728 x 90

سی.ان.ان: پیام سختی که به‌تازگی بایدن برای رژیم ایران فرستاد

پنتاگون
پنتاگون

سی.ان.ان روز ۸ اسفند نوشت: روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور جو بایدن با حمله هوایی روز پنجشنبه کاری فراتر از ویران کردن چند تاسیسات شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران انجام داده است. بایدن برخلاف دو سلف خودش، خط قرمز جدیدی را در خاورمیانه ترسیم کرد و نشان داد که آماده دفاع از آن است...

سی.ان.ان افزود: هم‌چنین این حمله پیام سختی به رژیم ایران ارسال کرد: این‌که دیگر نمی‌تواند از شبه‌نظامیان در سوریه و عراق به‌عنوان نیروهای نیابتی برای حمله به منافع غرب، به‌ویژه آمریکا، در هر کجای منطقه استفاده کند. و این‌که بایدن آمادگی دارد هر گونه عبور این خط قرمز جدید را به‌سرعت و به‌سرعت تنبیه کند.

فیلیپ اسمیت، محقق مؤسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن، و یک متخصص در گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، از طریق ایمیل به من گفت: "این یک پیام مستقیم به رژیم ایران است که اقدامات گروه‌های پوششی آنها در عراق، که بعضاً توسط کتائب حزب‌الله انجام می‌شود، پاسخ دریافت خواهند کرد.". "این یک راه میانه برای برقراری ارتباط و تاثیر روی کسی است. هم‌چنین یک روش خوب برای آزمایش نحوه برخورد رژیم ایران با ایالات متحده در عراق است".

با این اقدام، بایدن از اسلافش، دونالد ترامپ و باراک اوباما، فاصله زیادی می‌گیرد. ترامپ در مورد قدرت نظامی آمریکا زیاد سر و صدا می‌کرد و از توافق بسته شده توسط دولت اوباما که مانع تلاش رژیم ایران برای تولید سلاحهای هسته‌یی می‌شد، دست‌کم تا حدی به‌دلیل عدم محدود کردن رژیم ایران در حمایت از شبه‌نظامیان شیعه، خارج شد.

اما وی هم‌چنین نیروهای آمریکایی را در منطقه به پایین‌ترین سطح از قبل از جنگ عراق کاهش داد. اوباما در سوریه خط قرمز علیه استفاده از سلاحهای شیمیایی اعلام کرد، سپس وقتی رژیم بشار اسد از آن عبور کرد نتوانست اقدامی انجام دهد.

بایدن با ضربه زدن به‌عملیات‌های شبه‌نظامیان در سوریه، به جای عراق که کاروانهای مهمات از آنجا وارد می‌شوند، نسبت به رژیم شکننده نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، که روز سه‌شنبه با او صحبت کرد، حساسیت نشان داد. کاخ‌سفید پس از آن در بیانیه‌یی گفت که هر دو توافق کردند "که مسئولان چنین حملاتی باید کاملاً مورد حسابرسی قرار گیرند"... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc70c7ba-339b-49eb-954f-8cc35dab895c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات