728 x 90

چنگ‌اندازی سپاه پاسداران بر شرکت فولاد خوزستان

فولاد خوزستان
فولاد خوزستان

سرکردگان سپاه پاسداران ۴۹درصد سهام شرکت فولاد خوزستان که یکی از سه قطب اصلی تولید فولاد در ایران است را در اختیار دارند و در حال تلاش برای «دخل و تصرف غیرقانونی» در بقیه سهام این شرکت‌اند.
بقیه سهام هولدینگ یاس، سازمان اصلی بنیاد تعاون سپاه در حوزه خدمات، واسطه‌گری و مسکن در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده، ولی کنترل مدیریت و امور فولاد خوزستان در اختیار سپاه پاسداران است که سهامدار عمده آن محسوب می‌شود.
شرکت فولاد خوزستان «بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام» ایران است.
یکی از مشهورترین پرونده‌های فساد هلدینگ یاس مربوط به مبادلات ۱۰هزار میلیارد تومانی این هلدینگ با شهرداری تهران است که منجر به بازداشت عیسی شریفی، قائم‌مقام سابق شهرداری تهران در دوران پاسدار قالیباف، شد.


گفتنی است که این هلدینگ در بهمن۱۳۹۶ منحل شد ولی سپاه پاسداران نه تنها هم‌چنان سهام این هلدینگ از شرکت فولاد خوزستان را حفظ کرده، که درصدد افزایش سهام نیز هست.

سپاه پاسداران به‌رغم انحلال اسمی و صوری این گروه، کماکان با بخشی از دارایی‌های گروه یاس در حال فعالیت‌های اقتصادی است.
۵۱درصد سهام شرکت فولاد خوزستان به‌اصطلاح «مربوط به برخی افراد و قشر کارگری» است ولی سپاه به بهانه «اقدامات خیرخواهانه یا محرومیت‌زدایی» قصد «اقدامات خلاف قانون» دارد.
اقدامات علی محمدی، مدیرعامل فولاد خوزستان، در یک سال گذشته «خلاف قانون» بوده و باعث «تضییع حقوق مردم (سهامداران خرد)» شده است.
علی محمدی از مرداد سال۹۸ به‌عنوان مدیرعامل فولاد خوزستان منصوب شده است. محمدی که از مدیران صنعتی مورد اعتماد سپاه است، آذرماه ۹۸ در همایشی که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه رژیم، برگزار شد، به‌عنوان «مدیر نمونه جهادی» معرفی شد.
در چند نوبت از طریق رئیس هیئت‌ مدیره شرکت فولاد خوزستان برای «عزل و برخورد قانونی» با علی محمدی اقدام شده، ولی «هر بار به‌نحوی مورد مخالفت جدی سپاه پاسداران و دفتر فرماندهی» سپاه پاسداران قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات رسمی شرکت فولاد خوزستان، روز ۱۴ تیرماه امسال، ترکیب هیئت‌ مدیره فولاد خوزستان دچار تغییر شده و اسماعیل عاشوری به جای کریم فرخیانی به‌عنوان رئیس هیئت‌ مدیره انتخاب شده است.

هولدینگ یاس پس از طرح چند پرونده فساد در سال۹۶ که از جمله به مراودات این نهاد اقتصادی عظیم با شهرداری تهران مربوط بود، منحل شد.
به گفته عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت آخوند خاتمی، این هولدینگ درگیر یک پرونده فساد ۱۳هزار میلیارد تومانی بوده است.
در سال‌های اخیر، سه چهره اصلی مرتبط با هولدینگ یاس یعنی جمال‌الدین آبرومند، معاون سابق هماهنگی سپاه و رئیس هیأت مدیره بنیاد تعاون سپاه، مسعود مهردادی، قائم‌مقام اقتصادی بنیاد تعاون سپاه، و محمود سیف در رسانه‌ها مطرح بوده است.
محمود سیف که یک چهره امنیتی فعال در حوزه جعل اسکناس و معاملات اسلحه برای نیروی قدس سپاه بود، در داخل ایران با نام محسن سجادی‌نیا در شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه فعالیت داشت.
جمال‌الدین آبرومند تیرماه۹۷ از معاونت هماهنگی سپاه و ریاست هیئت‌مدیره بنیاد تعاون سپاه برکنار شد و به‌عنوان «جانشین قرارگاه جنگ نرم» منصوب شد.

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه که اردیبهشت سال۹۸ برکنار شد، نیز با فرمان خامنه‌ای به‌عنوان مسئول این قرارگاه مشغول به کار است.
علی خامنه‌ای از صدور حکم مشاورت برای محمدعلی جعفری خودداری کرد که این به نوعی نشان‌دهنده تنزل مقام او محسوب می‌شد.
محسن هاشمی، رئیس شورای قلابی شهر تهران، ۱۵تیرماه۱۳۹۷ خبر داد که پرونده فساد بنیاد تعاون سپاه در ستاد کل نیروهای مسلح و دادسرای نظامی قوه قضاییه در حال بررسی است. وضعیت رسیدگی به این پرونده نیز مشخص نیست.

آبان سال۹۷، گزارشهایی درباره انتقال سهام بنیاد تعاون سپاه در مخابرات که یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های سپاه بود، به ستاد اجرایی فرمان خمینی، دیگر نهاد اقتصادی تحت کنترل علی خامنه‌ای، منتشر شد؛ ولی اغلب این گزارشها به‌صورت کلی و بدون ارائه جزئیات منتشر می‌شود.
هلدینگ یاس پس از بروز مشکلات مربوط به پرونده‌های فساد که منجر به دستور خامنه‌ای برای رسیدگی به آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح شد، مجبور شد از این پروژه عقب‌نشینی کند و شرکت توسکا که زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان خمینی است، مسئولیت پیشبرد این پروژه را برعهده گرفت.
پیش‌بینی می‌شود در راستای این جابه‌جایی مأموریت، بخش‌های بیشتری از دارایی‌ها و شرکت‌های هلدینگ یاس به نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان خمینی واگذار شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e58a449-0aae-4968-8fe5-2646ddafefcc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات