728 x 90

ژنرال ووتل فرمانده سنتکام: رژیم ایران در سراسر منطقه موجب نگرانی است

ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام
ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام

ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام در جلسه استماع سنای آمریکا از جمله گفت: ‌دولت عراق نگرانی‌های ما حول ایران را می‌فهمد. فعالیت بی‌ثبات کننده رژیم ایران در این منطقه مشخص است.

رژیم ایران موجب نگرانی من است و عامل عمده بی‌ثبات کننده در این منطقه است. تهدید اتمی یکی از تهدیداتش است ولی در سوریه و در عراق به فعالیتها و کنترل بر آبراه‌ها باید موجب نگرانی ما باشد.

رژیم ایران در سراسر این منطقه موجب نگرانی است.

لازم به یادآوری است که در مهرماه سال جاری ژنرال جوزف ووتل در بریفینگ مطبوعاتی وزارت دفاع در مورد عملیاتها در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی (سنتکام) گفت: من اخیراً یک سفر ۱۹روزه به سراسر منطقه سنتکام را به پایان رساندم، با رهبران خارجی، شخصیتهای مدنی و نظامی، نمایندگان آژانسهای دولتی و غیردولتی، فرماندهان آمریکایی و شرکای ائتلاف و مهمتر از همه مردان و زنان خوب جوان خودمان در یونیفرم دیدار و صحبت کردم.

ووتل درباره عراق می‌گوید: در عراق، نیروهای امنیتی عراق به‌صورت موفقیت‌آمیزی عملیاتهای تهاجمی مستقل علیه باقی مانده‌های داعش طراحی می‌کنند و انجام می‌دهند. در عین‌حال در سوریه شرکای ما به پیشرفت مستمر در آزاد کردن آخرین باقی مانده‌های خلافت فیزیکی داعش ادامه می‌دهند.

 

آمریکا در سوریه خواهند ماند

وی همچنین در رابطه با سوریه افزود: در سوریه ما در کنار شرکایمان باقی خواهیم ماند تا از شکست داعش اطمینان حاصل کنیم و یک فرصتی برای راه‌حل سیاسی مذاکره شده برای جنگ سوریه و بحران انسان‌دوستانه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت ملل ‌متحد فراهم کنیم.

ژنرا جوزف ووتل در ادامه می‌افزاید: برخلاف این (کمکهای انساندوستانه) روسیه و ایران به تشدید جنگ داخلی هفت‌ ساله در سوریه با سر پا نگه‌داشتن رژیم اسدی که به سرکوب مردم خودش از جمله از طریق بکارگیری تسلیحات شیمیایی بند است، ادامه می‌دهند.

 

نقش مخرب رژیم ایران در منطقه

ژنرال جوزف ووتل با اشاره به رژیم ایران تأکید می‌کند: ایران، که اصلی‌ترین کشوری حامی تروریسم جهان است، به نفوذ شرورانه خود ادامه می‌دهد و فعالیتها در سراسر منطقه را بی‌ثبات می‌کند. هیچ‌کدام از این فعالیتها کمک کننده به یا حمایت کننده از صلح و ثبات نیستند و همه آنها ریسک بزرگتری برای یک محیط هم‌اکنون پیچیده و بی‌ثبات به‌وجود می‌آورند.

ووتل می‌گوید: من برای این هدف اخیراً توانستم زمانی که در سفر بودم با همه رؤسای ستاد ارتش شورای همکاری خلیج به‌علاوه رؤسای ستاد ارتش از مصر و اردن دیدار کنم تا همکاری و هماهنگی افزایش یابنده خودمان در زمینه دفاع هوایی و موشکی یکپارچه، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم را مورد بحث و گفتگو قرار دهم. و ما همه متعهد شدیم که در این سه زمینه با هم پیش برویم.

 

وی درباره یمن نیز گفت: من در این سفر این فرصت را هم داشتم که از یمن بازدید کنم. یمن از یک ترکیب زهرآگین از جنگ داخلی، تروریسم و نفوذ بدخواهانه رنج می‌برد که نه فقط موجودیت مردم آن را تهدید می‌کند بلکه همچنین به بی‌ثباتی در این منطقه می‌افزاید و منافع ملی ما را تهدید می‌کند.

 

دخالتهای رژیم در یمن

ژنرال ووتل به دخالتهای رژیم ایران در یمن هم اشاره کرد و گفت: اما ایران به صدور موشک، راکت و پهپادها برای حوثیها ادامه می‌دهد که جنگ را طولانی می‌کند و آن را گسترش می‌دهد و درد و رنج و فاجعه انسانی را افزایش می‌دهد و آبراههای حیاتی را تهدید می‌کند و روند صلح را مختل می‌کند. اینها اقدامات یک همسایه خوب نیست بلکه یک کشوری که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

ژنرال ووتل در مقابل سؤال خبرنگار سی.ان.ان که گفت از آنجایی که ایران نفوذ خود را گسترش می‌دهد به‌خصوص در جاهایی مانند سوریه و عراق، آیا شما نگرانیهایی دارید که نیروهای آمریکایی ممکن است در وسط برخی از عملیاتهای آنها گیر بیفتند، عملیاتهای ادعایی آنها برای تعقیب داعش؟ آیا شما نگرانیهایی دارید که نیروهای شما در وسط این چیزها بیفتند؟

 

وی در پاسخ گفت: ما طبعاً نگران تأثیرات برخی از فعالیتهای آنها بر پرسنل، بر تأسیسات و بر فعالیتهایمان در آنجا هستیم. و همان‌طور که شما دیدید برخی پیامهای بسیار قوی از دولت ما به دولت ایران داده شد که ما آنها را مسئول خواهیم شناخت اگر یک حمله علیه پرسنل، تأسیسات یا فعالیتهای آمریکا انجام شود.

بنابراین ما این را خیلی جدی می‌گیریم. و طبعاً ما بسیار هوشیار باقی می‌مانیم و برای چنین احتمالی آمادگی داریم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2430506e-340d-4698-bbc1-9a0e5053617c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات