728 x 90

پیگیری بمب اتمی در پوش یک فتوای پراگماتیستی

خامنه‌ای و بمب اتم
خامنه‌ای و بمب اتم

نقطه عزیمت و هدف غایی خامنه‌ای از کش‌دادن مذاکرات اتمی و سردواندن جامعهٔ جهانی، دستیابی به بمب اتمی است؛ زیرا آن را الزام بقای خود می‌داند.

مقاومت ایران با شناخت دقیق از ماهیت و عملکرد فاشیسم دینی سایه به‌سایه این پروژهٔ ضدایرانی را تعقیب کرده و یک لحظه از آن چشم برنداشته است. خامنه‌ای هنگامی که دید افشاگریهای مجاهدین، پرده از پروژهٔ مخفی تولید بمب اتمی او برداشته و چشم‌اندازی برای تولید زود هنگام بمب ندارد، شیادانه فتوا داد:

«ما اعتقاد به بمب اتم نداریم، به سلاح اتمی نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. بر طبق مبانی اعتقادی ما، مبانی دینی ما، به کار بردن این‌گونه وسائل کشتار جمعی اصلاً ممنوع است، حرام است؛ این، ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده؛ ما دنبال این نمی‌رویم» (خامنه‌ای. بهمن۸۸). .

 

قسم حرام بودن بمب اتمی و دم خروس نقض آن

یک دهه پس از این فتوا، آخوند علوی وزیر اطلاعات وقت، حرفی را پراند که در نوع خود عجیب به نظر می‌آمد:

«مقام معظم رهبری در فتوایشان فرمودند که تولید سلاح هسته‌یی حرام و خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود اما اگر گربه‌یی را گوشه‌یی گیر بیندازند ممکن است رفتارش با گربهٔ آزاد فرق کند؛ اگر ایران را به آن سمت هل دهند آن‌وقت تقصیر ایران نیست» (شبکهٔ دوم تلویزیون حکومتی. ۲۰بهمن۹۹)

رسانه‌های رنگارنگ و مهره‌های حکومتی جیغ‌کشان، او را به‌باد سرزنش گرفتند. به‌ظاهر این‌گونه می‌نمود که وزیر، گاف رسانه‌یی داده و حرفی را زده که نباید می‌زد اما گذر زمان نشان داد که او گوشه‌یی از مباحث درونی رژیم و «اسرار مگو» را بیرونی کرده بود. اظهارات او به‌طور مشخص از طرف خامنه‌ای هرگز تکذیب نشد.

از آن تاریخ به بعد اظهارات مختلفی از سوی رسانه‌ها و کارگزاران رژیم بیان شده که مضمون آنها مشابه حرف آخوند علوی است. از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم نیز گفت: «توانایی ساخت بمب اتمی را داریم ولی چنین برنامه‌ای در دستورکار نیست» (رجانیوز. ۱۱مرداد ۱۴۰۱).

امام جمعهٔ شیراز، رضوی اردکانی، در این زمینه روی دست دیگر سردمداران و بلندگوهای عمامه‌دار و بی‌عمامهٔ رژیم بلند شد. او در نماز جمعهٔ ۱۸شهریور شیراز گفت:

«این‌که مقام معظم رهبری فتوا داده ایران نزدیک سلاح اتمی نمی‌رود، این فقط برای این زمان است! والا یک موقع رهبری ممکن است صلاح بداند بگه نه در فقه ما داریم که اگر راه پیروزی به این باشه... اگر فتح منحصر به همین یک راه باشه، بله بله، سلاح اتمی موقعی ممنوع است که اونها هم دست(از اتمی بردارند) ولی اگر اونها بخواهند از سلاح اتمی استفاده کنند ما دست بسته می‌ایستیم؟ ممکن است دستور بدهند تا ۹۰درصد اورانیوم باید غنی بشه. رهبری هوشیار است که چه موقع چه فتوایی بدهد. فتاوی مراجع ما در عناوین ثانویه دائمی نیست. این فرق بین فتاوی اولیه و ثانویه هست در احکام ثانویه یک موقع ولی‌فقیه حکمی می‌دهد که ممکن است دهسال دیگه اون حکم را نقضش کند»... .

 

پراگماتیسم خمینی و خامنه‌ای

اظهارات آخوند رضوی اردکانی در مورد نقض فتوای ثانویه، یادآور حرفهای خمینی است. او هنگامی که می‌خواست برای زیرپا گذاشتن قول‌هایی که در زیر درخت سیب و در نوفل‌ لوشاتوی پاریس داده بود، یک مجوز شرعی بتراشد، با وقاحت تمام گفت:

«ممکن است من دیروز حرفی را زده‏‎ ‎‏باشم و امروز حرف دیگری را و فردا حرف دیگری را، این معنا ندارد که من بگویم چون‏‎ ‎‏دیروز حرفی زده‌ام باید روی همان حرف باقی بمانم» (صحیفهٔ خمینی. ج ۱۸. ص ۲۴۱).

صرف‌نظر از این‌که هدف این خط و نشان‌کشیدنها ممکن است برای امتیازگیری در مذاکرات شکست‌خوردهٔ رژیم و در تنگنا قرار دادن طرف‌های مقابل باشد اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد. فاشیسم دینی در وانفسای سرنگونی و در تنگنای بحرانهای مرگبار نیاز عاجل و ضروری به بمب اتمی و سلاحهای کشتار جمعی برای حفظ موجودیت خود دارد. تجربهٔ مبارزه با این رژیم نشان داده است که آخوندهای حرام لقمه و خمینی‌صفت و در رأس آنها شخص خامنه‌ای به هیچ پرنسیب و اصول شناخته شده برای حفظ هژمونی خود پایبند نیستند. نگاه آنها به حفظ قدرت، یک نگاه پراگماتیستی است. هر گاه لازم ببینند متناسب با آن فتوا می‌تراشند و بعد از مدتی همان را نیز زیرپا می‌گذارند.

 

ضرورت حسابرسی بین‌المللی از اتمی و تروریسم آخوندها

خانم مریم رجوی در پیام خود به کنفرانس «فراخوان به محاکمه سران رژیم آخوندی به جرم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و تروریسم، توقف مصونیت سران رژیم» در پاریس گفت:

«این رژیمی است که تا روز سرنگونی از سرکوب و تروریسم و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی دست بر نمی‌دارد.

برای سال‌های طولانی، دولتهای غرب می‌گفتند که به‌خاطر حمایت از میانه‌روها با رژیم مماشات می‌کنند. ما از روز اول گفتیم که میانه‌روی در استبداد دینی، یک دروغ بزرگ است. اما مماشات‌گران از این دروغ برای توجیه سیاست حمایت از یک فاشیسم دینی بهره می‌بردند».

 

بیشتر بخوانید

پیام به کنفرانس در پاریس با حضور شخصیتها و منتخبان فرانسوی

 

در عمل مشخص شد که این سیاست فقط به تمساح دهان‌گشاده و سیری‌ناپذیر ولایت فقیه خوراک رسانده است. اکنون زمان آن است که این سیاست کثیف با حسابرسی بین‌المللی از اتمی و تروریسم رژیم متوقف شود.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4af613c7-5661-45cf-aba3-78e1ce06f00b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات