728 x 90

پایان این دوره از مذاکرات برجام

سخن روز
سخن روز

پس از ۴روز مذاکرات برجام در وین، یک مقام اروپایی از پایان این دور از مذاکرات خبر داد. محور مذاکرات این طرح اروپا برای نجات برجام بود. اکنون چانه‌زنی‌ها و بحثها دربارهٔ این طرح به‌پایان رسید و اروپا اعلام کرد متن نهایی شد و آن را به‌پایتخت طرفها ارائه دادند و هیچ تغییر دیگری در آن صورت نخواهد گرفت. از این لحظه رژیم آخوندی و آمریکا باید تصمیم بگیرند که آیا این طرح را می‌پذیرند یا نه؟

آمریکا در واکنش به اعلام موضع اتحادیه اروپا درباره نهایی شدن متن و پایان این دور از مذاکرات، بی‌درنگ اعلام کرد این طرح «تنها اساس ممکن برای احیای برجام است» و «آمریکا آمادگی دارد تا بر اساس متن پیشنهادی اروپا به‌سرعت به‌توافق برسد». بنابراین اکنون توپ در زمین رژیم است که آیا این طرح را می‌پذیرد یا نه!

 

درباره واکنش رژیم آخوندی، سایت حکومتی انتخاب در آخرین ساعات روز دوشنبه (به‌وقت محلی) از «اختلاف بر سر نتیجهٔ مذاکرات وین» نوشت و این‌که «اتحادیهٔ اروپا می‌گوید متن به‌دست آمده، متن نهایی است، ایران می‌گوید نیست!».

همزمان رویترز به‌نقل از ایرنا گزارش کرد که مذاکره‌کنندگان رژیم ایران پس از چندین روز مذاکرات غیرمستقیم با واشینگتن از وین به تهران باز می‌گردند.

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجهٔ رژیم با اشاره به‌برگزاری ۴روز مذاکره در وین، نوشت: «تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغهٔ جدی تیم مذاکره‌کننده است».

پیش از اعلام نهایی شدن متن توسط اروپا نیز مواضع طرفها مختصات کلی مذاکرات را نشان می‌داد.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: «روشن نیست که آیا تهران توافق نهایی را خواهد پذیرفت یا نه؟».

 

در حالیکه رئیسی جلاد تصریح کرده که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، آژانس انرژی اتمی باید پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامهٔ هسته‌یی رژیم) را ببندد، امیر عبداللهیان هم در تماس با دبیرکل سازمان ملل گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی موضوعات باقیمانده پادمانی را به‌طور کامل حل و فصل کند». اما یک دیپلمات غربی به‌خبرنگاران گفت که در متن توافق که روی آن مذاکرات انجام می‌شود، اشاره‌یی به‌این خواست رژیم نشده است.

وال استریت ژورنال هم خواست رژیم در مورد بسته شدن پی.ام.دی را موضوعی تاثیرگذار در نتیجهٔ مذاکرات ارزیابی کرد و نوشت اکنون «رژیم ایران باید تصمیم بگیرد که آیا خواسته‌اش در مورد بسته شدن تحقیقات آژانس دربارهٔ برنامهٔ اتمیش را کنار می‌گذارد یا نه؟».

 

لیس تراس، وزیر خارجهٔ انگلستان و کاندیدای نخست‌وزیری این کشور گفت: «به ایستادگی در مقابل رژیم ایران و تلاش آن برای دستیابی به سلاح اتمی متعهد هستم» و تأکید کرد «در صورت فروپاشی برجام همه گزینه‌ها روی میز است». ریشی سوناک، دیگر کاندیدای نخست‌وزیری انگلستان هم گفت: «تهدید معتبر علیه رژیم ایران مکانیزم ماشه است» و خواستار نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی و مقابله با برنامهٔ موشک بالستیک رژیم شد.

جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع از «عدم تسلیم شدن» نظام می‌گوید و این‌که «قرار نیست جمهوری اسلامی تأسیسات هسته‌یی خود را اوراق کند».

آنطور که از مواضع مختلف بر می‌آید، رژیم برای بسته شدن سیاسی پرونده پی.ام.دی مصر است. به‌ویژه رژیم یکبار تجربه دارد که با این‌که پس از افشای سایتهای اتمیش توسط مجاهدین، آژانس پرونده پی.ام.دی را گشود و ۱۱سؤال فنی روی میز رژیم دربارهٔ ابعاد احتمالی نظامی برنامهٔ هسته‌ای‌اش گذاشت، در جریان مذاکرات برجام، ۵+۱ در بستر مماشات، مسألهٔ پی.ام.دی را به‌طور سیاسی بست. همان زمان رسانه‌های رژیم نوشتند «بسته شدن پرونده پی.ام.دی، غلبهٔ ارادهٔ سیاسی بر مسائل فنی» است (مشرق-۲۵ آذر۹۴).

اما سالهای بعد بار دیگر پرونده پی.ام.دی باز شد. اکنون نیز همزمان با نهایی شدن طرح اروپا و پایان این دور از مذاکرات در وین، طرف‌های غربی می‌گویند «رژیم ایران باید با آژانس همکاری کند» و آنها در موضوع بسته شدن سیاسی پی.ام.دی «دخالت نخواهند کرد».

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a9f29a4-6c9d-477f-941f-c13bd272cb91"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات