728 x 90

پیگرد هواپیمای ماهان ایر سپاه پاسداران توسط نیروی هوایی آمریکا، واکنش‌های ترسان رژیم آخوندی

هواپیمای ماهان ایر سپاه پاسداران
هواپیمای ماهان ایر سپاه پاسداران

پیگرد هواپیمای ماهان‌ایر سپاه پاسداران توسط نیروی هوایی آمریکا در آسمان سوریه و فرود آمدن آن در بیروت در روز جمعه ۳مرداد در صدر خبرهای منطقه قرار گرفت.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: دو هواپیمای جنگنده اف ۱۵ آمریکا در آسمان حضور داشتند و یکی از آنها برای انجام شناسایی بصری هواپیمای ماهان‌ایر فرستاده شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳مرداد به‌نقل رسانه‌های سوریه گزارش داد: جتهای آمریکا یک هواپیمای مسافری ایران را در روی التنف در جنوب سوریه رهگیری کردند ناحیه التنف را آمریکا پروازممنوع اعلام کرده است.

سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز اعلام کرد: یک فروند اف ۱۵ ایالات متحده شامگاه پنجشنبه در یک مأموریت هوایی عادی در نزدیکی مقر گروه ضربت در پادگان التنف سوریه یک فروند هواپیمای مسافربری ماهان را از فاصله ایمن حدوفد ۱۰۰۰متری با آن هواپیما، مورد بازرسی بصری قرار داد... این بازرسی بصری با هدف اطمینان یافتن از ایمنی پرسنل ائتلاف در پادگان التنف انجام شد... . زمانی که خلبان اف ۱۵ هواپیمای مزبور را به‌عنوان یک هواپیمای ایر شناسایی کرد اف ۱۵ به‌صورت ایمن فاصله‌اش با آن هواپیما را افزایش داد. این ردگیری حرفه‌یی مطابق با استانداردهای بین‌المللی بود. (سایت سنتکام ۳مرداد۹۹)

شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر از آبان ۱۳۹۰ به‌خاطر ارائه حمایت مالی، مادی و فناوری به نیروی قدس سپاه پاسداران از سوی آمریکا تحریم شد. در اردیبهشت ماه امسال نیز یک شرکت چینی به‌خاطر تجارت با ماهان‌ایر تحریم شد. در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در این زمینه آمده است: ماهان ایر در حمایت از سلسله عملیات منطقه‌یی نیروی قدس سپاه پاسداران به انتقال نیروهای عملیاتی، جنگ‌افزارها، تجهیزات و وجوه مالی نیروی قدس پرداخته و برای حزب‌الله لبنان نیز جنگ‌افزار و پرسنل جابه‌جا کرده است.

از سوی دیگر، سپاه پاسداران در کانال تلگرامی خود اعلام کرد «هواپیمای ایرباس A۳۱۰ خطوط هوایی ماهان که در ساعات پایانی پنجشنبه دوم مرداد مورد تهدید جنگنده‌های آمریکا قرار گرفته بود، پس از تخلیه مسافرانش در فرودگاه بیروت، عازم ایران شد و در فرودگاه خمینی» ملعون «به زمین نشست».

سخنگوی وزارت‌خارجهٔ رژیم ساعاتی پس از این رویداد اعلام کرد: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به‌عمل خواهد آمد.

اما حسام‌الدین آشنا، مشاور آخوند روحانی دست به تهدید زد و در حساب توئیتری خود نوشت:
کسی که جان رهبرانش را دوست دارد با جان مسافران ما بازی نمی‌کند. (توئیتر حسام الدین آشنا ۳مرداد)

در همین حال، خبرگزاری رسمی حکومت آخوندی خبر داد که نمایندگی رژیم در سازمان ملل به‌زودی طی نامه‌یی به شورای امنیت و دبیرکل ملل متحد مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد.

وزیر راه و شهرسازی رژیم نیز اعلام کرد: به‌خاطر تعرض جنگنده‌های آمریکایی به ماهان‌ایر، مراتب اعتراض خود را به ایکائو، سازمان جهان هواپیمایی ارائه کرده است.

تلویزیون رژیم آخوندی درباره این واقعه گفت با مانور خطرناک دو جنگنده آمریکایی در کنار یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان در آسمان سوریه، خلبان این پرواز برای پرهیز از برخورد به‌سرعت ارتفاع کم کرده و تعدادی از مسافران زخمی شده‌اند.

به‌دنبال انتشار این خبرها، گزارشهایی مبنی بر این‌که پاسدار قاآنی، سرکرده نیروی تروریستی قدس در این هواپیما حضور داشته منتشر شد. از جمله سایت حکومتی قطره ۳مرداد نوشت: برخی منابع اعلام کرده بودند که قاآنی، فرمانده سپاه قدس، یکی از سرنشینان این هواپیما بود.

اما سپاه پاسداران به تکذیب این موضوع پرداخت و اعلام کرد: هیچ شخصیت سیاسی یا نظامی در هواپیمای ماهان که مورد تهدید جنگنده‌ها قرار گرفت، حضور نداشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b6e2f1b-9a56-432e-b164-a8f4138456d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات