728 x 90

ژنو-اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد؛ سخنرانی نماینده انجمن بین‌المللی برابری زنان + فیلم

منصوره ميرمحمد علي – نماينده انجمن بين المللي برابري زنان
منصوره ميرمحمد علي – نماينده انجمن بين المللي برابري زنان

منصوره میرمحمدعلی –نماینده انجمن بین‌المللی برابری زنان

 

آقای رئیس،

در مورد ارتقای حقیقت و عدالت، توجه جدی شورا در مورد قتل‌عام  30000زندانی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران لازم است. آنها به‌دنبال فتوای خمینی که خواستار نابودی اعضای مجاهدین خلق شده بود، به‌قتل رسیدند.

خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ ایران در سازمان ملل‌متحد در تابستان گذشته، در گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد اظهار داشت که "شواهد حاکی از آن است که هزاران نفر کشته شده‌اند."

او گفت: «خانواده‌های قربانیان حق دارند حقیقت را در مورد این حوادث و سرنوشت عزیزانشان بدون ریسک مجازات بدانند. آنها حق دارند و باید به موارد آنها رسیدگی شود. این رسیدگی شامل حق تحقیق مؤثر در مورد حقایق و افشای عمومی آن است؛ آنها باید حق گرفتن غرامت را داشته باشند..»

گزارشگر ویژه خواستار "تحقیق کامل و مستقل" در این رابطه  شد.

در تاریخ 14ژوئن 2017، خانم جهانگیر همراه با گزارشگر ویژه در راستای ارتقاء حقیقت، گزارشگر ویژه حق آزادی عقیده، گزارشگر ویژه اعدام های فرا قانونی و رئیس گروه کاری مفقودین در یک نامه جمعی به مقامات رژیم ایران موارد زیر را بیان کردند:

"لطفاً اطلاعات در رابطه با اقدامات انجام شده جهت تحقیق در مورد کشتار غیرقانونی سال 1988را  ارائه کنید و مجرمان را به دادرسی برسانید. اگر تحقیقاتی صورت نگرفته  است، لطفاً دلیل عدم انجام آن را توضیح دهید؟ ".

در نامه‌های  11اوت و 11سپتامبر 2017، مقامات رژیم ایران حتی یک کلمه در مورد قتل‌عام 67صحبت نکردند چه برسد به توضیح در مورد تحقیقات انجام شده..

پس از نزدیک به 30سال هیچ تحقیقی در رابطه با قتل‌عام سال 1988توسط مقامات رژیم ایران  انجام نشده است. اکنون زمان آن رسیده که شورای حقوق بشر به مصونیت مقامات رژیم ایران پایان دهد. زمان آن رسیده که شورا یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی برای دستیابی به حقیقت و عدالت در این زمینه ایجاد کند.

با تشکر آقای رئیس

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22db7c18-61ba-4e79-9428-29b4e1bf27a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات