728 x 90

چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون، درس‌ها و دستاوردها

اعتصاب کامیونداران
اعتصاب کامیونداران

افتخاری برای رانندگان کامیون

روز ۳۱شهریور ۹۷جدیدترین دوز از اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران ایران آغاز شد.

این اعتصاب، چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون طی ۴ماه اخیر است. ابتدا نگاهی کنیم به تاریخچه بسیار کوتاه اما پرقدرت این اعتصاب‌گران.

 

اولین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران

اول خرداد ۹۷ اولین دور اعتصاب رانندگان آغاز شد و از ۱۸خرداد به بعد این اعتصاب در مواجهه با فریب‌کاریهای رژیم و وعده‌ و وعید‌های حکومتی به دست‌انداز افتاد و در توفان خبرهای مسابقات جام جهانی فوتبال در مسکو(حدود۲۰خرداد) به آرامی فروکش کرد. این دور از اعتصاب اگر چه یکی دو دستاورد بسیار کوچک و بی‌اهمیت صنفی هم داشت ولی از آنجا که خواسته‌های رانندگان کامیون و کامیون‌داران تأمین نشد، در ابتدای مرداد، دور بعدی اعتصاب رانندگان کامیون پا گرفت.

 

دومین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران

اول مرداد ۹۷دومین دور اعتصاب رانندگان کامیون آغاز شد. این دور از اعتصاب کامیون‌داران در شهرک شاپور اصفهان به یک تظاهرات شورشی کامل و گسترده مردمی بالغ شد. این دور از اعتصاب از اواخر هفته اول مرداد به دور سوم قیام سراسری مردم ایران گسترش پیدا کرد؛

قیام‌های شورشی در شهرهای شاپور اصفهان، کرج، شیراز و رشت، جدی‌تر از دیگر شهرها بود.

البته کیفیت قیام در این دور، اساساً قابل مقایسه با دور قبلی نبود و بار «شورشی» آن ویژگی بارز آن بود.

به هر حال این دور از اعتصاب رانندگان کامیون نیز از روز ۲۰مرداد به بعد به آرامی فروکش کرد و خبر آن در میان دیگر خبرهای اعتراضی، کم‌رنگ شد. گرچه که این اعتصاب برای حرکت‌های اعتراضی دیگر اقشار و اصناف، میدان باز کرد مانند؛ اعتصاب‌ کارگران راه‌آهن و...اما شورش شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، کرج، اراک، همایونشهر، اهواز، قهدریجان، مشهد، نجف‌آباد و قرچک ورامین، وجه بارز این دور از قیام و اعتصاب بود که سکوی پرش آن را باید اعتصاب رانندگان و حرکت شورشی آنها در شاپور اصفهان دانست.

 

دستاوردهای بزرگ دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون

شورش شاپور اصفهان را به‌عنوان یک دستاورد اعتصاب رانندگان باید جداگانه و مفصل به‌عنوان یک موفقیت برای رانندگان اعتصابی ارزیابی کرد.

اما در همین حد فعلاً می‌توان گفت: رانندگان اعتصابی در دور دوم، اعتصاب خود توانستند بدون این‌که ظاهراً بخواهند یا رسماًً اعلام کنند، قیام شهری مردم ایران را یک گام بلند به پیش ببرند.

در این مورد باید به رانندگان اعتصابی و نقش مردمی آنها در قیام بزرگ مردم ایران تبریک گفت.

در سایه همین اعتصاب و فضای ناشی از آن بود که نه تنها شورش شهرها ارتقاء پیدا کرد، بلکه حرکت‌های کارگری هم به‌طور خاص، به موفقیتهایی رسیدند که از آن جمله می‌توان به اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد که توانستند شورای انتخابی خود را از دل اعتصاب‌های اخیر بیرون کشیده و به کارفرمای حکومتی تحمیل کنند.

اعتصاب دور دوم رانندگان کامیون و کامیون‌داران یک دستاورد بسیار خجسته نیز در زمینه قیامهای شهری داشت که باعث شد به میزانی عنصر سازمانیافتگی و طرح و برنامه داشتن در خیابان به شورشهای شهری تزریق گردد. این دستاوردها را در همین حد باید به تمامی رانندگان کامیون و کامیون‌داران ایران تبریک گفت.

این دور از قیام یک دستاورد بزرگ سیاسی هم داشت و آن این‌که باعث شد عناصر نفوذی در اپوزیسیون با سرعت و وحشت، واکنش نشان داده و با اعلام آمادگی برای همکاری با پاسداران و عناصر داخل حکومت جهت مدیریت مسالمت‌آمیز دوران انتقال، نقاب از چهره خود بردارند. وحشت از اعتلای انقلاب آن‌چنان در این عناصر نفوذ کرد که برخی‌ها با صراحت تمام اعلام کردند که در این نقطه «متوقف» می‌شوند و اهل براندازی نیستند چون براندازی را مترادف نابودی ایران!؟ می‌دانند، این عناصر به این ترتیب با یک حرکت بزرگ مردمی بلافاصله جبهه واقعی خود را در سمت رژیم اعلام کردند! رو شدن ماهیت عناصر منتسب یا متولی دیکتاتوری قبلی و ریزشی‌های اپوزیسیون شده همین نظام آخوندی در صدر این قبیل آبروباختگان سیاسی بودند.

این مورد را نیز باید به تمامی عناصر دست‌اندرکار اعتصاب رانندگان و قیامهای شهری تبریک مضاعف گفت.

 

سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران

سوم شهریور ۹۷سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون آغاز شد. در این دور از اعتصاب، رانندگان اعتصاب را به جلوی برخی استانداریها کشاندند و از ترمینال‌های بار فراتر رفتند اما این اعتصاب آن‌چنان که باید بازتاب اجتماعی پیدا نکرد و در همان دهه اول شهریور، فروکش کرد و خبرش هم در میان دیگر خبرهای اعتراضی، محو شد.

 

چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران

روز سی و یک شهریور ۹۷چهارمین دور اعتصاب رانندگان کامیون آغاز شد و به سرعت به تمامی استانهای کشور کشیده شد که هنوز هم ادامه دارد و در پنجمین روز خود به ۲۰۰شهر کشور سرایت کرده است. اعتصابی که می‌تواند با توجه به باز شدن مدارس و دانشگاهها و با توجه به بحران سیاسی عظیمی که گریبان حاکمیت را گرفته و با توجه به بحران بزرگ معیشتی که در مملکت به غارت رفته ما توسط آخوندها و ژنهای ناپاکشان به‌وجود آمده، دستاوردهایی بسا فراتر از آنچه که در دور دوم حاصل شد، داشته باشد.

 

نتیجه‌گیری

در جریان قیام بزرگی که از دیماه ۱۳۹۶و از مشهد شروع شد و تا امروز سه دور آن را با قدرت و گستردگی تمام پشت سر گذاشته‌ایم، یکی از مهمترین گردانهای قیام، اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران کشور بوده‌اند که به‌ویژه در دور دوم اعتصابشان، به موتور «پیش‌ران» قیام تبدیل شدند و اضافه بر دستاوردهای تاکتیکی در قیام شهری، دستاوردهای سیاسی مهمی را هم نصیب مردم ایران کردند.

در ارزیابی اعتصاب کامیونداران، البته اگر تنها چشم به دستاوردهای صنفی اعتصاب بدوزیم، شاید حرف چندانی برای گفتن وجود نداشته باشد اما در استمرار اعتصاب و برگزاری دوره‌ای آن تا چهارمین دور که هم‌اینک جریان دارد، باید این قشر از زحمتکشان میهن را مورد تحسین قرار داد که با تمام امکاناتی که در اختیار دارند، به اعتصاب و حرکت اعتراضی خود ادامه می‌دهند و نقش یک موتور کوچک برای روشن کردن موتور بزرگ جامعه را ایفاء می‌کنند.

بی‌شک اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران، تا همینجا نشان داده که می‌تواند نقطه آغاز حرکت‌های ملی بزرگتری گردد.

رانندگان کامیون و کامیون‌داران تا همین نقطه ثابت کرده‌اند که از پتانسیل لازم برای استارت زدن به موتور قیام سراسری جامعه ایران برخوردار هستند.

بدون تردید این قشر می‌تواند در کنار دیگر اقشار و اصناف معترض میهن، منشأء اثر خیری بزرگ در تاریخ مبارزات مردم ایران گردد.

نقش شورشی رانندگان کامیون و ماهیت شورشی حرکت آنان با استمرار خود می‌تواند به دیگر اقشار نیز راه‌ رزم و ایستادگی در برابر دیکتاتوری آخوندهای حاکم را نشان دهد.

حرکت رانندگان کامیون در همین ۴ماهه اخیر نشان داد که راه پیروزی زحمتکشان، دستمزدبگیران و تمامی سرکوب‌شدگان در دیکتاتوری آخوندی، فراتر از هر حرکت صرفاً صنفی و سندیکالیستی، در اتحاد رزمنده صنفی آنان و پیوند با قیام سراسری است. راهی که اتحادیه‌های صنفی قوی‌تر، سندیکا‌های صنفی منسجم‌تر و با دیدگاهی طبقاتی‌تر را هم با خود به ارمغان خواهد آورد.

به همین علت، ضروری است که دیگر اقشار و طبقات معترض نیز همان‌گونه که تا کنون به حمایت از اعتصاب رانندگان برخاسته‌اند، به همدلی فعال با آنان ادامه داده، به هر شکل و شیوه‌ای که می‌توانند به آنها و خانواده‌هایشان یاری رسانند، خبرهای اعتصاب و پیشرفت‌ حرکات اعتراضی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی منعکس کنند، و به هر شکلی که می‌توانند به یاری آنها برخیزند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c7d7fe9f-49da-4c3e-863e-f4dd099d9551"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات