728 x 90

پیک پنجم تمام نشده پیک ششم با لا آمد - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی آخرین روز مردادماه، بیشترین مطالب در مورد تحولات افغانستان و ابراز نگرانی از خطراتی است که این تحول برای نظام آخوندی دارد. جالب این‌که تحولات افغانستان هم باعث تشدید شکاف درونی رژیم شده و باندهای متخاصم در مورد این‌که در قبال این تحولات چه موضعی باید بگیرند به همدیگر پریده‌اند. در کنار تحولات افغانستان تیترهای گسترش تلفات کرونا بیشترین حجم مطالب را به خود اختصاص داده‌اند. و سومین موضوع هم رئیسی و معرفی کابینه‌اش هست که در روزنامه‌های حکومتی تبدیل به دعوای سهم‌خواهی شده است. و بالاخره بحرانهای اقتصادی اجتماعی را داریم که مثل ترجیع بند در همه روزها تکرار می‌شوند. امروز تیتر یک اقتصادی به صعود دلار به بالای ۲۷هزار‌و‌پانصد تومن و گرانی اجاره مسکن اختصاص داره. «گرانی سیمان عامل بیکاری کارگران» تیتر مشترک دیگری است که در خیلی از روزنامه‌ها به کار رفته.

پیک پنجم تمام نشده پیک ششم با لا آمد

«لزوم انتشار جزئیات قراردادهای خرید واکسن» عنوان مطلب آرمان است که در آن اعتراف کرده: «یکی از علل شکست واکسیناسیون این بوده که واکسیناسیون به نوعی، رانتی شده» بعد هم گفته «در شرایطی که حتی برخی قبایل در مالزی بیش از ۸۰درصد واکسیناسیون انجام داده‌اند اکنون ۲۰روز است سن واکسن در ایران تغییر نکرده است». در ادامه مقاله به کیفیت نازل واکسن رژیم ساخته برکت اشاره کرده و گوشزد کرده که قبلاً معاون پژوهش وزارت بهداشت هم به نمکی نوشته که این واکسن مطالعاتش تمام نشده برایش مجوز اضطراری صادر کرده‌اند.

«مهار کرونا، نخستین اولویت سیاست خارجی» عنوان مطلب اعتماد است به قلم یک کادر پیشین وزارت‌خارجه رژیم از باند مغلوب که به نظام هشدار داده «این تعداد فوتی به‌خاطر این بیماری غیرقابل قبول است... ادامه این وضع و نبود نوری در انتهای این تونل سیاه، فشار سهمگینی نیز بر اقتصاد کشور است که اثرات سوء آن کمتر از اثرات تحریم نیست».

جالب است که روزنامه‌های باند خامنه‌ای که تاکنون مردم را به‌خاطر نقض پروتکلها مقصر شیوع کرونا معرفی می‌کردند این بار در وحشت از فضای انفجاری جامعه، نوک قلم را به سمت نکرده‌های خود مقامات حکومتی چرخانده‌اند. «بی توجهی به موازین بهداشتی، لجبازی با خود یا دیگران؟» عنوان مطلب رسالت است که نوشته «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حاصل نارساییهای اجتماعی ناشی از مدیریت نادرست جامعه است. بخشی از این لجباری ارتباطی با خود خواهی فردی ندارد زیرا حاصل مقابله مداوم با مدیریت جامعه است».

انزوا، بن‌بست و بحران

«منتظر نباشید معجزه‌ای رخ نمی‌دهد!» این عنوان مطلب روزنامه آرمان است در مورد اجلاس سران منطقه، که دولت عراق رژیم را هم دعوت کرده، این مقاله فضای انزوای منطقه‌یی رژیم و بن‌بستش در مراوده با سایر کشورها را منتقل می‌کنه. مشابه همین فضا را مطلب روزنامه کیهان منتقل می‌کنه که به‌نقل رئیس سازمان توسعه تجارت رژیم نوشته است سهم نظام از بازار سوریه فقط ۳درصد است. اما «کشورهای ترکیه با ۳۸درصد، چین ۲۰درصد، مصر هفت درصد، روسیه چهار درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از سه درصد در رتبه اول تا ششم کشورهای صادر کننده به سوریه قرار دارند».

«دولت و ضرورت باز توزیع ثروت» هم عنوان مطلبی در وطن امروز است که به نقش چپاولگرانه نظامهای مالیاتی، یارانه و بانک در نظام پرداخته و نوشته است: این نظام ها «به‌دلیل سیاست‌گذاری اشتباه تبدیل به عکس خود شده‌اند و نه تنها در باز توزیع ثروت تاثیرگذار نبوده‌اند، بلکه باعث تشدید اختلاف طبقاتی نیز شده‌اند. ضمن این‌که در یک دهه اخیر به‌دلیل تورم فزاینده ناشی از خلق نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی نسبت به دلار، این اختلاف هر روز تشدید هم شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/01450da6-c053-4a54-bae2-8f2a2d556c5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات