728 x 90

پیدا شدن اجساد ۱۷مهاجر افغان - جنایت سپاه پاسداران

فعالان مدنی و شهروندان شهر «هرات» در افغانستان در اعتراض به غرق شدن مهاجران افغانستان
فعالان مدنی و شهروندان شهر «هرات» در افغانستان در اعتراض به غرق شدن مهاجران افغانستان

عبدالغنی نوری، فرماندار گلران در ولایت هرات، روز پنجشنبه ۱۸اردیبهشت از پیدا شدن ۱۷جسد دیگر از مهاجران افغانی که توسط پاسداران مرزی رژیم در رودخانه غرق شده‌اند خبر داد.

این مقام افغان گفته است جسد ۱۲تن دیگر از مهاجران افغان که مأموران مرزبانی رژیم ایران آنها را به رودخانه انداخته بودند، پیدا شده و از این رو تعداد اجساد به ۱۷تن رسیده است. این مهاجران را در منطقه دهانه ذوالفقار، واقع در ایران، به رودخانه پرت کرده‌اند.

فرماندار گلران هرات:کارگران افغان توسط پاسداران ایرانی شکنجه و سپس به رودخانه انداخته شدند

عبدالغنی نوری، فرماندار گلران ولایت هرات افغانستان دوشنبه ۱۵اردیبهشت اعلام کرد: «کارگران افغان توسط پاسداران ایرانی با «بیل و انبر» شکنجه شده بودند و با تهدید اسلحه آنها را به رودخانه انداختند».

وی که با رادیو «سلام وطندار» مصاحبه می‌کرد اضافه کرد: «از ۵۰کارگر افغان که به رودخانه انداخته شدند ۳۰نفر آن جان سالم به در بردند، اما ۲۰نفر دیگر جان باختند که اجساد ۱۲نفر آن پیدا شده و سایرین ناپدیداند.

این مهاجران افغان از «دهانه ذوالفقار» ولسؤالی گلران وارد خاک ایران شدند، اما نیروهای مرزی ایران با «بیل و انبر» به جان آنان افتاده و با استفاده از اسلحه آنان را در رودخانه هریرود غرق کردند که مردم منطقه تا بخش‌هایی از ولایت نیمروز دریا را بررسی کردند، اما هیچ اثری از اجساد باقی مانده پیدا نکردند.

رسانه‌های افغان - انتشار غرق شدن حدود ۵۰مهاجر که به سمت ایران می‌رفتند

رسانه‌های افغان در روزهای گذشته اخباری مبنی بر این‌که که حدود ۵۰مهاجر که به سمت ایران می‌رفتند، توسط گارد مرزی رژیم ایران دستگیر و شکنجه شده و سپس به رودخانه که بین دو کشور جریان دارد، انداخته شدند را منتشر کردند.

این گزارشات که بر اساس مستندات مصاحبه با بازماندگان و فیلمهایی از کشته‌شدگان بود بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داشت.

این گزارشات شامل کلیپ‌های تلفن موبایل است که دهها جسد را نشان می‌دهد که در رودخانه غرق شده‌اند.

عبدالواحد، ۲۰ساله، که یکی از بازماندگان است در یک مصاحبهٔ تلفنی گفت: آنها به زدن ما با لوله ادامه دادند و گفتند به کشور ما برنگردید و ما را به داخل رودخانه هل دادند...

فرد دیگری که مورد مصاحبه قرار گرفته می‌گوید: «مرزبانان آنها را که ۵۷نفر بودند مجبور به کار اجباری کرده و بعد سوار مینی‌بوس کرده و از مرز رد کردند. سربازان آنان را کنار رودخانه مرزی هریرود آورده و آنان را مجبور کردند که از رودخانه بگذرند که آبش عمیق بود. از ۵۷نفر "‌‌۲۳ نفر در آب غرق شده و جان دادند" و بقیه نیز به‌نحوی خودشان را از رودخانه کشیدند».

این در حالی بود که مسئولان بیمارستانی در هرات روزهای اول گفتند پلیس اجساد پنج نفر را که پس از غرق شدن جان باخته بودند، به یک مرکز درمانی منتقل کرده است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه افغانستان - قتل دهها مهاجر افغان به‌دست پاسداران

گران هیواد، سخنگوی وزارت‌خارجه افغانستان روز شنبه ۱۳اردیبهشت؛ به‌دنبال گزارشات رسانه‌های خبری این کشور مبنی بر قتل دهها مهاجر افغان به‌دست پاسداران اعلام کرد: «محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه با دریافت گزارشهایی مبنی بر کشته شدن مسافران افغان در امتداد مرز با کشور ایران خواستار تحقیق همه‌جانبه در این زمینه شده است».

وی افزود: «آقای اتمر هیأتی را به رهبری معین سیاسی وزارت‌خارجه موظف نموده است تا این حادثه را به شکل همه‌جانبه تحقیق و بررسی نماید، تا در پرتو حقایق موجود تصمیمات لازم اتخاذ گردد».

رویترز: دست کم ۷۰ افغانی توسط مرزبانان ایران به رودخانه هریرود انداخته شدند

به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر کشته شدن شماری از اتباع افغانستان توسط پاسداران مرزی حکومت آخوندی، خبرگزاری رویترز نوشت: در گزارشی تحقیقاتی، افغانستان می‌گوید مرزبانان ایران مهاجرین را به‌زور به رودخانه انداختند و بسیاری غرق شدند.

رویترز ۱۴ اردیبهشت نوشت: روز یکشنبه مقامات افغانستان تجسس برای یافتن اجساد مهاجرین این کشور را در رودخانه‌ای واقع در استانهای غربی آغاز کردند، آن هم پس از گزارشاتی مبنی بر شکنجه شدن و پرتاب آنها به رودخانه توسط نگهبانان مرزی ایران، به قصد ممانعت از ورودشان به خاک ایران.

وزارت‌خارجهٔ افغانستان در بیانیه‌یی که روز شنبه صادر شد گفت: تحقیق حول این موضوع آغاز شده است و یک مقام ارشد کاخ ریاست‌جمهوری در کابل گفت برآوردهای اولیه بر این دلالت می‌کنند که دست کم ۷۰ افغانی که قصد ورود به خاک ایران از طریق مرز استان هرات را داشتند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به رودخانه هریرود پرتاب شده‌اند.

...نورمحمد، ۵۷ساله، یکی از کسانی که از این واقع جان سالم بدر برده است به رویترز گفت: «بعد از این‌که سربازان ایرانی ما را شکنجه کردند همه‌مان را به داخل رودخانه پرتاب کردند».

شیرآقا که او نیز از بازماندگان این واقعه خشونت‌بار است گفت: «دست کم ۲۳تن از ۵۷نفر [شهروند افغانی] که توسط سربازان ایرانی به داخل رودخانه پرتاب شدند، جان خود را از دست دادند».

او به رویترز گفت: «سربازان ایرانی گفتند اگر خود را به داخل رودخانه نیندازیم ما را به گلوله خواهند بست».

...سید وحید قاتالی، فرماندار هرات در توئیت خود خطاب به مقامات ایرانی گفت: «مردم ما فقط چند اسم نیستند که شما آنها را به رودخانه بیندازید. یک روز حسابمان را تسویه خواهیم کرد»

نیویورک تایمز - خبرها حاکی از کشته شدن نیمی از پناهجویان افغان هستند

نیویورک تایمز ۱۳اردیبهشت به‌نقل از منابع افغانستان نوشت: حدود ۵۰ مهاجر که به‌صورت قاچاق به ایران برده می‌شدند پس از دستگیری، توسط مأموران مرزی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به رودخانه انداخته شدند. کلیپهای انتشار یافته دهها جسد را نشان می‌دهند. خبرها حاکی از کشته شدن نیمی از پناهجویان افغان هستند.

نیویورک تایمز نوشت: یکی از بازماندگان است در یک مصاحبهٔ تلفنی گفت،“آنها با باتون ما را کتک زدند و تهدید کردند“به کشور ما برنگردید”و بعد ما را به داخل رودخانه هل دادند”.

تلویزیون طلوع افغانستان نیز گزارشی از این جنایت پاسداران خامنه‌ای همراه با تصویر قربانیان منتشر کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a053bebc-146f-4cfc-ae22-b15475d17249"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات