728 x 90

پس گرفتن فتوای خامنه‌ای، رفتارهای تکانشی و خشم اجتماعی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در معدود رسانه‌های حکومتی امروز ۲۶آبان، بحرانهای رژیم از قضا در اوج دیده می‌شوند. از بحران کرونا و واکسن تا بحرانهای اقتصادی و تحولات منطقه و بالاخره بن‌بست برجام همه صف کشیده‌اند.

پس گرفتن فتوای خامنه‌ای، رفتارهای تکانشی و خشم اجتماعی

عقب‌نشینی از فتوای خامنه‌ای در مورد منع خرید واکسنهای فایزر و مدرنا و پیامدهای آثار منفی کرونا و کمبود واکسن بر جامعه مهم‌ترین نکاتی است که در روزنامه‌ها به آن توجه شده.

«واردات فایزر و مدرنا آزاد شد؛ چرا حالا؟» عنوان مطلبی در آرمان است که با اشارات مستقیم به اظهارات قبلی خامنه‌ای و وزیر بهداشت جدید رئیسی نوشته است: «هیچ کس آن همه حرف‌های عجیب و غریب درباره این واکسن‌ها را از یاد نبرده. حتی آن کسی که می‌گفــت ممکن است در این واکسن‌ها وسایل جاسوسی جاساز شده باشند. آن نامه ۲۵۰۰ تایی، (که) تمام دغدغه آن ۲۵۰۰نفر از جمله وزیر بهداشت پیشنهادی امروز (!) آن بود که دولت، قبل از واردات به کشور به این‌که چه واکسنی وارد می‌کند دقت کند آنها به جایش فایزر و مدرنای مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت را پس می‌زدند». در ادامه این مطلب هم نوشته است: «در‌باره فاجعه امروز ورود واکسنهای معتبر به ایران «ماجرای ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» صدق نمی‌کند که گواه آن جان‌باختگان بالای ۶۵۰نفر در روز و احتمالاً خیلی بیشتر از این در روزهای آینده است».

روزنامه آفتاب یزد هم در مطلبی به آثار اجتماعی فشارهای ناشی از کرونا و مرگ عزیزان مردم پرداخته و نسبت به پیآمد این وضعیت به نظام هشدار داده و نوشته است: «این وضعیت به تدریج جامعه را با رفتار‌های تکانشی و خشم اجتماعی مواجه کرده است». در ادامه به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «هر چه بر میزان این فشار‌ها افزوده می‌شود از تاب و تحمل روان افراد هم کاسته می‌شود و مسأله اینجاست که امروز اگر به فکر چاره‌اندیشی برای فردای قریب‌الوقوع نباشیم... هزینه‌های هنگفتی برای آن خواهیم پرداخت».

«ما هم کمتر از امارت اسلامی نیستیم»

در روزنامه‌های حکومتی وحشت از پیآمد ناشی از تحولات افغانستان با بیانهای مختلف دیده می‌شود. از جمله آرمان در مطلبی با عنوان: «عدم انطباق با نظام بین‌المللی» به‌نقل از علی بیگدلی کارشناس حکومتی نوشته است: «مقامات ما اظهارنظرهای مستقیم در مورد طالبان نکرده‌اند. احتمال دارد که بتوانیم با طالبان در آینده نزدیک به‌عنوان دولتی مستقل که اگر چه ممکن است نام امارت اسلامی داشته باشد که ما هم خیلی کمتر از امارت اسلامی نیستیم، روابطی داشته باشیم».

«موفقیت طالبان در گرو حفظ حقوق زنان است» عنوان بی‌ربط برای گفتگوی فرجی راد مهرهٔ بازنشستهٔ وزارت‌خارجه رژیم از باند مغلوب است. که گفته: «‌طالبان امتیازی به (نظام) نداده است طالبان در دیدارهای دوجانبه استدلال‌های خود را مطرح کرده است». در ادامه هم فاش‌گویی کرده که « (نظام). وارد گفتگو با طالبان شده است و تا این لحظه پالس منفی از سوی طالبان دریافت نکرده است، به‌نظر باید حسن همجواری با افغانستان و طالبان حفظ شود».

«سقوط هرات» و پرش دلار از سکوی ۳۰هزار تومانی!» عنوان مطلبی در روزنامه آسیاست که نوشته: «هرات به تصرف طالبان درآمد و همراه با تعطیلی بازار ارز این شهر، عملاً یکی از مهم‌ترین کانال‌های سیگنال دهی به بازار تهران نیز موقتاً خاموش شد». آسیا در ادامه با اشاره به فشار تحریم‌ها بر اقتصاد رژیم نوشته: «افشین کلاهی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، هم هشدار داده بود که در صورت برقرار نشدن «ارتباط منطقی با کشورهای دنیا» تا پایان سال۱۴۰۰ تورم ۶۵درصدی و دلار بالای ۳۵هزار تومان را تجربه خواهیم کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9f6329b0-3944-4158-9687-cd9e314bc265"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات