728 x 90

چشم‌انداز انتشار کلان‌پول بی‌پشتوانه

چاپ پول بی‌پشتوانه و رشد تورم
چاپ پول بی‌پشتوانه و رشد تورم

رژیم آخوندی در چاپ و انتشار اسکناس و اوراق پولی بی‌پشتوانه سابقه‌ای به اندازه عمر حاکمیت ننگین خود دارد.

اگر کسی چند اسکناس تقلبی حتی یک بار در عمر خودش چاپ کند، ایادی سرکوبگر این رژیم او را دستگیر و به سنگین‌ترین مجازاتها محکوم می‌کنند، اما ولی‌فقیه چپاولگر و جنایتکار، خودش به وسیله بانک مرکزی و سرکردگان خائن و مزدور آن سالهاست که روزانه بی‌هیچ گزافه‌گویی، میلیون‌ها میلیارد تومان اسکناس و پول بی‌پشتوانه تقلبی چاپ می‌کند!

بودجه سال۱۴۰۱ این رژیم فرو رفته در منجلاب فساد و صدور بنیادگرایی و بحرانهای اقتصادی ناشی از آن، نیز راهی جز همین مسیر را نمی‌رود.

در این بودجه، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آخوندی، درآمد صادرات نفت به میزان روزانه یک میلیون و دویست هزار بشکه به قیمت هر بشکه ۶۰دلار و با نرخ هر دلار ۲۳۰۰۰تومان برآورد شده‌است!

اما با وجود پیش‌بینی فروش چنین میزانی از نفت، باز هم‌چنان که همان منبع اعلام کرده است، در این بودجه، برآورد فقط یک قلم کسری تراز عملیاتی دولت، حداقل ۳۰۰هزار میلیارد تومان است. و این یعنی که حتی اگر چنان درآمدی را رژیم بتواند از صادرات نفت به دست بیاورد و بخواهد که فقط هم هزینه‌های جاری خود را پرداخت کند و هیچ نوعی هم از سرمایه‌گذاریهای ثابت نداشته باشد، باز هم به میزان حدود ۲۲درصد از کل هزینه‌های ناگزیرش را کسری خواهد داشت!

 

البته روشن است که در شرایط موجود، چشم‌اندازی از افزایش تولید و صدور نفت برای رژیم وجود ندارد و این یک پیش‌بینی فریبکارانه برای کوچک‌تر جلوه دادن کسر بودجه واقعی است. به همین دلیل هم هست که رسانه‌های حکومتی بر اساس همان گزارش مجلس آخوندی، کسری بودجه رژیم را تا ۷۰۰هزار میلیارد تومان و حتی تا ۹۰۰هزار میلیارد تومان هم محاسبه کرده‌اند!

و چنین است که خامنه‌ای این بار به‌دست رئیسی جلاد و با بودجه سال۱۴۰۱، باز هم برای انتشار اسکناس و اوراق بی‌پشتوانه هر چه بیشتر برنامه‌ریزی کرده است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی]بخوانید ماشین چاپ پول تقلبی]، از آغاز سال جاری هم تا پایان آذرماه حجم نقدینگی را در ایران بیش از ۹۵۲هزار میلیارد تومان یعنی به‌طور متوسط روزانه ۳۴۰۰میلیارد تومان افزایش‌ داده و به رقم سرسام‌آور ۴۴۲۹هزار میلیارد تومان رسانده است که با محافظه‌کارانه‌ترین پیش‌بینیها تا پایان سال جاری ۴۸۰۰هزار میلیارد تومان خواهد شد! (جهان صنعت – ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰)

 

این افزایش‌ پول بی‌پشتوانه، پدیده‌ای‌ست که از یک‌سو سبب تورم و گرانی افسارگسیخته برای اکثریت قریب به اتفاق مردم ما شده است و از سوی دیگر چپاول‌های نجومی آخوندها و سرکردگان و مزدورانشان را از کیسه ملت تسهیل می‌کند.

سرکردگان بانک مرکزی رژیم آخوندی خود به‌خوبی از تورم زایی سرسام‌آور انتشار پول بی‌پشتوانه آگاهی دارند و در گزارش آماری حجم نقدینگی در پایان مهرماه۱۴۰۰، این بند را آب هم داده‌اند. آنجا که تنها ۲.۳درصد از رشد نقدینگی هفت‌ماهه را بدون تاثیرات تورمی می‌دانند که این خود اعترافی به تورم‌زا بودن بقیه این حجم کلان از پول انتشار یافته است:

«بر اساس آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۰ معادل ۴۲۲۷۴.۸ هزار میلیارد ریال بوده و نسبت به پایان سال۱۳۹۹ معادل ۲۱.۶ درصد رشد یافته است. البته بانک مرکزی توضیح داده است که ۲.۳ واحد درصد از رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیرو‌های مسلح در بانک سپه) بوده است که این امر صرفاً ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و واجد آثار پولی و تورمی به‌لحاظ افزایش نقدینگی نمی‌باشد» (خبرگزاری صدا وسیما-۱۰ آذر۱۴۰۰).

 

این تورم زایی ناگزیر در نتیجه افزایش پول بی‌پشتوانه، چنان در چشم‌انداز است که به هراس و وحشت کارگزاران رژیم و از جمله عناصر مجلس آخوندی هم دامن زده است. به‌عنوان نمونه:

«اگر دولت برای جبران این کسری، به سمت چاپ پول بدون پشتوانه برود، باید منتظر افزایش لجام‌گسیخته تورم و اختلال بیش‌از‌پیش در رشد اقتصادی و توسعه صنایع باشیم» (خبرآنلاین-۱۸دی).

واقعیت این است که رژیم آخوندی از نظر انتشار پول بی‌پشتوانه با هیچ کشور دیگری در جهان قابل مقایسه نیست و از این نظر هم رتبه اول بین‌المللی دارد که بی‌توجه به پشتوانه مادی یا اقتصادی لازم برای تزریق پول بیشتر به چرخه و ساز و کارهای اقتصادی، رسماً پول بی‌پشتوانه جعل می‌کند!

 

به این ترتیب، روزانه هزاران خانواده از هم‌میهنان ما به زیر خط فقر سرازیر می‌شوند و به خاک سیاه می‌نشینند و در واقعیت امر به لشگر بیکاران و گرسنگان بی‌خانمان می‌پیوندند. لشگری از میلیونها انسان شریف و دردمند که دشمن بالقوه رژیمی هستند که ثروت افسانه‌ای سردمدار اول آن و کلان جیره‌خواران بیت او هر روز نجومی‌تر می‌شود.

چنین است که رژیم فرو رفته در بحرانهای بی‌برون‌رفت اقتصادی ـ اجتماعی ـ سیاسی، اگر چه ناگزیر از انتشار کلان‌پول بی‌پشتوانه است، اما با دست خود مسیر قیام خلق و سرنگونی خود را هر روز هموارتر می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cacc99bb-41c3-4202-abad-14972f59d68f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات