728 x 90

پیروزی جنبش دادخواهی؛ شکست استراتژی گروگان‌گیری

شکست استراتژی گروگان‌گیری...
شکست استراتژی گروگان‌گیری...

گزارش وضعیت

روزهای پایانی دادگاه محاکمهٔ دژخیم حمید نوری در سوئد، چشم‌انداز صدور حکم محکومیت قاطع و سنگین را پیش پای وی و نظام آخوندی گذاشت. درخواست دادستان برای صدور حکم حبس ابد، این چشم‌انداز را در دسترس قرار داده است.

از حواشی چنین درخواست و چشم‌اندازی، بالا‌گرفتن سیاست کهنهٔ باج‌گیری از جانب رژیم ملایان با گروگان‌گیری جان و زندگی احمدرضا جلالی[دارای موقعیت دوتابعیتیِ ایرانی ـ سوئدی] است. بلافاصله پس از علنی شدن درخواست دادستان برای صدور حکم حبس ابد علیه حمید نوری، مقامات رسمی رژیم اعلام کردند که حکم اعدام احمدرضا جلالی به اتهام جاسوسی، صادر شده و به جریان افتاده است!

نفس گزارش و خبر، گویای رو کردن برگ شانتاژ کثیف و بزدلانه گروگا‌ن‌گیری از جانب رژیم ملایان با هدف عقب‌نشینی دادگاه و کشاندن پای دولت سوئد به جریان و نتیجهٔ این دادگاه است.

گزارشهای متعددی منتشر شد که رژیم آخوندها برای استفاده از همین تاکتیک کثیف و همین گروگان برای آزادی دیپلمات تروریست خود اسدالله اسدی و تأثیر گذاشتن روی احکام دادگاه آنتورپ در بلژیک نیز استفاده کرده است.

چراییِ این گروگان‌گیری در این پرونده‌های قضایی، مفهومی کاملاً سیاسی و استراتژیک دارد. به‌ویژه آن که با شکست توطئه رژیم در دادگاه سوئد که رژیم درطرح چند وجهی خود نقشه تبرئه نوری را در سر داشت و با محکومیت قاطع حمید نوری ـ که یک پادو ناصریان و رئیسی است ـ چشم‌انداز بسیار تیره‌یی برای خامنه‌ای و رئیسی و عاملان قتل‌عام تابستان ۶۷ هویدا خواهد شد. این چشم‌انداز از منظر جهانی می‌تواند معادلات موجود بین رژیم و اروپا و آمریکا را ــ که اساساً بر باج‌گیری از طرف رژیم و مماشات از جانب طرف حساب‌ها استوار است ــ برهم بزند. بنابراین محکومیت قاطع حمید نوری، برای سیاست خارجی نظام ملایان، مفهومی استراتژیک، تعیین‌کننده و درازمدت خواهد داشت.

 

سررسید یک آزمایش در مقابل «گروگان‌گیری»

پایان دادگاه سوئد و نتیجهٔ در چشم‌انداز آن را باید دو شکست برای نظام ملایان دانست. گذشته از قدرت بی‌نظیر و بی‌شکست جنبش دادخواهی در به شکست کشاندن توطئه و سناریوی چند وجهی رژیم برای ربودن و در گل فرو بردن این جنبش توسط مزدور نفوذی، نتایج مادی و عینیِ این جنبش داخلی و جهانی، یک آزمایش جدی پیش پای دادگاه سوئد و سیاست اروپایی در قبال باج‌خواهی و گروگان‌گیریِ مزمن و جنایت‌کارانهٔ ملایان گذاشته است. گروگان‌گیری، از مهم‌ترین ارکان هم‌ذات‌پندار نظام ولایت فقیه از خمینی تا خامنه‌ای بوده است و هست؛ اما تفاوت مهم این پرونده با نمونه‌های پیشین در سفارت‌گیریِ ۱۹۸۰ در تهران یا نمونه‌هایی مثل لبنان و فرانسه، در این وجه فراسیاسی است که اکنون عاملی حقوقی و قانونی در دادگاهی مستقل از حاکمیت سیاسی در جریان است. این آزمایش بزرگ، چگونگیِ تعیین‌تکلیف این پرونده در رودررویی با گروگان‌گیری به‌مثابه رکن هم‌ذات‌پندار نظام حاکم بر ایران است.

 

دست‌آوردهای داخلی و خارجیِ شکست قاطع گروگان‌گیری

خمینی، اولین پله تک‌پایه‌گی نظامش را با گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در روز ۱۳آبان ۱۳۵۸ تجربه کرد. پس از ۴۴۴روز، وقتی با قاطعیت کاندیدای وقت ریاست‌جمهوری آمریکا مواجه شد، با پذیرفتن نتایج خفت‌بار قرارداد آن، گروگانها را آزاد کرد. حاصل نقدش برای خمینی، کنار زدن رقیب با هدف تک‌پایه کردن نظام و نیز طبق اعتراف خودشان، از دور خارج کردن و حذف مجاهدین و نیروهای مترقی با طرح دجالانهٔ شعارهای میان‌تهیِ ضدامپریالیستی بود.

 

وارثان خمینی با گروگان‌گیریِ نان و معیشت و آزادی مردم ایران، همواره قصد به‌محاق بردن مطالبات مشروع آنها را داشته‌اند. سه قیام بزرگ طی یک دهه ـ به‌طور خاص قیام ۱۳۹۸ ـ و تحریم نمایش انتخابات ۱۴۰۰، مشت‌های قاطع مردم ایران به گروگان‌گیری آزادی و معیشت بوده است و ادامه دارد. به‌همین دلیل سیاست رژیم در جبهه داخلی شکست خورد و اکنون با جبهه‌یی به‌وسعت سراسر ایران روبه‌رو شده است که راه هر گونه مانور سیاسی و اقتصادی را بر رژیم بسته است.

 

رژیم ملایان پس از پایان جنگ ضدمیهنیِ هشت ساله، گروگا‌ن‌گیری اتباع خارجی و ترور مخالفان نظام در خارج کشور را با ریاست‌جمهوری رفسنجانی باب سیاست‌اش کرد. سرمایه و پشتوانه‌ٔ این گروگان‌گیری، فقط و فقط حراج سرمایه‌های کانی و نفت از جانب نظام آخوندی و مماشات با ملایان از جانب صاحبان قدرت در آمریکا و اروپا بوده است.

 

یک قلم قاطعیت دادگاههای مستقل در آمریکا و اروپا با خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت از لیست برچسب تروریستی، تمام بساط باج‌دهی و مماشات دوطرفه با ملایان را برهم زد و رژیم هیچ غلطی نتوانست بکند.

در بهار سال۲۰۱۸ شاهد خروج قاطع آمریکا از برجام بودیم. هم مقامات وقت آمریکا، هم رسانه‌های بین‌المللی و هم اعترافات کارگزاران سیاست خارجی رژیم گواهی دادند که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر تصمیم آمریکا، قیام دی ۹۶ مردم ایران با شعار محوری «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا ـ دیگه تمومه ماجرا» بوده است.

 

چشم‌انداز ایرانی و جهانیِ اصالت یک قاطعیت

اکنون که با این یادآوریها قدم به قدم به حواشی دادگاه سوئد نزدیک می‌شویم، همهٔ تجربه‌ها در هماوردی با استراتژی گروگان‌گیریِ نظام ملایان گواهی داده و می‌دهند که در صورت قطعیت حکم حقوقی و قانونی و نیز در صورت قاطعیت سیاسی در برخورد با رژیم آخوندی، تمامیت این رژیم جرأت دست از پا خطا کردن نخواهد داشت.

تردید نباید کرد که اگر دادگاه سوئد- هم چون دادگاههای بدوی و استیناف آنتورپ در محاکمه دیپلمات تروریست و سه مزدور نفوذی - به رژیم باج ندهد و حکم حقوقی و قانونیِ خود را با قاطعیت صادر کند و اگر دولت سوئد طبق قانون اساسی کشور، خود را مستقل از قضاییه اعلام نماید، رژیم آخوندی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. از قضا در صورت تعدی به جان و زندگی احمدرضا جلالی، مکافات «چوب و پیاز» را بسا سنگین‌تر باید بر خود بار کند.

چنین قاطعیتی، برگ تروریسم بین‌المللی و کلیت استراتژیِ گروگان‌گیریِ رژیم ملایان را خواهد سوزاند، سیاست جهانی با این رژیم را دگرگون خواهد نمود، پشتوانه‌یی برای مطالبات مشروع مردم ایران در برابر حاکمیت غاصب آخوندی خواهد شد و با وجود زمینهٔ خیزش و قیام و شورش سراسری، یاری‌رسان چشم‌انداز تغییر بزرگ در ایران می‌شود. این قاطعیت، آزمونی حقوقی و سیاسی را پیش پای اتحادیهٔ اروپا قرار داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23f37a2c-c622-4387-a1bb-74ce13ce32ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات