمان گذاشت. بر اساس آمارهای منتشر شده تا امروز بیش از ۲۲۸۶ نفر از کادر درمان به ویروس کرونا آلوده شده و ۱۲۲ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند». (خبرآنلاین ۱۸ اردیبهشت ۹۹)

اکنون سؤال این است علت آمار وحشتناک جان باختگان کادر درمان در ایران چیست و چرا پزشکان و پرستاران در ایران بی‌دفاع و بی‌پشتوانه هستند؟

کارشناسان معتقدند مهمترین علت بالا بودن آمار و مرگ و میر در میان آنها، عدم تأمین پوشش حفاظتی مناسب از طرف حکومت آخوندی می‌باشد.

در این رابطه سخنان تلخ و دردناک کادر درمانی مقابله با کرونا در شهرستان بانه در کردستان که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده قابل توجه است. یکی از آنها می‌گوید: «نه ماسک داریم، نه لباس داریم، نه کیسه میت داریم که بتوانیم جنازه‌ها را داخل آن بگذاریم.... به خدا در این بیمارستان هیچ وسیله‌ای وجود ندارد، پرستار درمانده دستکش ندارد، لباس ندارد، هیچ وسیله‌ای ندارد، مواد ضدعفونی اینجا وجود ندارد... به خدا یک کیسه جنازه نبود که جنازه را در آن بگذاریم... نه چسب اینجا هست، نه دستکش اینجا هست، نه کفش اینجا هست، نه لباس اینجا هست، بیا ببین این لباس پاره شده لباس دیگری نیست بپوشیم، هیچ دادرسی نیست هیچ، ما خودمان هستیم و خودمان».

یک نمونه دیگر که وضعیت اسفبار کادر درمان میهنمان را نشان می‌دهد، نامه یکی از پزشکان اهل شیراز به وزیر بهداشت رژیم است که در تاریخ ۶مارس(۱۶ اسفند) در کانال خبری پزشکان درج شده است:

کانال خبری پزشکان

کانال خبری پزشکان ۲

در ایران در اغلب بیمارستانها پزشکان و پرستاران مجبورند دستکشهای یکبار مصرف را چند بار مصرف کنند و ماسکهایی که هر دو ساعت یکبار باید عوض شوند در تمام روز روی صورتشان باشد.

رژیم کمکهای پزشکی از کشورهای مختلف جهان، سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمانهای حقوق‌بشری را که به ایران ارسال شد، بخشی را در انبارها احتکار کرد و با چند برابر قیمت در بازار سیاه فروخت و بخشی را در اختیار مزدوران نیروهای سرکوبگر مانند سپاه پاسداران و بسیج ضدمردمی، نیروی انتظامی سرکوبگر و مزدوران برون‌مرزی رژیم مانند مزدوران حزب‌الله لبنان که برای سرکوب مردم در خیابان‌ها گسیل شدند گذاشت.

در زمینه خطرات و مشکلات پرستاران و پزشکان وهم‌چنین کمبود امکانات حفاظتی آنها روزنامه همبستگی ۱۷اردیبهشت ۹۹ می‌نویسد: «پرستاران و پزشکان مراکز درمانی با وجود تمامی کمبودها و نبود امکانات در خط اول مبارزه با این ویروس کشنده قرار گرفته‌اند. اما در خط مقدم مبارزه بودن، خطرات خود را دارد».

نویسنده همبستگی در ادامه به‌نقل از خبرگزاری دانشگاه آزاد در زمینه کمبود الزامات در یکی از بیمارستانها می‌نویسد: «این بیمارستان به‌هیچ‌عنوان قادر به رعایت الزامات مراقبتی در مورد شرایط خاص و تا حدی بحرانی بیماری کرونا نبوده و نه کادر درمانی و نه کارکنان بیمارستان و دارو خانه آن، از ماسک و دستکش که از اولین موارد حفاظتی در برابر ویروس کروناست استفاده نمی‌کنند».

در حالی که مردم و کادر درمانی کشور در زمینه دارو و امکانات حفاظتی در برابر بیماری کرونا در مضیقه شدید قرار دارند، گروه تروریستی موسوم به حزب‌الله در لبنان از پول‌های مردم ایران که سردمداران رژیم به‌ویژه علی خامنه‌ای به آن حاتم بخشی کرده‌اند، خانواده‌های مزدوران خود را تحت پوشش بهترین کمکهای پزشکی قرار داده است.

سایت سلامت نیوز نیز در مطلبی با عنوان «کادر درمانی در مرحله اضطراب» می‌نویسد: «در کشور ما کادر درمانی با کمترین وسایل و امکانات درمانی برای کمک به بیماران به صحنه آمده‌اند؛ در این شرایط پزشکان، پرستاران و سایر نیروهایی که به‌طور مستقیم با درمان و پرستاری بیماران ارتباط داشته‌اند، در طول این دوره علاوه بر خستگی مفرط، خودشان همواره در معرض ابتلا بوده‌اند.یا مبتلا شده‌اند و یا همکارا نشان را از دست داده‌اند و با استرس شبانه‌روزی دست و پنجه نرم می‌کنند».(سلامت نیور۱۳ اردیبهشت ۹۹)

در این رابطه گزارشگر تلویزیون رژیم در گزارشی از لبنان می‌گوید: «جمعیتهای خیریه حزب‌الله، ۶۴ مرکز کمکهای اجتماعی و بهداشتی رو، در نقاط مختلف لبنان ایجاد کرده‌اند. این مراکز۱۶هزار خانواده نیازمند رو شناسایی و تحت پوشش قرارداده. اقلام بهداشتی مقابله با کرونا و هم‌چنین مواد غذایی،کالاهایی هستند که در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیره... طی هفته گذشته ۴۵۰تن اقلام بهداشتی مقابله با کرونا و مواد غذایی در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفته».(خبرگزاری صدا و سیما ۲۵فروردین ۹۹)

فشار بر پرستاران و سایر کادر درمانی و مشکلات آنها در حاکمیت آخوندها در حالی است که در همه جای جهان برای شغل پزشکی و پرستاری ارزش ویژه‌یی قائل هستند، اما پزشکان و پرستارانی که در ایران بیماران کرونایی را درمان می‌کند زیرفشار و مضیقه شدید قرار دارند.

البته از حاکمیت آخوندی این برخورد ضدانسانی با پرستاران و پزشکان که در این شرایط بحرانی مشغول درمان بیماران کرونایی هستند، نه تنها دور از انتظار نیست بلکه کاملاً قابل انتظار است.

این برخورد با پزشکان و پرستاران با ماهیت ضدانسانی نظام ولایت فقیه کاملاً منطبق است. هم‌چنانکه برخورد آن با عموم مردم ایران در جریان فرستادن مردم به قربانگاه کرونا هم ناشی از همین ماهیت ضدمردمی و ضدانسانی آن است.

بازگشایی کارها در ۲۳فروردین، در شرایطی است که به‌گفته بسیاری از مقامات دست‌اندرکار امر مبارزه با کروها، هیچ نقطه سفیدی در کشور وجود ندارد و منحنی کرونا صعودی است. اما با این وضعیت دولت ضدمردمی روحانی برمبنای دوگانه جان مردم یا منافع اقتصادی و امنیتی نظام، در نظر دارد مردم را به مسلخ کرونا ببرد.

این رویکرد ضدانسانی رژیم در چند جمله از سخنان خامنه‌ای نیز که بیماری کرونا را کم اهمیت جلوه داد و در مورد آن گفت: «کرونا در مقایسه با بسیاری از مشکلات چیز کوچکی به حساب می‌آید» بسیار گویا است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46c55836-323e-40d2-8c68-2cb5a8d366f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات