728 x 90

چهاردهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رهبر تاریخی مردم فلسطین

یاسر  عرفات رهبر  تاریخی مردم فلسطین
یاسر عرفات رهبر تاریخی مردم فلسطین

روز یکشنبه ۲۰آبان۹۷ در مراسمی چهاردهمین سالگرد شهادت یاسر عرفات رهبر تاریخی مردم فلسطین در رام‌الله برگزار شد. این مراسم با برپایی راهپیمایی و شرکت شخصیت‌های مختلف همراه بود.

در این مراسم محمود عباس، رئیس دولت فلسطین طی سخنانی گفت: مردم فلسطین مبارزه برای تعیین سرنوشت خود و به دست آوردن حق تأسیس یک دولت مستقل را ادامه خواهند داد.

وی با تأکید بر آن که ایستادگی و مبارزه عرفات را فراموش نخواهند کرد، برای وی و تمام شهدای فلسطینی طلب رحمت کرد.

 

یاسر عرفات، رهبر تاریخی مردم و انقلاب فلسطین، در روز ۱۱نوامبر سال ۲۰۰۴مصادف با ۲۰آبان ۱۳۸۳، در سن ۷۵سالگی در بیمارستان پرسی در پاریس دیده از جهان فرو بست.

پیکر یاسر عرفات که به‌یاد یکی از نوجوانان یتیم فلسطینی لقب ابو عمار را برای خود برگزیده بود، در میان موج احساسات و عواطف میلیونها فلسطینی در سراسر جهان و سرزمینهای فلسطین، به‌ رام‌الله منتقل و در همان‌جا دفن شد.

به‌ مناسبت درگذشت رهبر فلسطین، در لبنان، اردن و سرزمینها و اردوگاههای فلسطینی، ۴۰روز عزای عمومی اعلام شد.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده‌ٔ مقاومت ایران، ۳روز اعلام عزای عمومی کرد و در پیامی ابوعمار را"سمبل ۵۰سال مبارزه، آرمان و آلام فلسطینیان و یار بزرگ مجاهدان و مقاومت ایران" توصیف کرد.

از زمان روی کار آمدن حکومت آخوندی در ایران، یاسر عرفات پیوسته آماج کین‌توزیهای خمینی و بازمانده‌های او قرار داشت و یکبار عرفات افشا کرد که رژیم ایران قصد ترور وی را داشته است.

 

در رابطه با یاسر عرفات رهبر تاریخی مردم فلسطین بیشتر بخوانید:

محمد یاسر عبد الرئوف عرفات «ابو عمار» نخستین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود و پیش از آن؛ یعنی در سال ۱۹۶۹ریاست سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) را برعهده داشت

یاسر عرفات جنبش فتح را در سال ۱۹۵۹ به همراه جمعی از دوستان و همرزمانش تأسیس کرده بود.

 

مهم‌ترین تحول سیاسی در زندگی ابو عمار، پذیرش قطعنامه ۲۴۲شورای امنیت پس از کنفرانس صلح مادرید بود و پس از آن که ساف با راه‌کار تشکیل دو کشور فلسطینی و اسراییلی موافقت کرد، توافقنامه صلح اسلو را امضا کرد که زمینه‌ساز تأسیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد.

 

ولی پس از مذاکرات کمپ دیوید کشورهای غربی گفتند او دیگر شریک صلح به‌شمار نمی‌رود و مذاکره با وی فایده‌ای ندارد.

 

با این بهانه اسراییل از اواسط سال ۲۰۰۲مانع خروج عرفات از شهر رام‌الله شد و عرفات به‌خاطر نگرانی از این‌که اسراییل اجازه بازگشت وی به خاک فلسطین را ندهد، از شرکت در اجلاس سران عرب در بیروت که در تاریخ ۲۶مارس ۲۰۰۲برگزار شد، خودداری کرد.

 

ارتش اسراییل در ۲۹مارس‌ همان سال مقر ریاست تشکیلات رام‌الله را به محاصره درآوردند و یاسر عرفات را به همراه ۴۸۰نفر از همراهان و نیروهای پلیس فلسطین در محاصره قرار دادند و پس از آن درگیریهای جسته‌ و گریخته‌ای میان رزمندگان فلسطینی و ارتش اسراییل در رام‌الله آغاز شد.

در همین مقطع بود که عرفات در محاصره این پیام را به مردم جهان داد:

آنها می خواهند که من یا به اسارتشان درآیم یا آواره شوم و یا کشته شوم

ولی من به آنها می گویم که شهید میشوم شهید میشوم شهید میشوم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16e99885-b514-4ae2-bb0c-e7e444ae6056"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات