728 x 90

پیامد انفجار نفت کش‌ها در فجیره و نقش رژیم

انفجار در نفت کش ها
انفجار در نفت کش ها

در حالی که حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس گسترده‌تر می‌شود، حکومت آخوندی که در گرداب برجام در مقابله با جامعه جهانی به‌دنبال مفری برای برون‌رفت خود می‌باشد، خود را دیوانه‌وار به در و دیوار می‌زند.

نظام آخوندی این بار با اعلام پیشاپیش انفجار کشتیهای نفتکش در بندر فجیره در امارات، پیش از انجام آنها، از هول هلیم در دیگ افتاد و دم خروس تروریسم را از زیر عبایش بیرون داد و واکنش‌های جهانی را هم علیه خود برانگیخت. این واکنش‌ها به‌رغم موضع‌گیری سخنگوی وزارت‌خارجهٔ آن هر دم شدیدتر شده و بر نقش آن بیشتر تأکید می‌کنند.

حاکمیت آخوندی طبق معمول تلاش کرد با باجخواهی از طریق اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه، برای خود راه گریزی باز کند.

 

خام‌خیالی کیهان خامنه‌ای

کیهان خامنه‌ای ۲۳اردیبهشت ۹۸خیلی صریح این روش باجخواهی از طریق تروریسم را تئوریزه کرده و می‌نویسد: «در ضربه اقتصادی به دشمن، دست ما باز است؛ وابستگان و به تعبیری انبارداران نفت آمریکا در منطقه شامل عربستان و امارات به‌شدت وابسته به دو چیز هستند یکی نفت و دیگری برج‌های به ظاهر با عظمت شیشه‌ای که به‌خصوص در اطراف سواحل خلیج‌فارس و دریای سرخ ساخته شده‌اند. ما حتماً باید به ظرفیت صادرات نفت این دو کشور که شریان حیات آنان است، ضربه اساسی بزنیم و این کار را می‌توانیم در اقیانوس هند و دریای سرخ انجام دهیم. این چیزی نیست که به جنگ منتهی شود، چنین اقدامی به‌طور قطع سران سعودی و امارات را به سمت صلح با ایران سوق می‌دهد».

 

هلهله شادی رسانه‌های نظام

رسانه‌های حکومتی هم در قبال این واقعه هلهله شادی سر دادند:

کیهان:‌انفجارهای فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند

جوان: نفتکشهای امارات در آتش و دود

خراسان: عروس پایانه‌های نفتی امارات در آتش

یک سایت حکومتی هم انفجار نفت کش‌ها را مرتبط با بحران منطقه توصیف کرد و نوشت: «در حالی که این روزها خلیج‌فارس و دریای عمان به موضوع اصلی اختلافات میان ایران، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل شده، امارات دچار حادثه‌ای بزرگ شد که از روزهای سخت این منطقه حکایت دارد».(سایت شبستان ۲۳اردیبهشت ۹۸)

فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع هم به‌صورت تلویحی قدرت‌نمایی کرده و در حساب توئیتری خود نوشت: «‌انفجارهای فجیره نشان داد، امنیت جنوب خلیج‌فارس شیشه‌ای است».(سایت مشرق ۲۳اردیبهشت ۹۸)

 

ارزیابی اولیه آمریکا

در ارزیابی اولیه آمریکا بر نقش رژیم در این حادثه انگشت گذاشت و در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۳اردیبهشت ۹۸از قول یک مقام آمریکایی می‌نویسد: «ارزیابی اولیه یک تیم نظامی آمریکایی این است که ایرانیها و یا نیروهای مزدور مورد حمایت ایران از مواد منفجره برای ایجاد سوراخهای بزرگ در چهار کشتی لنگر گرفته در ساحل امارات متحده استفاده کرده‌اند».

آدام ارلی سخنگوی سابق وزارت‌خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز۲۲اردیبهشت ۹۸بر نقش دخالت نظام آخوندی در این حادثه تأکید کرد: « تمامی شواهد در حمله به کشتیها در دریای عمان حکایت از نقش رژیم ایران دارد. این تهاجم یک آزمایش برای ماست که ممکن است چنان‌چه بآن پاسخ بدهیم با موفقیت همراه باشد و یا نباشد بهرحال وقتی پاسخ بدهیم آزمایش را پشت سرگذاشته‌ایم اما چنان‌چه پاسخ ندهیم ما پایین رفته‌ایم و رژیم ایران هم می‌فهمد که چگونه بایستی تنظیم کند که خلاصه عقب‌نشینی کند و یا نکند».

 

بن‌بست نظام

تشبث تروریستی نظام ولایت فقیه در حمله به نفتکش‌ها در سواحل امارات ناشی از بن‌بستی است که در مقابل فشارهای سیاسی، اقتصادی آمریکا و اخیرا هم در مقابل فشار نظامی آن کشور در آن قرار دارد.

با این اقدام تروریستی هم زمینه اقدامات قاطع‌تر آمریکا را فراهم کرده است و در آینده نیز به‌لحاظ سیاسی جامعه جهانی را در برابر خود قرار خواهد داد.

در جریان خروج از برجام و متعاقب آن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و فشار نظامی اخیر این کشور، حاکمیت آخوندی چشم به حمایت کشورهای اروپایی به‌خصوص سه کشور طرف حساب در برجام(آمریکا، انگلستان و فرانسه) دوخته بود، اما اقدام تروریستی اخیر در نفتکش‌ها قطعاً رابطه آن با اروپا را هم با مشکل بیشتر مواجه خواهد کرد.

 

هایکو ماس: ما با آمریکا هدف مشترکی داریم

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در زمینه برنامه اتمی و سیاست منطقه‌یی حکومت آخوندی گفت اتحادیه اروپا و آمریکا با هدف مشترکی دارند.

وزیر خارجه آلمان پس از ملاقات با وزیر خارجه آمریکا روز ۲۳اردیبهشت ۹۸در توئیترنوشت: « ما در حاشیه اجلاس شورای وزیران (وزیران کشورهای اروپایی» نشست مشترکی با فدریکا موگرینی و همکاران فرانسوی و انگلیسی داشتیم. ما از ایران انتظار داریم که به تعهداتش پایبند باشد.ما یک ملاقات دوجانبه با مایک پمپئو هم داشتم. ما در رابطه با توافقنامه هسته‌یی رویکردهای متفاوتی داریم ولی یک هدف مشترکی داریم که ایران هیچ سلاح هسته‌یی نباید داشته باشد. در مورد نقش ایران در منطقه اختلافی وجود ندارد».

همچنین این اقدام تروریستی باعث می‌شود که گروه‌های تروریستی نیابتی آن در منطقه بیش‌از‌پیش زیر ضرب قرار بگیرند و استفاده رژیم از آنها در آینده بسیار مشکل خواهد شد.

این نیروها نیز که اهرم پیشبرد سیاست صدور تروریسم و ارتجاع و دخالت آن در امور کشورهای منطقه هستند بر اثر حملات احتمالی آمریکا با ریزش مواجه می‌شوند.

 

وحشت نماینده مجلس رژیم

در وحشت از پیامدهای حادثه انفجار کشتیها در سواحل فجیره مصطفی کواکبیان عضو مجلس ارتجاع در جلسه روز ۲۴اردیبیهشت ۹۸به مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی هشدار داد: « هر گونه تنش زدایی در روابط ایران و همسایگان خلیج‌فارس خواسته مسئولان نظام و خواسته ملت است. شک نکنید که عده‌یی می‌خواهند با ناامن نشان‌دادن خلیج‌فارس زمینه را برای دخالت نظامی قدرتهای مستکبر جهانی فراهم کنند».

او هلهله شادی رسانه‌های وابسته به باند خامنه‌ای را زیر ضرب گرفت و گفت:« جای بسی تأسف است که برخی رسانه‌های داخلی به جای همراهی با وزارت امور خارجه در ماجرای خرابکاریهای کشتی بندر فجیره، با ذوق‌زدگی آن را تیتر یک خود کردند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4a4ae79-25a3-40c8-a6bc-4fe825c99ee7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات