728 x 90

«پر رویی نجومی» کوته‌بینان - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۴خرداد، نمایش انتخابات رژیم موضوع اول اغلب روزنامه هاست. در کنار آن ابراز نگرانی در مورد چشم‌انداز مذاکرات وین موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. نمایش انتخابات رژیم از چند زاویه در روزنامه‌ها مطرح شده است. یکی چرخش رئیسی و باند دلواپسان از ضدیت با برجام به تعهد به برجام است. باند مغلوب از این چرخش ابراز خرسندی کرده و آنرا دال بر شکست استراتژی باند خامنه‌ای دانسته‌اند. همدلی به‌نقل از عباس عبدی در مورد این تغییر موضع نوشته است: «با پذیرش برجام از سوی رئیسی به‌نظر می‌رسد که حال اصول‌گرایان از اصلاح‌طلبان و سایر مردم خیلی بدتر شده باشد، چون این یک آبروریزی تمام‌عیار است. فعالان اصول‌گرا به وضعی گرفتار شدند که نمی‌توانند سر بلند کنند».

«پر رویی نجومی» کوته‌بینان

فصل مشترک موضوع نمایش انتخابات در روزنامه‌های رژیم در یک‌کلام شکست ورشکستگی این نمایش و اذعان به تحریم مردمی آن است.

«پر رویی نجومی» عنوان مطلب روزنامه مستقل است که با اشاره به حمله یک مهرهٔ نمایش به دیگری که رفتار او را «پر رویی نجومی» توصیف کرده بود نوشته است: «جناح‌های سیاسی نمی‌توانند خود را تبرئه کنند و فقط رقیب را به پررویی نجومی متهم سازند.

در واقع می‌توان گفت: «پررویی نجومی» به یک رخداد اپیدمیک تبدیل شده است؛ چرا که هیچ‌یک از کاندیداهایی که سی چهل سال در مصدر امور بوده‌اند؛ از نگاه کردن به دوربین و نشستن در برابر مردم آزرده نشدند».

«کوته‌بینی» عنوان مطلب روزنامه اعتماد است که در دعوای باندی اعتراف کرده: «در انتخابات این کوته‌بینی را به‌وضوح می‌بینیم. هیچ نامزدی درباره رشد تولید، پس‌انداز، آموزش، زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسعه هم‌چون حاکمیت قانون، نهادهای مدنی و... سخن جدی نمی‌گوید...کوته‌بینی و فقدان نگاه بلندمدت در همه حوزه‌ها اعم از سیاست و اقتصاد و فرهنگ حاکم است».

«سیاست خارجی قربانی مناظره‌ها» عنوان مطلب روزنامهٔ آرمان است که به‌علت سؤالات سطحی و کلیشه‌یی در مناظره‌ها اذعان کرده و نوشته است: «به‌دلیل نگرانی نسبت به این قبیل مسائل سعی شده است که دیپلماسی، برجام، تحریم، FATF و مسائلی از این دست از دستور کار مناظرات حذف شوند؛ چون در غیراین صورت مناظره‌ها به سود و نفع این جریان نخواهد بود. یعنی اگر مناظره‌ها به سمت پرداختن این قبیل مسائل برود باید پاسخگویی ۸سال کارشکنی خود در حوزه سیاست خارجی، برجام، عدم‌ تعیین‌تکلیف لوایح FATF و... باشند... در عین‌حال باید به صراحت عنوان کنند آیا دولت آینده که دولت آنهاست، درهای دیپلماسی ایران را باز خواهد گذاشت یا خیر؟».

«برخی نان دولت می‌خورند اما برای رقیب نانوایی زده‌اند» عنوان مطلب دیگری در آرمان است که به رسوایی نمایش انتخابات و مهره‌های دست چین آن اعتراف کرده و نوشته است: «میدان انتخابات تبدیل به عرصه فکاهی، طنز، قول‌ها و وعده‌های فضایی شده است، به‌طوری‌که خوراک طنزپردازان را در ایام کرونا فراهم کرده است. همه کاندیداها جراح شده بودند و می‌خواستند طبابت کنند. قرار بود دولت کوچک شود و وزارتخانه‌ها کم! یکی قول ایجاد وزارتخانه کودکان و زنان را می‌دهد ولی همکارانش یک پنل پیامکی را نمی‌توانند مدیریت کنند اما ادعا می‌کند می‌خواهد کشور را مدیریت کند! کاندیدای استتاری که رجل بودنش از عجایب هفت‌گانه عالم سیاست شده است و با ادبیات چاله‌میدانی با مردم سخن می‌گوید و آمارها را تحریف می‌کند! دیگری اظهار می‌کند ۴۵۰هزار تومان به ۴۰میلیون نفر پرداخت خواهد کرد و می‌خواهد پول ایران بعد دلار و یورو به قوی‌ترین پول منطقه تبدیل شود؛ اما عاجز است عبارتی را درست تلفظ کند».

«جدال دولت و رقبای انتخاباتی بر سر مسئولیت آبان ۹۸» عنوان مطلب روزنامه همدلی است که به وحشت باندهای حاکم از بروز قیامی مثل سال۹۸ اشاره و به مخفی کردن آمار کشته‌های قیام آبان ۹۸ اذعان کرده و نوشته است: «زخم حوادث آبان۹۸ هنوز بر پیکر مردم ایران زنده است. هنوز از جزئیات روزهای خونین آبان ۹۸ اطلاعات دقیقی منتشر نشده و در عین‌حال هم کسی در قوای مختلف حاضر نیست مسئولیت تصمیمات آن روزها را قبول کند. حالا هم در موعد انتخابات برخی تنها تلاش می‌کنند که با مردمی جلوه دادن خود، از کشته‌های آبان۹۸ سخن بگویند، ولی اطلاعیه‌های دیروز نشان می‌دهد آن‌قدر هم که می‌گویند حامی مردم نیستند و فقط می‌خواهند از مسئولیت سنگین آبان ۹۸ دوری کنند».

برجام! عقب‌گرد نظام!

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اذعان شده که مذاکرات وین به بن‌بست خورده است. سیاست روز از باند خامنه‌ای زیر عنوان «وقت‌کشی برای باجگیری در وقت اضافه» نوشته است: «غربیها برآنند تا با شرایط انتخابات به‌ویژه میزان مشارکت مردمی، چگونگی توافق با دولت کنونی یا واگذاری آن به دولت بعدی را اجرا سازند در حالی که یک هدف واحد دارند و آن این‌که با ایجاد تصور آن که توافق یک دستاورد بزرگ برای هر کدام از دولتهای کنونی و بعدی ایران است، به باج‌خواهی از آنها بپردازند»...

«عقب‌گرد دوباره آمریکا در وین» هم عنوان مطلب روزنامه رسالت از باند مؤتلفه است که از جمله نوشته: «واشنگتن قصد «بازگشت واقعی به توافق هسته‌ای» را ندارد... مطابق اخبار واصله، نمایندگان هر سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در مذاکرات وین تأکید کرده‌اند که ایران نباید بر سر «تقارن زمانی بازگشت طرفین به برجام» وسواس به خرج دهد و همین فرصت! را باید غنیمت بشمرد».

«تداوم مذاکرات وین مطلوب کیست؟» عنوان مطلب روزنامه اعتماد است که به نظام اخطار داده «با نگاه به تحولات در مذاکرات وین» به نظر می‌رسد ظرفیتهای نظام و آمریکا برای «دستیابی به یک توافق ناهمگون بسیار دور از انتظار» است و در ادامه نسبت به مورد حمله قرار گرفتن زیرساختهای هسته‌یی نظام اخطار داده و نوشته است: «فرصت ایجاد شده از رهگذر طولانی شدن این مذاکرات امکان تحقق برخی اتفاقات در صحنه عملیاتی تأسیسات هسته‌یی جمهوری اسلامی را که می‌تواند اهداف بلندمدت کاهش حضور ایالات متحده در خاورمیانه و خلیج‌فارس را تسریع و همه بازیگران صحنه عملیاتی منطقه را نیز راضی و خشنود کرد، فراهم و مهیا می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2183c74-b3aa-4814-abdb-fa9edd821f88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات