728 x 90

پولیتیکو: «هشدار دهنده و تکان‌دهنده»: قانون‌گذاران نسبت به توافق جدید هسته‌یی ایران بدبین هستند

مذاکرات وین
مذاکرات وین

مقامات ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه۲۰ بهمن به سناتورها هشدار دادند که رژیم ایران می‌تواند در عرض دو ماه مواد کافی برای یک بمب هسته‌یی تولید کند و این نگرانی قانون‌گذاران را در مورد بسته شدن سریع پنجره راه‌حل دیپلماتیک بیشتر کرد.

این ارزیابی که در یک جلسه توجیهی محرمانه ارائه شد و توسط یکی از سناتورها به‌عنوان «هشدار دهنده و تکان‌دهنده» توصیف شد، در زمانی واقع می‌شود که دیپلماتهای پرزیدنت جو بایدن در شتاب برای دستیابی به توافقی با تهران هستند که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌یی شود.

 

باب منندز، رئیس روابط خارجی سنا (دمکرات از نیوجرسی) پس از جلسه توجیهی گفت، «فکر نمی‌کنم اعضا دقیقاً بدانند ورود مجدد [به توافق] به چه معناست. توافق چیست؟ دقیقاً همان‌طور است که قبلاً بوده؟ آیا فرق دارد؟ اگر چنین است، چگونه؟ ما چه می‌دهیم؟ آنها باید وقتی دیدند که توافق خوبی وجود ندارد، خارج شوند. من نمی‌دانم زمان آن چقدر است، اما هر چه که باشد، پنجره به‌سرعت بسته می‌شود».

منندز که به‌شدت با توافق سال۲۰۱۵ مخالفت کرده بود، اما پس از پاره کردن آن توسط ترامپ به احیای آن امید بسته بود، در بازتابی از شک جمهوریخواهان در رابطه با توافق جدید، وقتی که در هفته گذشته از دولت بایدن خواست تا تحریم‌ها را علیه رژیم تهران، به‌شدت «اعمال کند»، نشان داد که کاسه صبرش دارد لبریز می‌شود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه فلوریدا در کمیته اطلاعات، در مصاحبه‌یی کوتاه گفت، «من فکر می‌کنم تنها معامله‌یی که ممکن است واقع شود یک معامله بد است. و چیزی که من از آن می‌ترسم این است که دولت بد طوری خواهان یک توافق است و این‌گونه آنها وارد یک توافق واقعاً خطرناک می‌شوند».

سناتور بن کاردین دموکرات که وی نیز با توافقنامه ۲۰۱۵ مخالف بود، گفت که در حالی که بایدن توسط ترامپ در شرایط سختی گیر افتاده، "یک توافق بد از عدم توافق بدتر است." وی افزود: «آنها گزینه‌های خوبی ندارند».

...

سناتور بن کاردین افزود: «بدیهی است که ایران بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. پیش‌بینی تصمیم‌گیری آن برای ما بسیار دشوار است».

...

متحدان بایدن در این تلاش، مانند سناتور کریس مورفی، دیدگاه دولت را منعکس کردند که تنها راه برای توقف برنامه هسته‌یی ایران در مسیر خود به شکلی، احیای مجدد توافق ۲۰۱۵ است. این توافق محدودیت‌هایی بر توانایی ایران برای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌یی آن ایجاد کرد، اگر چه منتقدان نگران بودند که این توافق بیش از حد به ایران برای پایبندی به این محدودیتها اعتماد کرده است.

سناتور کریس مورفی گفت: «ارزیابی این‌که برنامه هسته‌یی ایران در حال در چه مرحله‌ای است، کاملاً ترسناک است. و من نمی‌دانم چگونه کسی می‌تواند از این جلسه توجیهی خارج شود و پیش خودش فکر کند که ما فقط با ادامه این الگوی تشدیدکننده تحریم‌ها و خرابکاریها و ترور بهتر کار می‌کنیم».

وقتی از مورفی در مورد وضعیت مذاکرات وین پرسیده شد، وی گفت که توافق "در چشم‌انداز"است، اما"اختلافات قابل توجهی بین دو طرف" هم‌چنان باقی است.

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم تا شش ماه دیگر پشت میز بنشینیم».

...

سناتور جیم ریش، جمهوریخواه ارشد کمیته روابط خارجی از آیداهو، پس از جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: "از طرف دولت- در حالی که آنها هنوز با شامپاین و نوار و کاغذ رنگی جشن می‌گرفتند - به ما قول داده شد که قرار بود (توافق)"طولانی‌تر و قوی‌تر" شود. من فکر می‌کنم احتمالاً آنها اذعان می‌کنند که پیشنهادات از روی میز برداشته شده است.

در عین‌حال، جمهوری‌خواهان سنا متعهد شده‌اند که از هر گونه تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌یی با ایران بدون تأیید کنگره جلوگیری کنند. مشخص نیست که آیا قانون بازنگری توافق هسته‌یی ایران - قانون ۲۰۱۵ که به کنگره اجازه می‌داد در توافق اولیه نظر داشته باشد - می‌تواند در مورد توافق جدید بکار رود یا خیر (سایت پولیتیکو۲۰ بهمن).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2864f14-6de4-4fbc-bf6a-6f07970f706b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات