728 x 90

پاسکاری «طرح صیانت» و گرفتاری نظام

سخن روز
سخن روز

پاسکاری «طرح صیانت» ادامه دارد. رشیدی کوچی، عضو مجلس ارتجاع خبر داد که ۱۸۵عضو این مجلس درخواست بازگرداندن طرح صیانت (بستن فضای مجازی)، از کمیسیون مشترک به صحن علنی را ارائه داده‌اند. اما چرا پاسکاری؟

۸ سال پیش خامنه‌ای گفت: «اگر رهبر نبودم مسئول فضای مجازی می‌شدم!»؛ آن زمان خطر انفجار اجتماعی با امروز قابل مقایسه نبود. هنوز قیامهای بزرگ و آتشین دیماه ۹۶، تابستان۹۷، آبان و دی۹۸، قیام مسلحانهٔ سیستان و بلوچستان (اسفند۹۹)، قیام تشنگان خوزستان (تیر و مرداد۱۴۰۰)، خیزش شهرکرد و قیام اصفهان (آذر۱۴۰۰) رخ نداده بود؛ اعتراض اقشار بیدرنگ سرکوب می‌شد و حتی تصور این‌که مانند امروز در کمتر از چند ماه ۵رشته خیزش سراسری معلمان در بیش از ۱۰۰شهر با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر رئیسی برپا شود، دشوار می‌نمود. با این‌حال ترک خوردن دیوار سانسور توسط فضای مجازی، باعث وحشت خامنه‌ای شده بود.

 

اکنون که جامعهٔ ایران در تب و تاب خیزش و قیامهای پیاپی، سراسری و با رادیکالیزم رو به‌افزایش روبه‌روست، هراس سراپای نظام ولایت را فراگرفته و اذعان می‌کنند «آسیب‌های اجتماعی» تبدیل به «یکی از مسائل مهم نظام» شده که یکی از علل آن این است که به اذعان و زعم ولی‌فقیه ارتجاع «فضای مجازی ول است» و دشمن هم «با تمام توان از فضای مجازی بیشترین استفاده را می‌کند» تا «مردم را دلسرد کند» (خامنه‌ای-اول فروردین۱۴۰۰).

در برابر این تشرهای خامنه‌ای و هشدارهای او بود که مجلس ارتجاع موضوع «طرح صیانت» را علم کرد. کمیسیون به‌اصطلاح فرهنگی مجلس در تیر۹۹ این طرح را نوشت و از آن به‌بعد میان این کمیسیون، مرکز پژوهش‌های مجلس و هیأت رئیسهٔ مجلس ارتجاع شاهد پاسکاری مداوم بودیم. هر کدام از طرف‌ها از انبوه اشکالات طرح صیانت می‌گویند. بعد هم طرح بستن اینترنت را به صحن علنی مجلس فرستادند؛ اما کشمکش‌ها در صحن علنی بیشتر شد، تا جایی که برای خلاصی از آن، تصویب کردند که این طرح در کمیسیون ویژه بررسی شود. اکنون بار دیگر می‌خواهند طرح بستن فضای مجازی را به‌صحن علنی برگردانند.

 

علت این پاسکاری و سرگردانی، بن‌بستی است که نظام به‌خاطر پیامدهای این اقدام، در آن گیر کرده است. از جمله:

۱-بستن فضای مجازی خود به‌عنوان جرقهٔ قیام عمل می‌کند. به‌گفتهٔ خود رژیم این اقدام می‌تواند بدتر از گران‌کردن بنزین در آبان۹۸، عامل خیزش و قیام شود.

۲-تمامی ارگانهای خود رژیم، به‌ویژه نهادهای امنیتی و... وابسته به اینترنت هستند و بستن آن، بسیاری از دستگاههای خود رژیم را قفل می‌کند.

۳-همان‌طور که آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات رژیم هشدار داد، بستن فضای مجازی تنها عامل تسریع در ورود اینترنت ماهواره‌یی به‌کشور می‌شود؛ چرا که جامعه پشت این مانع نمی‌ماند و با روش‌های مختلف به‌فناوری جدید دست پیدا می‌کند. موضوعی که رژیم در موضوع ممنوع کردن ماهواره تجربه کرد.

 

اینگونه، رژیم از یک‌سو به‌شدت نیاز به‌بستن فضای مجازی دارد تا مانعی کند کننده در برابر روند خیزشها و قیام‌ها ایجاد کند؛ از طرفی نمی‌داند با پیامدهای سخت بستن فضای مجازی، یعنی جرقه و قیام چه کند؟

علت پاسکاری طرح صیانت همین بن‌بست است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97ae143c-77ec-465e-9208-6593470aa4e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات