728 x 90

چنبرهٔ مافیای حکومتی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی

چنبره مافیای حکومتی بر افزایش قیمتها
چنبره مافیای حکومتی بر افزایش قیمتها

اخیراً رسانه‌های حکومتی در گزارشهایی سیرصعودی گرانی ۳۰قلم از کالاهای اساسی در دوساله اخیر را منتشر کرده‌اند و بر مبنای این گزارشها کالاهای اساسی در این مدت افزایش قیمت ۱۴۲درصدی داشته است.

در حالی که جز برنج خارجی و بخشی از چای تمامی این اقلام محصولات داخلی هستند که نشان می‌دهد گران شدن آنها توسط مافیاهای حکومتی صورت گرفته است.

گرانی اقلام اساسی مورد نیاز سفره‌های مردم از جمله حبوبات و برنج در حالی است که به اعتراف بسیاری از سردمداران و مهره‌های حکومتی، انبارها پر از این کالاهاست، اما مافیای فساد حکومتی با احتکار و وارد کردن قطره‌چکانی آنها به بازار، مردم را گرفتار بحران روزافزون افزایش قیمتها کرده‌اند.

آخوند احمد علم‌الهدی امام جمعه خامنه‌ای در مشهد گفت: «امروز در این کشور با وجود فراوانی کالاهای اساسی و وجود این کالاها در انبارها، مردم از گرانی رنج می‌برند و این رنج مردم از گرانی، با این‌که کالا موجود است کمبودی هم ما نداریم از نظر امکانات، اما چرا با این نداشتن کمبود، از گرانی مردم رنج می‌برند؟ ظاهراً اینجور که می‌گویند یک جریانهای مافیایی در این کشور متأسفانه هنوز وجود دارد که آن جریانهای مافیایی در مقام سودجویی خودشان آنها عامل این گرانی هستند» (تلویزیون موسوم به آستان قدس ۲۲بهمن ۱۴۰۰).

 

بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان حکومتی هم اذعان می‌کنند سرنخ مافیاهای احتکار و گران کردن کالاهای اساسی، دارو و... در وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای غارتگر حکومتی است، آن‌چنانکه سرنخ مافیای دارو در سازمان غذا و داروی وابسته به وزارت بهداشت است.

مافیاهایی که قیمت اقلام مورد نیاز مردم را از در مؤسسات تولیدی و از زمین کشاورزان تا رسیدن به دست آنها بیش از ۲برابر افزایش می‌دهند.

مافیای دولتی که اخیراً نیز توزیع آرد سهمیه‌ای در میان نانوایان تهران را مختل کرده و اکنون نانوایی‌های بسیاری در تهران هستند که آرد ندارند.

سایت بهار نیوز ۱۸بهمن ۱۴۰۰ با عنوان «افزایش ۱۵برابری نرخ نان با آزادسازی قیمت» نوشت: «آرد نداریم» مدت هاست این دوکلمه نوشته شده بر روی کاغذ را از پشت شیشه برخی نانوایی‌های بسته و چراغ خاموش دیده‌اید. هر چند متولیان توزیع آرد بارها تأکید داشتند که هیچ کمبودی در توزیع آرد نانوایان نیست اما به‌نظر می‌رسد این دو کلمه بهانه‌یی برای افزایش قیمت نان در تهران شده است».

روشن است که مشکل نان در تهران به‌دلیل عدم توزیع آرد سهمیه‌ای توسط دولت ضدمردمی با نرخ یارانه‌ای است و به‌قول رئیس اتحادیه نانوایان سنتی دولت در نظر دارد «با طرح‌های آزادسازی قیمت نان، چند نرخی کردن و حتی حذف یارانه آرد چه بلایی بر سر مردم بیاورند؟!».

 

در این رابطه خبرگزاری حکومتی تسنیم نوشت: «این روزها که قیمت نان در استان لرستان افزایش یافته است، بسیاری از مردم بروجرد از کیفیت نان در منطقه ناراضی و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع هستند».

تنسیم در ادامه به‌نقل از یک کارگر ساختمانی نوشت: «من کارگر ساده ساختمانم که از این راه امرار معاش می‌کنم در برخی فصول ساده مانند زمستان کار برای ما کم می‌شود و ما مجبوریم که برای گذران زندگی از جیب بخوریم و از همان پس‌انداز اندکی که داریم خرج کنم. چهار سر عایله دارم و گاهی اوقات تنها با خوردن نان اموراتمان را می‌گذرانیم» (تسنیم ۱۸بهمن ۱۴۰۰).

در زمینه گرانی سایر اقلام ضروری مورد نیاز سفره‌های مردم روزنامه جهان صنعت ۲۱بهمن ۱۴۰۰ نوشت: «هر بار که سری به کانال‌های تلگرامی و سایت‌های خبری می‌زنیم، به‌خوبی در می‌یابیم که چند قلم جنس ضروری گران شده است! یک روز برنج و سیب‌زمینی، یک روز لبنیات و… . گوشت و مرغ و ماهی و میوه هم که خیلی قبل‌تر از سفره‌ها پر کشیده بود. حتی لواشک و تنقلاتی که فکرش را هم نمی‌کردیم روزی این قدر ارج و قرب پیدا کنند نیز به جمع لاکچریها پیوسته‌اند».

 

لاکچری شدن پیش پا افتاده‌ترین خوراکی‌های مردم در حالی است که دولت جلادان و رسانه‌های حامی آن از باند خامنه‌ای دم از کنترل تورم و بهبود اوضاع می‌زنند، اما این دروغ آنها آن‌چنان آشکار است که حتی آخوند احمد علم‌الهدی پدرزن رئیسی جلاد هم به ناگزیر به گرانی‌های افسار گسیخته و وجود مافیاهای حکومتی در امر توزیع اقلام اساسی مردم اعتراف می‌کند.

امری که باعث شده یک مهره از باند مغلوب حاکمیت آخوندی بگوید: «خط گدایی را جایگزین خط فقرکرده»‌اند (سایت بهار نیوز ۱۴بهمن ۱۴۰۰).

آن روی سکه این شرایط سخت برای مردم، حضور اعتراضی مستمر آنها در کف خیابانهای شهرهای میهن است.

 

واقعیتی که باعث شده بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان وابسته به حاکمیت نسبت به اثرات مخرب گرانی و تورم بر اقتصاد کشور و معیشت مردم هشدار بدهند، و نگران افزایش بیشتر نارضایتی در میان مردم و خیزش آنها بشوند.

خیزشهایی که می‌تواند تمامیت نظام را جارو کند و به‌نوشته روزنامه حکومتی جمهوری «همه چیز و همه کس را با خود می‌برد و چیزی (بخوانید از نظام) باقی نمی‌گذارد» (جمهوری ۲۸آذر ۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/409d089e-7e6f-4b44-a60a-ee7581a66dfc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات