728 x 90

چرا رئیسی از رفتن به نیویورک می‌ترسد؟ - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۳۰شهریور، در صفحات اول، بحرانهای گوناگون رژیم را به نمایش گذاشته‌اند. در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی، شقه و شکاف در باند خامنه‌ای بر سر سیاست‌های هسته‌یی، و بالاخره جنگ گرگها بر سر خرید واکسن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

چرا رئیسی از رفتن به نیویورک می‌ترسد؟

در روزنامه‌های حکومتی فضاحت ترس رئیسی از رفتن به نیویورک در وحشت از اقدامات مقاومت ایران به‌خاطر جنایاتش در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، بار دیگر مطرح شده.

«رئیسی با بهره‌گیری از قاعده «هزینه- فایده» به نیویورک نرفت» عنوان مطلبی در ستاره صبح است که نوشته: «احتمال واکنش ایرانیان خارج از کشور به سفر رئیسی به نیویورک و برگزاری تجمعاتی در این زمینه وجود داشت. به همین دلیل این احتمال وجود داشت که گمانه‌زنی درباره موضوعاتی که درباره گذشته رئیسی مطرح بوده در سفر (او) به نیویورک افزایش پیدا کند و سبب فضاسازیهای رسانه‌ای و تبلیغاتی شود. به همین دلیل رئیسی... تصمیم گرفته که در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکند».

ستاره صبح در مطلب دیگری به‌نقل از تخت روانچی علت نرفتن رئیسی به نیویورک را کرونا اعلام کرده و در پاسخ این ادعا نوشته: «رئیسی به‌تازگی در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای در تاجیکستان حضور داشت وبا مقام‌های کشورهای مختلف دیدار و گفتگو کرد». این روزنامه در ادامه از قول نصرالله تاجیک سفیر پیشین رژیم در اردن سه سناریو را بررسی کرده و از جمله نوشته است: «این احتمال وجود دارد که برآیند تیم سیاسی و وزارت‌خارجه دولت این باشد که در صورتی که رئیسی قصد داشته باشد به آمریکا سفر کند به وی ویزا ندهند. این احتمالی است که می‌تواند به‌عنوان یکی از سناریوهای مطرح مورد نظر قرار بگیرد».

«چرا رئیسی به نیویورک نمی‌رود؟» عنوان مطلبی است در همدلی که با اشاره به‌عنوان جرایم رئیسی بازداشت او را محتمل دانسته و نوشته است: «با مطالعه کلی منابع حقوق بین‌الملل نیز این‌گونه استنباط می‌شود که آنها (رؤسای جمهور و سفیران) هم دارای مصونیت هستند، ولی این مصونیت تا زمانی وجود دارد که اعمال مجرمانه منتسب به آنها در چهارچوب انجام وظایفشان صورت گرفته باشد. در غیراین صورت، در ارتکاب جرایمی هم‌چون نسل‌کشی، جرایم جنگی و جرایم بر ضدبشریت آنها نیز به مانند سایر افراد فاقد مصونیت بوده و نمی‌توانند برای فرار از محاکمه و مجازات به مصونیت استناد کنند».

تعارض منافع نظام با ادعاها

«واکسیناسیون دانش‌آموزان و چند نگرانی» عنوان مطلبی است در همدلی که با اشاره به تصمیم بی‌دنده و ترمز نظام برای تزریق واکسنی که هیچ مرجع ذیصلاح جهانی آنرا تأیید نکرده نوشته است: «جامعه پزشکان و فعالان حوزه سلامت نسبت به انجام واکسیناسیون کودکان و نوجوانان با واکسن سینوفارم و دیگر واکسنهای ادعایی، نگرانی شدید خود را ابراز کرده و خواهان انتشار مطالعات سینوفارم روی کودکان و نوجوانان شدند». این مقاله به مخالفت خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم اشاره کرده و موارد ضدونقیض‌گویی مقامات حکومتی را برجسته کرده.

«زمانی برای رسوایی آژانس» عنوان مقاله‌ای است در وطن امروز از باندهای دلواپس نظام، که برای اولین بار به سیاست‌های دولت رئیسی جلاد بر سر مذاکره با آژانس حمله کرده و ضمن اشاره به فروش تجهیزات اتمی زیردریایی توسط آمریکا و انگلستان به استرالیا نوشته: «انتظار می‌رود تیم ایرانی شرکت‌کننده در این کنفرانس در واکنش به این موضوع با به رخ کشیدن بی‌اعتباری آژانس، این مسأله را به برگ برنده (نظام) تبدیل کند اما متأسفانه این راهبرد فعلاً در دستور کار رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی قرار نگرفته و هیات ما با سکوت از کنار آن گذشت».

«مافیاهای تعارض منافع» عنوان سرمقاله روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی است که با اشاره به ادعاهای رئیسی جلاد در مورد مبارزه با فساد نوشته است: «مانع دیگری هم وجود دارد که هیچ مجالی برای موفقیت در پیشگیری و مبارزه با فساد باقی نمی‌گذارد. این مانع، کنسرسیوم مافیاهاست. مافیای واردات، مافیای خام فروشی، مافیای رانت، مافیای ثروت، مافیای توصیه متکی به قدرت، مافیای حاشیه امن و مافیای بالانشینی و اینها واقعیتهای تلخی هستند که هر چند ممکن است دولتمردان تصور کنند می‌توانند با آنها برخورد | و بر آنها غلبه کنند، ولی این یک سراب است و تجربه دولتهای گذشته نشان داده تحقق یافتنی نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a122fdb-b037-483a-ad26-324b6b3d89bc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات