728 x 90

رد پیشنهاد روسیه برای بازگشت آوارگان جنگی به مناطق تحت کنترل رژیم اسد

سوریه-  طرح بازسازی و بازگشت آوارگان
سوریه- طرح بازسازی و بازگشت آوارگان

انیس ون‌در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، ۱شهریور ۹۷گفت: «با توجه به رفتار بشار اسد با کسانی که تا کنون به سوریه بازگشته‌اند و نیز احتمال حمله به مواضع شورشیان در شمال این کشور، شرایط برای بازگشت آوارگان هنوز فراهم نیست».

روسیه بارها قدرتهای غربی مخالف رژیم اسد را به کمک برای بازسازی مناطق تحت کنترل اسد و بازگشت پناهجویان فراخوانده است.

 

با توجه به وضعیت فعلی، بازگشت آوارگان توهم است

سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه با ذکر برخی از موارد ناامنی در سوریه، بازداشت خودسرانه آوارگانی که از لبنان بازگشته‌اند و همچنین از غصب املاک آوارگان، امکان بازگشت آوارگان در شرایط کنونی را به‌عنوان یک توهم یاد کرد است.

یاد آوری می‌شود اصرار رژیم اسد برای حفظ حاکمیت بر سوریه، تا کنون حدود نیم میلیون کشته و ۵میلیون و ۶۰۰هزار آواره بر جای گذاشته است. ۶میلیون ۶۰۰هزار شهروند سوری نیز درون کشور مجبور به جابه‌جایی اجباری شده‌اند.

بیشتر آوارگان را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند و معلوم نیست که رژیم اسد به‌راحتی به آنها اجازه بازگشت بدهد. عمده مخالفان دولت سوریه اهل سنت هستند.

 

لزوم گذار قدرت سیاسی در سوریه زیر نظر ملل متحد

دولت فرانسه که حامی مخالفان رژیم بشار اسد است گفته است، تا زمانی که گذار قدرت سیاسی در سوریه زیر نظر سازمان ملل‌متحد صورت نگیرد از بازسازی مناطق زیر کنترل بشار اسد حمایت نخواهد کرد.

انیس ون‌در مول گفت: «امسال شاهد بزرگترین جابه‌جایی آوارگان از زمان آغاز جنگ [سوریه] بودیم و تمام جامعه جهانی نسبت به خطر بزرگ بحران انسانی و مهاجرتی در صورت حمله به استان ادلب هشدار داده بودند».

استان ادلب که به پناهگاهی برای آوارگان و شورشیان سایر استانها تبدیل شده است، هفته گذشته به دست ارتش رژیم اسد بمباران شد و احتمال می‌رود که این آغاز حمله همه‌جانبه رژیم اسد به این استان باشد.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/439ce267-576e-4cc2-bf8d-53fbebdc31e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات