728 x 90

پشت خاموشی‌های برق چه خوابیده است؟

شعار مرگ بر خامنه‌ای در قطعی برق تهران
شعار مرگ بر خامنه‌ای در قطعی برق تهران

آخوند حسن روحانی روز ۳تیر مدعی مجانی کردن برق و آب شد و به سخنان دجالگرانه خمینی در زمینه مجانی کردن برق و آب در بدو ورد به ایران در ۱۲بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد: «امام به مردم گفته بود که آب را برای شما مجانی می‌کنیم، برق را مجانی می‌کنیم، خوب آب و برق و گاز را که امام در بهشت زهرا به مردم گفته بود در دولت دوازدهم اجرا و عملیاتی شد» (تلوزیون شبکه خبر ۳تیر ۱۴۰۰).

منظور شیخ شیاد از مجانی کردن آب و برق قطع کردن آن بود، طوری که مردم در اعتراض به قطعی برق در بسیاری از شهرها با شعار مرگ بر خامنه‌ای از جمله در شهرهای تهران، شیراز، کازرون، قائمشهر، بابل، آمل، پاکدشت و... به خیابان ریختند.

روزنامه حکومتی همدلی نوشت فرسودگی نیروگاهها، استخراج رمز ارزها و تأمین ۴۰درصد برق عراق از عوامل اصلی قطعی برق است (همدلی ۱۴تیر ۱۴۰۰).

 

خشم و خروش مردم و شعار مرگ بر خامنه‌ای آنها باعث وحشت سردمداران و مهره‌های نظام از تکرار قیام آبان شد، و برق شعار مرگ بر خامنه‌ای آخوند اژه‌ای گوشخوار را به لرزه انداخت.

خبرگزاری حکومتی ایرنا نوشت: « رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مأمور رسیدگی فوری به پیگیری علت قطعیهای مکرر برق در روزهای گذشته کرد» (ایرنا ۱۵تیر ۱۴۰۰).

زیر برق همین شعار (مرگ بر خامنه‌ای) آخوند روحانی شیاد هم به صحنه آمد و وقیحانه گف: «وقتی چند سال پشت سرهم برق هست و نه برق قطع می‌شود و نه آب قطع می‌شود آدم یادش می‌رود چقدر مهم است».

او مردم و طبیعت را مقصر شناخت و گفت: «البته مصرف هم خیلی رفته بالا واقعاً وزرات نیرو مقصر نیست در زمینه برق هم توسعه ما مناسب بوده اشکال ما خشکسالی امسال است» (تلویزیون شبکه خبر ۱۵تیر ۱۴۰۰).

اما وقتی سمبه پرزور مردم در اعتراضاتشان نسبت به بی‌آبی و بی‌برقی را دید مجبور شد شیادانه از مردم به‌اصطلاح عذرخواهی کند.

 

اما مردم گول شگرد این شیخ شیاد را نخورده و نمی‌خورند لذا روزنامه جوان وابسته به سپاه به این واقعیت اعتراف کرد و نوشت: «این روز‌ها عصبانیت مردم از مشکلات به‌وجود آمده در پی قطعی آب و برق به حدی بالا گرفته است که دولت تصور می‌کند با عذرخواهی رئیس‌جمهور و وزیر نیرو اوضاع آرام می‌گیرد» (جوان ۱۷تیر ۱۴۰۰).

دلیل این‌که اوضاع آرام نمی‌گیرد این است که مردم مقصر این وضعیت را رژیم چپاولگر آخوندی و سردمداران آن می‌دانند.

در حالی که شهرهای استان تهران از جمله تهران در خاموشی فرو رفته و مردم قدرت روشن کردن یک لامپ را هم ندارند، پادگان سپاه در میدان سپاه تهران غرق در نور است.

در همین وضعیت هموطنان ویدئو کلیپ‌هایی از این مرکز سرکوب در حالی برق دارد و غرق در نور است همراه با شعار مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر رئیسی و لعنت بر خمینی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

دلیل دیگر کمبود برق سیاست عامدانه قطع برق توسط نهادها و عناصر حکومتی است که نیروگاههای برق را در تیول خود دارند.

 

روزنامه شرق از «زمزمه‌های آزادسازی قیمت برق» خبر داد و در این رابطه نوشت: « خودروسازان، تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و چندین گروه دیگر در یکی، دو سال گذشته فرمولی تکراری را برای افزایش قیمت محصولات خود پیش گرفتند و به‌نظر می‌آید حالا تولیدکنندگان برق هم دل به همین راه بسته‌اند؛ توقف یا کاهش شدید عرضه و بعد هم اعلام نارضایتی از قیمت و در نهایت گرفتن امتیاز از دولت یا مردم. ایرانیان در روزهای گذشته و در اوج گرمای تیرماه، چنان با خاموشی و بی‌برقی روبه‌رو شدند که فضای شبکه‌ها اجتماعی را عصبیت و خشم از این شرایط پر کرده و حتی کار به اعتراض خیابانی هم کشیده شده است. پس از این خاموشی‌های کم‌سابقه و مداوم، حالا بحث کارشناسان نزدیک به شرکت‌های تولیدکننده برق و بعضی اقتصاددانهای راست‌گرای نزدیک به دولت به یک موضوع ختم می‌شود و آن نیز ادعای «بسیار پایین‌بودن قیمت برق در ایران و ضرورت افزایش قیمت برای کاهش مصرف و پیشرفت این صنعت» است» (شرق ۱۷تیر ۱۴۰۰).

 

یک کارشناس حکومتی ضمن هشدار به تکرار قیام آبان ۹۸ و دی ۹۶ در قطع برق گفت: «هر دو اعتراض ۹۸ و ۹۶ به‌دلیل مشکلات اقتصادی و از سوی طبقات فرو دست بود. حالا هم اگر مسئولان کاری برای مردم نکنند و کلافگی مردم رفع نشود هیچ بعید نیست باز هم شاهد اعتراضاتی حتی وسیعتر از آنها باشیم» (سایت بهار نیوز ۱۵تیر۱۴۰۰).

اعتراضات گسترده‌یی که باعث شده آخوند اژه‌ای گوشخوار هنوز از راه نرسیده دادستان کل را موظف به پیگیری این موضوع کند که البته راه به جایی نمی‌برد، زیرا مسبب این وضعیت نظام غارتگر و در رأس آن علی خامنه‌ای است، و به مصداق این‌که چاقو دسته خودش را نمی‌برد دادستان اژه‌ای هم نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e35e3d1-560e-4525-a07e-e15f53455a1c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات