728 x 90

ژنرال دیوید دپتولا: ما در مقابل رژیم ایران با بی‌عملی، بازدارندگی ایجاد نخواهیم کرد

ژنرال بازنشسته دیوید دپتولا
ژنرال بازنشسته دیوید دپتولا

ژنرال بازنشسته دیوید دپتولا روز جمعه ۱۸ بهمن ۹۸ در مصاحبه خود که سایت واشنگتن انستیتو منتشر کرد، در مورد استراتژی آمریکا در قبال رژیم ایران گفت: واقعیت این است که هیچ اقدامی انجام ندادن درباره رژیم ایران، آنطور که برخی از آن دفاع می‌کردند، احتمال درگیری بیشتر را افزایش می‌داد. بنابراین فکر می‌کنم مهم است که بازدارندگی را فهم کنیم و این‌که ما در مقابل ایران با بی‌عملی بازدارندگی ایجاد نخواهیم کرد.

وی افزود: من ابتدا با موضوع پایه‌یی شروع می‌کنم. و این‌که من فکر می‌کنم و گمان می‌کنم که اکثر نفرات در این مورد با من موافقند که احتمال جنگ تمام‌عیار با ایران بالا نیست. هدف کلیدی تهران بقای رژیم است و دولت ترامپ هیچ اشتیاقی به جنگ دیگری در خاورمیانه ندارد. بله تشدید تنش کنترل نشده امکانپذیر است ولی بعید است. دلیل این مسأله این است که رئیس‌جمهور ترامپ یک مرز سرخ برای ایران گذاشت: هیچ تلفات آمریکایی نمی‌پذیریم. و به ایران هشدار داد که از آن عبور نکند و وقتی آنها از آن عبور کردند وی همان‌طور که وعده داده بود عمل کرد تا از پرسنل و منافع آمریکا دفاع کند.

دپتولا درباره اهدافی که از کشتن قاسم سلیمانی آمریکا دنبال می‌کرد، گفت: فکر می‌کنم کاری که در رابطه با مدیریت تشدید تنش این دولت انجام داد بسیاری را متعجب کرد که چطور خیلی خوب آن را مدیریت کردند. خب، اقدام کشتن سلیمانی را من پیشنهاد می‌کنم که در چارچوب استراتژی سه عنصری قرار داده شود. یک، برای مهار کردن فعالیت‌های شرورانه رژیم ایران. دو، پس زدن نفوذ این رژیم در منطقه و سه، در نهایت ایجاد بازدارندگی در برابر تعرضهای بعدی رژیم ایران.

وی در توضیح عامل بازدارندگی اضافه کرد: من بر این عقیده هستم که عنصر بازدارندگی اهمیت ویژه‌یی دارد. برای این‌که بازدارندگی کارآیی داشته باشد، باید به سران رژیم ایران تفهیم شود که آمریکا در عمل از قدرت خود استفاده خواهد کرد.

دپتولا سپس به استراتژی آمریکا در قبال رژیم ایران اشاره کرد و گفت: اجازه بدهید نکاتی در رابطه با مسیر پیش رو بگویم. و توضیحاتی در این رابطه بدهم.... اولا، نکته من این است که سلیمانی در کوتاه مدت قابل جایگزین نیست. او ارشدترین تروریست ایران و شخصیت بانفوذ نظامی و سردمدار ایدئولوژی افراطی ایران بود. واقعیت این است که او مغز متفکر استراتژیک بود که بخش اعظم استراتژی ایران را پیش می‌برد. و الآن ما با یک فرد زیر دست در سپاه پاسداران که انطباق کمتری دارد مواجه هستیم که نقش وی را به عهده می‌گیرد.

دوما، رهبری آمریکا باید گامهای بعدی خودشان را آماده کنند تا در برابر درگیری با رژیم ایران بازدارندگی ایجاد کنند. من به‌صورت فوق‌العاده‌ای متعجب شدم که برخی افراد در سطح ملی در رابطه با واکنش احتمالی رژیم ایران در قبال کشتن سلیمانی ترسهایی را می‌پراکندند. ترس از پیامدهای احتمالی نباید این منطق را منتفی کند که بعضی اوقات اقدامات قوی ضروری است تا از پرسنل و منافع آمریکا دفاع کنیم، به‌ویژه برای تقویت ارزش بازدارندگی.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که هیچ اقدامی انجام ندادن آنطور که برخی از آن دفاع می‌کردند، احتمال درگیری بیشتر را افزایش می‌داد.

به‌رغم این‌که هیچ فرد عاقلی خواهان جنگ علنی بین آمریکا و رژیم ایران نیست، بهترین شیوه برای جلوگیری از این نتیجه این است که سران این رژیم را متقاعد کنید که اگر آنها به تجاوزاتشان ادامه بدهند، آنها با هزینه‌های خیلی بالایی مواجه خواهند بود.

دپتولا به وضعیت رژیم و این‌که چرا از نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌کند اشاره کرد و گفت: در طرف دیگر رژیم ایران یک رژیم ضعیف است بدون چنین امکاناتی برای ایجاد تهدیدات مشابه برای آمریکا. مسلماً دلیل اصلی که آنها از نیروهای نیابتی و تروریسم برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند، همین است.

وی هم‌چنین افزود: باید به سران ایران تفهیم شود که خشونت ادامه‌دار منجر به اقدامات سریع علیه عناصر کلیدی رژیم شان خواهد شد.

دپتولا در رابطه با شیوه آمریکا در بازدارندگی رژیم ایران گفت: الآن بهترین شیوه برای ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم ایران تکمیل کردن قدرتهای نیروی هوایی آمریکا در منطقه به‌منظور افزایش قدرت کشندگی بدون افزایش آسیب پذیری است. در واقع این همین کاری است که ما بی‌سر و صدا یا شاید نه آن‌قدر بی‌سر و صدا از حوادث اوایل ماه ژانویه انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم ملاها پیام را گرفته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4607d910-0806-4055-b350-2c58ffc63d1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات