728 x 90

«پشت پردهٔ» یک معاملهٔ شرم‌آور

سخن روز
سخن روز

«آیا اولیویه واندکاستیل قربانی توافقی است که ممکن است با شکست مواجه شده باشد؟

در حالی که اولیویه واندکاستیل هم‌چنان در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد، اطلاعات جدیدی دربارهٔ این پرونده به‌ بیرون درز کرده است»(روزنامهٔ دی.اچ بلژیک).

اسناد به‌دست آمده «پشت پردهٔ ماجرای اسدی را فاش می‌کند؛ اولیویه واندکاستل به‌عنوان «اهرم معامله» استفاده شده است. [این سند] بر ایفای نقش اصلی توسط وزارت اطلاعات (رژیم) ایران صحه می‌گذارد و توضیح می‌دهد که چگونه بلژیک و (رژیم) ایران در مورد معاهدهٔ انتقال زندانیان خود قبل از به‌گروگان گرفته شدن اولیویه واندکاستیل در تهران مذاکره می‌کردند»(لالیبر بلژیک ـ ۱۸اردیبهشت).

راستی! ماجرا چیست؟

دیپلمات-تروریست بمب‌گذار حکومتی آخوندی اسدالله اسدی به‌جرم اقدام تروریستی با استفاده از بمب قوی‌الانفجار ساخته شده در وزارت اطلاعات رژیم در تهران که در بسته دیپلماتیک با هواپیمای مسافربری به اطریش آورده بود و می‌خواست در گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس در ۹تیر ۱۳۹۷ منفجر کند، پس از دستگیری و محاکمه در دادگاه بدوی و تجدیدنظر بلژیک، به ۲۰سال زندان محکوم شد. اسدی که می‌دانست با توجه به اسناد غیرقابل انکار در پرونده هیچ شانسی برای خلاصی ندارد، در هیچ‌یک از جلسات دو دادگاه حاضر نشد، در بازپرسی‌هایش آشکارا بلژیک را به تروریسم در خاک این کشور تهدید می‌کرد و پشتش به معاملات «پشت پرده» گرم بود. البته این پشتگرمی در دنیای مماشات و معاملات ننگین از کیسه مردم و مقاومت ایران، چندان هم واهی نبود چرا که بلافاصله پس از صدور حکم، رژیم بانکدار مرکزی تروریسم تلاش‌های آشکار و پنهانش را سرعت بخشید و در ۵اسفند ۱۴۰۰، یکی از اتباع بلژیک را در ایران گروگان گرفت تا اسدی را به حاکمیت آخوندی برگرداند.

پس از برملا شدن معاملهٔ دولت بلژیک با رژیم ایران کارزار جهانی مقاومت برای مقابله با زدوبند آغاز شد.

۲۸شهریور ۱۴۰۱ خانم مریم رجوی در پیامی به هموطنان و یاران مقاومت در بلژیک گفتند:

«نزدیک به ۳ماه است که شما بازگرداندن دیپلمات-تروریست بمب‌گذار به نزد سرکردگانش را متوقف کرده‌اید. شما راه را بر آخوندها بسته‌اید که می‌خواستند با این قانون، ستاد فرماندهی تروریسم خود را در قلب اروپا برپا کنند. شما با کارزار فشرده خود در ۱۶کشور جهان، کل سیاست مماشات غرب را به چالش کشیده‌اید.

خوشا مقاومت شما که مهم‌ترین نیروی آنتی‌تروریست در جهان امروز است.

می‌خواستند پنهانی و توطئه‌گرانه دیپلمات-تروریست رژیم را از زندان بلژیک به مقر جنایت و ترور در وزارت بدنام در تهران برگردانند، اما شما پرده‌ها را کنار زدید، تاریک‌خانه‌ها را واژگون کردید و دسیسه آنها را رسوا کردید...».

کارزار شبانه‌روزی مقاومت چشمان جهانیان را به‌روی زدوبند گشود و معامله را به‌عقب انداخت. در تجمع بزرگ ایرانیان در بروکسل هم‌زمان با جلسهٔ دادگاه بلژیک برای رسیدگی به شکایت مقاومت ایران تئو فرانکن نماینده پارلمان بلژیک گفت:

«شجاعت شما برای حضور در خیابان‌ها خیلی الهام‌بخش است چه در زیر باران و چه در زیر آفتاب ۴۰درجه، این شجاعت شما است و این وظیفه شما است که علیه این رژیم به اعتراض ادامه بدهید. شما چشمان ما را باز می‌کنید و این اقداماتی که انجام می‌دهید چشمان ما را به حقیقت باز می‌کند»(۲۸شهریور ۱۴۰۱).

نزدیک به ۸ماه پس از جلسهٔ دادگاه بلژیک، هم‌زمان با انتشار اسناد محرمانهٔ وزارت‌خارجهٔ رژیم، یک روزنامه بلژیکی نوشت: «بلژیک و رژیم ایران ابتدا بر سر تبادل زندانیان به توافق رسیدند و سپس چند ماه بعد اولیویه واندکاستیل به‌عنوان یک اهرم معامله دستگیر شد»(هت لانسه نیوز ـ ۱۸اردیببهشت ۱۴۰۲). این رسانهٔ بلژیکی در ادامه، ضمن تشریح سندها می‌نویسد: «این اسناد نشان می‌دهد که اولین پیش‌نویس توافقنامه بین رژیم ایران و بلژیک در تاریخ ۲۶آوریل ۲۰۲۱ (۶اردیبهشت ۱۴۰۰) در تهران نوشته شده است. اولین امضای نمایندگان هر دو وزارت‌خانه در ۳۱می‌ ۲۰۲۱ بوده است... نکته مهم و قابل توجه این است که امدادگر بلژیکی اولیویه واندکاستیل هنوز یک مرد آزاد در آن زمان بود. وی در ۲۴فوریه ۲۰۲۲ (۵اسفند ۱۴۰۰) در ایران بازداشت شد. او سپس در یک دادگاه ساختگی به ۴۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد».

پیش از این در تاریخ ۲۰دی ۱۴۰۱ شورای ملی مقاومت ایران طی اطلاعیه‌یی با اشاره به روش شناخته‌شدهٔ تروریسم حکومتی در ایران نوشت: «تهدید گروگان به شلاق‌زدن و ۴۰سال زندان، شانتاژ کثیف و ضدانسانی قضاییه ملایان» است.

در این میان یک سایت حکومتی ضمن تأیید اسناد افشا شده وزارت‌خارجه رژیم و گزارشات مربوط به اسدالله اسدی نوشت: «در این گزارش گفته شده موضوع اسدالله اسدی در حیطه وظایف و مسئولیت‌های وزارت اطلاعات است و تمامی تحرکات و فعالیت‌های مربوطه پس از دستگیری اسدی از سوی وزارت اطلاعات مدیریت و هدایت شده است...»(رویداد ۲۴ ـ ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۲).

بله! در بند و بست و معاملهٔ شرم‌آور، قرار بود دیپلمات-تروریست بمب‌گذار، ظرف ۴۸ساعت به نزد سرکردگان تروریسم رژیم آخوندی در اطلاعات و سپاه جنایتکار برگردد، اما صدای بلند مقاومتی که ۴دهه در برابر سرکوب و تروریسم این رژیم ایستاده در یک کارزار جهانی با تلاش شبانه‌روزی و تظاهرات هموطنان و هواداران مجاهدین صحنه را تغییر داد.

در این‌باره، یک نماینده پارلمان بلژیک در بحبوحه آن کارزار جهانی خطاب به هموطنان آزاده در تظاهراتشان در مقابل پارلمان و نخست‌وزیری بلژیک گفت: «شما با بلند کردن صدایتان صحنه را تغییر می‌دهید، زیرا شما یک خلق هستید. حمایت شما از ما در این کارزار اهرم اصلی است»(کوئن متسو ـ ۲۸تیر ۱۴۰۱).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3bc166a-2c8a-4052-9c2a-ad2395f2d19e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات