728 x 90

ژاپن "در صف خداحافظی با بازار نفت ایران

ژاپن در انتظار قطع رابطه نفتی با ایران
ژاپن در انتظار قطع رابطه نفتی با ایران

با وجود معافیت ژاپن از تحریم نفتی آمریکا علیه رژیم ایران، برخی پالایشگاههای ژاپنی درصدد جایگزین کردن ایران با فروشنده‌های دیگر برآمده‌اند. مقامات ژاپنی نگرانند که آمریکا با پایان یافتن معافیت شش ماهه‌ای که به این کشور داده تحریم‌هایش را علیه کشورهای ناقض التزامات اعمال کند.

 

 

پورتال S&P Global Platts به‌عنوان یک مؤسسه تخصصی برای تحلیل اطلاعات بازار انرژی در جهان، از احتمال خروج زود هنگام ژاپن از معاملات نفتی با ایران خبر می‌دهد.

ژاپن یکی از هشت کشوری است که آمریکا آن‌را از تحریم نفتی علیه رژیم ایران معاف کرده است.

روز پنجم نوامبر در پی اعلام تحریم‌های دور دوم آمریکا علیه صنایع نفت، بیمه، حمل‌ و نقل و سیستم بانکی رژیم ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، هند، ایتالیا و یونان برای ۱۸۰روز از مجازات‌های پیش‌بینی شده برای واردات نفت ایران معاف شدند.

وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن بعد از اعلام این معافیت، گفته بود پالایشگاههای ژاپن در حال آماده شدن برای از سرگیری واردات نفت ایران هستند. اما منابع مختلفی از صنعت نفت، به گلوبال پلتز گفتند که شش ماه، زمان کمی است و حتی اگر شماری از پالایشگاههای ژاپنی واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹ادامه بدهند، تنها در ژانویه و فوریه و احتمالاً مارس امکان بارگیری نفتکش‌ها را دارند.

ماه آوریل مهلت این معافیت به پایان می‌رسد و کشورهای معاف شده مشمول تحریمها خواهند شد.

در ارتباط با تحریمها هم این کشورها تنها تا پایان ماه مارس از ضمانت‌های دولتی بیمه برای حمل‌ و نقل نفتکش‌ها برخوردار خواهند بود و این وضعیتی ناپایدار و پر نوسان برای آنهاست.

در حال حاضر تنها یک پالایشگاه ژاپنی اعلام کرده که در مهلت مربوطه به واردات نفت ایران ادامه می‌دهد. یک منبع نزدیک به این پالایشگاه به گلوبال پلتز گفته است که مدیران شرکت، با مسئولان شرکت ملی نفت ایران برای از سرگیری صادرات نفتی و تماس‌های بانکی مذاکره کرده‌اند.

عدم اطمینان از آینده و مخاطرات مربوط به بیمه، پالایشگاههای ژاپنی را وادار کرده تا منابع دیگری را برای تأمین نفت مورد نیازشان جستجو کنند.

تا قبل از بازگشت تحریم‌های نفتی ایران، واردات نفت ژاپن از ایران در فاصله ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸، معادل ۱۶۴هزار و ۹۰۰بشکه در روز بود. این میزان ۵درصد کلیه واردات نفتی ژاپن را تشکیل می‌داد.

گفتنی است از پنجم نوامبر که مرحله دوم تحریمهای آمریکا اعلام شد این کشور تلاش می‌کند تا صادرات نفت رژیم ایران را به صفر برساند.در این راستا اتحادیه اروپا برای از دست ندادن منافع خود در بازارهای ایران نظام نفت در برابر کالا را پیشنهاد کرده‌اند ولی هنوز هیچ کشوری اعلام آمادگی نکرده است تا میزبانی حساب بانکی مربوطه را پذیرا شود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/788916bf-266f-4dbf-9322-7769a341d593"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات