728 x 90

«پیچ تند و خطرناک» و احتمال سقوط به ته دره!

تصویری از سقوط به دره...
تصویری از سقوط به دره...

در حالی که مذاکرات اتمی رژیم در وین به ساعت تعیین‌کننده نزدیک می‌شود، زمان برای فاشیسم دینی در حال اتمام است. برخلاف در باغ سبز نشان دادنهای قبلی در مورد موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، اکنون رسانه‌های حکومتی در فضای یأس و تردید به‌سر می‌برند. برآنند که مذاکره به «پیچ آخر»، «پیچ تند و خطرناک و پر دست‌انداز»! رسیده است. پیچی که احتمال سقوط به ته دره را بیشتر کرده است.

اکنون حتی صحبت از شکست احتمالی مذاکره در میان است. علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی رژیم در این زمینه می‌گوید:

«از سه‌شنبه بعدازظهر وضعیت مذاکرات قدری تغییر پیدا کرد. علت این تغییر هم شاید تا حدی به اظهارنظر و مواضع ما درباره روسیه باشد. یعنی حمله روسیه به اوکراین تا حد زیادی بر فضای مذاکرات تأثیر گذاشت و به همین دلیل آقای اولیانوف از مسیر مذاکرات خارج شده است. از طرف دیگر غربی‌ها به‌خاطر مواضع و اظهارنظرهای مقامات ارشد ما در حمایت از روسیه گفته‌اند که تا آخر هفته اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، ممکن است میز مذاکره را ترک کنند» (جهان صنعت. ۱۲اسفند ۱۴۰۰).

 

هم‌چنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح نقض پادمانها از طرف رژیم خواستار بازرسی سایت‌های اعلام نشده از طرف بازرسان آژانس شده است.

بدیهی است که اگر آژانس در مورد بازرسی‌ها گزارش مثبتی ارائه نکند، روال مذاکره تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

برآیند این وضعیت بحرانی، فاشیسم دینی را در امپاس عجیبی قرار داده است. اگر تهدید طرف‌های اروپایی و آمریکایی را مبنی بر خروج از روند مذاکرات بر این وضعیت بیفزاییم، تصویر روشن‌تری از درماندگی و فلاکت خامنه‌ای را درخواهیم یافت.

علی بیگدلی هم‌چنین اقرار می‌کند که تلاش‌های رژیم برای برداشته‌شدن همهٔ تحریم‌ها به شکست انجامیده است.

«آمریکایی‌ها چهار حوزه تحریمی برجامی، حقوق بشری، موشکی و مسائل منطقه‌یی را از هم منفک کرده و در حال حاضر آمادگی برداشت تحریم‌های ذیل برجام را دارند منتها در سه حوزه دیگر، پیشنهاد می‌کنند که مذاکرات بعد از برجام ادامه یابد اما ایران نمی‌خواهد تن به این کار بدهد. از آنجایی هم که به هیچ‌وجه امکان ندارد آمریکایی‌ها از تحریم‌های غیربرجامی گذشت کنند، گره این کار از جهات مختلف بیشتر شده و کار را مشکل کرده است» (همان منبع).

 

ابراز یأس و تردید نسبت به برداشته‌نشدن تحریم‌های غیربرجامی، فقط خاص مهره‌ها و رسانه‌های وابسته به باند مغلوب نیست. روزنامهٔ جوان، ارگان سپاه پاسداران هم در موضعی مشابه‌نوشته است:

«قرائن و شواهد نشان می‌دهد، مافیای حاکم بر آمریکا به هیچ‌کدام از مطالبات قانونی ایران پاسخ مثبت نداده و کماکان با قلدری و خوی استکباری و مافیایی خود بر طبل لجاجت کوبیده و به هیچ‌وجه حاضر به انعطاف پذیری و دادن کم‌ترین امتیاز به ایران نیست».

این روزنامه از «خسارت محض» و «برجام‌های زنجیره‌یی تا محو کامل قدرت» رژیم سخن به میان آورده که تأییدی بر برجام‌های موشکی، منطقه‌یی و حقوق‌بشر است.

با توجه به این داده‌ها، می‌توان گفت که فاشیسم دینی در ابتدای جنگ اوکراین تصور می‌کرد می‌تواند با حمایت از روسیه، یک برگ تهاجمی در مذاکرات اتمی داشته باشد و شرایط را مقداری به نفع خود تغییر دهد، اکنون نگران بازی طرف روسی از کارت رژیم در این مذاکره برای برقراری موازنه با غرب است.

 

در شرایط فعالی، رژیم بر سر دوراهی مرگبار قرار دارد.

یا به‌وضعیت کنونی تن دهد و زیر ضرب تهدید طرف مقابل برای ترک مذاکره، «تصمیم‌های سخت» بگیرد یا صحنهٔ مذاکره را ترک نماید و تسلیم شکست شود.

سناریوی اخیر از طرف کارشناس رژیم (علی بیگدلی)، معادل کارشکنی در برابر آژانس انرژی اتمی است که راه به تشکیل شورای حکام و صدور قطعنامه در شورای امنیت ملل متحد و بازگشت هر شش قطعنامه تحریمی و... خواهد برد.

اگر هم به خواسته‌های طرف مقابل تن ندهد؛ در میانه سندان بحران عظیم اجتماعی و تهدید خیزشها و چکش فشارهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی له و لورده می‌شود.

بدیهی است که شتاب تحولات در این نقطه متوقف نشده و وضعیت از بد به بدتر و بدترین تغییر خواهد کرد. پارامترهای شکل‌دهنده به تعادل جدید، بیانگر آنند که بیش از پیش، زمان تنگ و به‌شدت به زیان فاشیسم دینی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d874de65-8308-40d6-8bf2-a304cac923f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات