728 x 90

چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۱؛ تجسم شایسته‌ٔ فروزش قیام

چهارشنبه‌سوری...
چهارشنبه‌سوری...

در نیمه‌ٔ دوم سال۱۴۰۱ که یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین نبردها میان اکثریت مردم ایران با اهریمنان فرهنگ‌ستیز جریان دارد، چهارشنبه‌سوری امسال چه ویژگی برجسته‌یی باید داشته باشد؟

پیام‌های محتواییِ فراخوانهایی که برای آیین چهارشنبه‌سوری امسال داده شده است چه تفاوتهایی با نمونه‌های سال‌های پیشن دارند؟

آیا چهارشنبه‌سوری امسال از جنس و سنخ و پیام قیام ۱۴۰۱ نیست؟

شایسته این است که چهارشنبه‌سوری امسال، نماد مجسم فروزش قیام در هماوردی سراسری با اهریمنان دستاربند و قاتلان فرهنگ ایران بشود.

 

بیش از چهار دهه است آیین چهارشنبه‌سوری از ویژگی‌هایی برخوردار شده که علاوه بر اجرای همان آیینهای مرسوم سده‌های متمادی، جنبه‌ٔ مبارزه با اشغالگری آخوندها را نیز داراست.

آنچه که اکثریت مردم ــ به‌خصوص نسل جوان ــ ایران را در گرامیداشت چهارشنبه‌سوری مقابل نظام ولایت فقیه قرار داده، این واقعیت است که این قوم ارتجاعی می‌خواهد تمام باورهای تاریخی و فرهنگی ما را نابود کند و فرهنگ ارتجاعیِ حوزوی ـ آخوندی را تحمیل نماید. از این رو بیش از چهار دهه است که چهارشنبه‌سوری برای مردم ایران یعنی نبرد با اشغالگران ولایی.

 

حالا چهارشنبه‌سوری برای مردم ایران علاوه بر گرامیداشت یکی از آیین‌ها و سنن ملی و تاریخی، وجه مبارزاتی علیه نظام ملایان به‌خود گرفته است؛ مبارزه‌یی برای حراست از فرهنگ و هویت ملی‌اش که در این سنن متبلور می‌شوند: عید نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، شب یلدا و چهارشنبه سوری. جنبه‌ٔ دیگر این گرامیداشت این است که سال‌های سلطه‌ٔ حکومت ولایت فقیه بر ایران، تعدی به سنن زیبای ایران‌زمین بوده است.

 

آخوندهای حاکم بسیار تلاش کردند که حتی اسم «چهارشنبه‌سوری» را عوض کنند و عبارت مسخره‌ٔ «چهارشنبه آخر سال» را جابیاندازند ولی همین تلاش و تقلا هم، عرصه‌ٔ شکستشان از به‌پای داشتن آیین این مراسم توسط مردم ایران بوده است. در حقیقت این فرهنگ ارتجاعی ــ آخوندی ــ مبتذل است که از فرهنگی بالنده و بااصالت شکست می‌خورد و طرد می‌شود.

 

چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۱ باید شایسته‌ٔ قیام و اعتراض سراسری به قدمت بیش از پنج ماه باشد. لذا دامنهٔ اجتماعیِ آن باید بسا گسترده‌تر از سالیان پیش بوده تا زبان و پیام اعتراض سراسری ایران‌زمین را علیه سلطه‌گران اشغالگر آخوندی همه‌گیرتر کند.

حالا این قیام ۱۴۰۱ است که فراخوان به هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن چهارشنبه‌سوری می‌دهد. حالا این یاد و خاطر و خون یارانمان در این قیام است که شاهد ادامه‌ٔ مبارزه و راه و آرزویشان در تکاپوی ملی و سراسری و متحد ما برای به‌پا داشتن چهارشنبه‌سوری حقیقتاً آتشین است.

حالا ادامه و استمرار قیام ۱۴۰۱ است که برای زدودن زردی نحس اشغالگران فقاهتی و ولایی، ناقوس برانگیختن امواجی از سرخی آتش را بر صحن شهرهای ایران سرمی‌دهد.

 

حالا این خواسته‌ها و مطالبات قیام ۱۴۰۱ است که اقشار مردم ایران را به برپا داشتن کوی‌به‌کوی شعله و پیام آیینی و ملیِ چهارشنبه‌سوری فرامی‌خوانند تا کرباس قیرین شب‌پرست ولایی را از هم بدرند. به‌راستی که پیام قیام ۱۴۰۱ برای چهارشنبه‌سوری امسال چنین است: وقت است تیر نسل آرش با کمان آتش، مرز میان مردم ایران را با اهریمن اشغالگر ایران روشن کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de577be1-797e-4c81-b511-907079d9a398"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات